پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۳۵
|
کد خبر: ۴۹۱۲
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا جزئیات تعطیلی سراسری ۱۰ روزه از شنبه ۲۱ فروردین را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، در حالی که پیش از آغاز سال نو، بارها و بارها نسبت به مسافرتها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده شده بود، اما متاسفانه برخی بی توجه به اوضاع و احوال کرونا قصد سفر کردند و حتی زحمت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم به خود ندادند. عمق فاجعه آنجاست که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت به ایسنا، در ایام تعطیلات نوروزی ۱۵ هزار نفر کرونا مثبتی که از ابتلایشان آگاهی داشته‌اند نیز اقدام به جابجایی و سفر کرده‌اند. در عین حال میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در این ایام به ۵۵ درصد سقوط کرد؛ موضوعی که با خطر موج چهارم در کشور و قرمز شدن همه مراکز استان‌ها در کشور همراه شد.

نقشه آتشین کشور و کرونایی که با سرعت می‌تازد

بر این اساس در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند و نقشه کشور از نظر کرونا آتشین است. همچنین شیب بیماری در کشور به سرعت در حال افزایش است و متاسفانه تعداد بیماران بدحال نیز در این موج بیشتر هم شده است. از طرفی گویا نگرانی‌های وزارت بهداشت نیز محقق شده است. زیرا گفته می‌شود عمده موارد بیماری در کشور کرونای جهش‌یافته انگلیسی بوده است. به طوری که دکتر سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در سراسر کشور با سرعت رو به افزایش بوده و شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم است.

وی می‌گوید: ما در یک جنگ تمام عیار با بیماری کووید-۱۹ به سر می‌بریم و مطمئنا طی روزهای آتی شاهد افزایش آمار موارد مرگ و میر ناشی از بیماری خواهیم بود.

پیش‌بینی هفته‌های پُرمرگ

بسیاری از متخصصان نیز نسبت به افزایش مرگ‌ها و حتی رسیدن مرگ و میر ناشی از کرونا به آمار ۵۰۰ تایی هشدار داده‌اند. به طوری که دکتر پیام طبرسی- رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که تا دو - سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد. باید در وضعیت کنونی اقدامات لازم را انجام دهیم تا مرگ‌هایمان چهار رقمی نشوند. زیرا این ویروس از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است. این ویروس در هر خانواده تعداد افراد زیادی را درگیر می‌کند و هر یک نفر ممکن است، هفت تا هشت نفر را آلوده کند. وقتی تعداد افزایش یابد، میزان مرگ و میر هم افزایش می‌یابد. در این ویروس شدت بیماری هم بیشتر است.

پیشنهاد تعطیلی مناطق قرمز کرونایی

به گزارش ایسنا، با بالا رفتن آمارهای مبتلایان و فوتی‌های کرونا، پیشنهاداتی مبنی بر تعطیلی شهرهای قرمز و البته استان تهران برای کنترل وضعیت بیماری مطرح شد. به طوری که دکتر علیرضا زالی- فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران چندی پیش در این باره می‌گوید: شرایط و نرخ افزایش مبتلایان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد محدودیت‌های اعمالی برای جلوگیری از گسترش بیماری کفایت لازم را ندارد. بر همین اساس پیشنهاد مشخص ما فرضیه لاک دان یا تعطیلی است که در دو هفته آخر آبان ماه در تهران و برخی مراکز استان‌ها هم تجربه کردیم. حداقل در تهران به نظر می‌رسد که به جز مسیر لاک دان، مسیر دیگری برای کنترل بیماری وجود ندارد و در کنار آن باید به سرعت فرآیند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و جامعه پزشکی انجام شود. به نظر می‌رسد سرعت بخشیدن به واکسیناسیون یک اولویت قطعی در تهران و مراکز استان‌ها است.

جزییات محدودیت‌های شغلی، ترددی و آموزشی در شهرهای قرمز و نارنجی

با توجه به شدت و سرعت افزایش بیماری در کشور، حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که از شنبه تعطیلی ۱۰ روزه را در کشور تجربه خواهیم کرد. دکتر علیرضا رییسی درباره جزییات محدودیت‌ها و تعطیلی مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی اعلام کرده است: به طور کلی محدودیت‌هایمان در شهرهای قرمز در چند حوزه محدود می‌شود. اولا در زمینه مشاغل است که در شهرهای قرمز فقط مشاغل گروه یک می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. مشاغل گروه یک هم فقط مشاغل ضروری برای تامین مایحتاج مردم است، ‌مانند سوپرمارکت‌ها، ‌ داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و... و سایر مشاغل باید تعطیل باشند.

وی می‌افزاید: در زمینه مشاغل گروه نارنجی هم مشاغل گروه یک و دومی‌توانند فعالیت کنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.

رییسی ادامه می‌دهد: درحال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز داریم که در حوزه تردد در این شهرها هم پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و هم پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را ندارند. در زمینه فعالیت‌های آموزشی نیز، تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل بوده و فقط می‌توانند به صورت مجازی فعالیت کنند. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی هم به همین صورت است و سینما و تئاتر و... حتما باید تعطیل باشند.

تعطیلی ۱۰ روزه کرونایی از شنبه

وی تاکید می‌کند: رستوران‌ها حتما نمی‌توانند مهمان پذیر باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند؛ چراکه بیشترین بحث انتقال بیماری می‌تواند از این فضاها رخ دهد. به طور کلی مقرر شد که به مدت 10 روز از شنبه تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم و بعد دوباره شرایط بیماری ارزیابی می‌شود و اگر نیاز بود این تعطیلی می‌تواند تکرار شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست