پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۸۵۱
|
کد خبر: ۴۹۶۷
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد:

سه سال اخراج در انتظار نشریات علمی متخلف

محسن شریفی گفت: نشریات علمی که بر خلاف ضوابط تازه ابلاغ شده این وزارتخانه اقدام به دریافت هزینه اضافه برای چاپ نشریات کنند، سه سال یا برای همیشه از فهرست نشریات معتبر وزارتخانه اخراج می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، محسن شریفی درباره برخورد با نشریات علمی که از ضوابط جدید وزارت علوم پیروی نکنند، اظهار داشت: هدف از تدوین آیین نامه تعیین هزینه پردازش مقاله در نشریات علمی دسترسی باز، ساماندهی و جلوگیری از دریافت هرگونه وجه غیرمتعارف از نویسندگان مقالات است.

وی به تخلفات برخی نشریات علمی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده به وزارت علوم، برخی نشریات علمی به طور غیرمتعاف وجوهی از نویسندگان دریافت می‌کنند که مورد قبول کمیسیون نشریات این وزارتخانه نیست.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: بعد از ابلاغ این آیین نامه به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، اگر گزارشی مبنی بر دریافت وجوهی بیش از مبلغ تعیین شده از نویسندگان مقالات دریافت شود، نشریه متخلف برای سه سال از فهرست نشریات معتبر وزارت علوم اخراج می‌شود.

شریفی همچنین تاکید کرد: در صورتی که نشریه بعد از سه سال به صورت مشروط به لیست بازگردد و دوباره شاهد تخلف باشیم برای همیشه از این فهرست کنار گذاشته می‌شود.

وی با بیان این که نویسندگان به نشریه‌ای که در فهرست وزارت علوم نباشد، مقاله نمی‌دهند، اظهار داشت: نویسندگان مقالات اگر شاهد دریافت وجوهی بیش از ارقام اعلام شده در این آیین نامه هستند یا نشریات علمی به هر دلیلی از چاپ مقاله جلوگیری می‌کنند بلافاصله به وزارت علوم اطلاع دهند تا برخورد‌های لازم صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم درباره نشریات دسترسی باز خاطرنشان کرد: در دنیا نشریات علمی بعد از این که مراحل و فرایند داوری و پذیرش را طی می‌کنند، در فضای عمومی به ۲ شکل دسترسی باز یا اشتراکی منتشر می‌شوند.

شریفی گفت: نشریات دسترسی باز به نشریاتی اطلاق می‌شود که بعد از چاپ در اختیار عموم قرار می‌گیرند و هر کسی می‌تواند به محتوای آن دسترسی داشته باشد. این نشریات برای تامین هزینه‌های داوری، چاپ و اننشار از نویسندگان، هزینه‌های مربوطه را دریافت می‌کنند و انتشارشان رایگان است.

براساس این گزارش، بر مبنای آیین نامه تعیین هزینه پردازش مقاله در نشریات علمی دسترسی باز که هفته گذشته از سوی وزارت علوم ابلاغ شد، به این شرح است: حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل در نشریات ۴۰۰ هزار تومان است.

حداکثر هزینه پردازش قابل‌دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کامل در نشریاتی که صاحب امتیاز آن‌ها انجمن‏های علمی هستند ۵۰۰ هزار تومان است.

حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کوتاه در نشریاتی که صاحب امتیاز آن‌ها مؤسسه مطابق با آیین نامه نشریات علمی است ۲۰۰ هزار تومان است.

حداکثر هزینه پردازش قابل دریافت از نویسندگان به ازای هر مقاله کوتاه در نشریاتی که صاحب امتیاز آن‌ها انجمن‏‌های علمی است ۲۵۰ هزار تومان است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش