پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۱۷
|
کد خبر: ۵۰۰
حسینی یمین در جمع دانشجویان تصریح کرد؛

امروزه سنسور زیبایی شناسی دچار اختلال شده است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع چالش زیبایی و مشکلات ناشی از بی حجابی و بی حیایی در جامعه برای پسران مجرد، تأکید کرد: پرشدن چشم و بالاتر رفتن توقع و در نتیجه انتخاب سخت، تحریک و عدم دسترسی به حلال و افتادن در ورطه فساد، نتیجه نگران کننده ای است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد مجتبي حسيني يمين، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در برنامه "به وقت ازدواج "در سالن شهيد چمران دانشكده علوم پايه، که به همت جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، مطرح کرد: موضوعات خانواده معمولا بر سه فضا بحث مي شود. اول اينكه بر پايه ريزي ازدواج موفق بحث مي كنند، كه اصلاح معيارهای ازدواج است، دوم اينكه در مورد خواستگاري، شكل خواستگاري، محتواي خواستگاري و تصميم گيري است. سومين بحث هم به مديريت و روابط زوجين برمي گردد.

وی افزود: دو سري از افراد وجود دارند كه يك سري براي ازدواج ابتدا طرف مقابلشان را انتخاب مي كنند و بعد فكر مي كنند، كه اين روش با مشكلات متعددي روبرو است. سري دوم، افرادي هستند كه در ابتدا فكر مي كنند و بعد اقدام مي كنند، كه از فوايد اين موضوع اين است كه معيارهايشان را بر انسان ها تطبيق مي دهند، نه انسان ها را بر معيارهايشان.

حسینی یمین اظهار کرد: معیار های ازدواج عبارتند از: انگیزه، که شامل انگیزه ی حداقلی و انگیزه متوسط است. انگیزه حداقلی مانند فرار از شرایط بدِ خانه و خانواده، توصیه های مکرر دیگران، بلاتکلیفی و به دنبال سر و سامان بودن، به دست اوردن یک امکان، ترس از دست دادن موقعیت اکنون می باشد.

وی اضافه کرد: وجود این نوع انگیزه ها بلااشکال است. اشکال جایی است که این نوع انگیزه عامل تصمیم می شود و اشکال بدتر جایی است که تنها عامل تصمیم گیری شود. زیرا این نوع انگیزه برای یک زندگی تا اخر عمر کافی نیست. نوع دوم انگیزه، انگیزه متوسط مانند دنبال همدل و هم زبان، استقلال خواهی، غرایض و عاشقی است.

وی خاطرنشان کرد: انگیزه مناسب دو ویژگی دارد اول اینکه از من تولید شود و دوم اینکه آسیب ناپذیر باشد. یعنی در هر شرایطی وجود داشته باشد. که در این قسمت از آیه 162سوره انعام استفاده می کنیم و گفته است که با خدا تا اخر خط می توان رفت. یا می گویند "به خاطر خدا دوستش داریم حتی اگر او به ما بدی کند."

وی در ادامه بیان کرد: سن مناسب ربطی به سن شناسنامه ندارد نتیجه سن مهم است. سن مناسب شامل عوامل زیر می شود: اول اینکه در دوران شور عاطفی باشد که معیار این دوران تنها دغدغه بحث ازدواج است، دوران عاطفی تبدیل به دوران ساختار زندگی می شود و بیشتر به توسعه و تحکیم زندگی توجه می شود. دومین عامل درک صحیح از ازدواج است. دوران راهنمایی و دوسال اول دبیرستان، آقایان فاقد درک هستند و به ازدواج با دید سرگرمی نگاه می کنند و خانم ها دارای درک جزئی هستند. دوسال اخر دبیرستان آقایان دارای درک جزئی و تصور بدون توجه به مصداق هستند و خانم ها در این دوران در حال توجه به مصداق و محک زدن افراد هستند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در سن 19تا 24 سالگی آقایان اشتیاق به ازدواج و خانم ها میل به ازدواج دارند. در سن 24تا 28 سالگی آقایان تمایل به ازدواج دارند و خانم ها مورد توقع ازدواج هستند. در سن بالای 28سالگی آقایان تردید و وسواس در انتخاب دارند و خانم ها نگران ازدواج هستند و در سن بالای 35سالگی اقایان بی خیال هستند و خانم ها التهاب ازدواج دارند. بنابراین بهترین دوران ازدواج در سن 19تا 28سالگی است.

حسینی یمین گفت: سومین عامل، توانایی انجام مسؤولیت ها است. مسؤولیت آقایان اول تأمین عاطفی و دوم تامین اقتصادی و مسؤولیت خانم ها مدیریت خانواده است.

وی در ادامه بحث تشریح کرد: برای مشکلی که جوانان مجبورند بین تأمین عاطفی و مشکل اقتصادی و تأمین اقتصادی و گذر دوران شور عاطفی یکی را انتخاب کنند، ازدواج نیمه مستقل پیشنهاد می شود، که دارای فوایدی همچون تأمین عاطفی و تأمین جنسی بدون اینکه بچه دار شوند، آرامش روانی راحت شدن خیال پسر و دختر، بدون تعهد سخت مخارج خانواده است و مضراتی احتمالی همچون جدایی در دوران عقد که قابل مدیریت است و عدم موافقت خانواده ها را به همراه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه از دلایل فاصله سنی به مواردی همچون بلوغ عقلی اشاره کرده و افزود: خانم ها زودتر به بلوغ عقلی می رسند و آقایان دیرتر.

حسینی یمین همچنین در مورد ملاحظات سنی به شرح مواردی پرداخت و بیان کرد: اول اینکه شکاف نسلی ایجاد نشود، دوم اینکه هردو در دوران شورعاطفی یا ساختار زندگی باشند، سوم اینکه فرزند آوری مدنظر باشد و چهار اینکه عقول در یک سطح باشد.

وی در ادامه افزود: برای خانم های بین 15تا 20سال فاصله سنی 5تا 10سال، خانم های بین 20تا 25سال فاصله سنی 1تا 5سال، خانم های بین 25تا30سال فاصله سنی صفر مناسب است وبرای خانم های بالای 30سال ازدواج با سن پایین تر اشکالی ندارد. وی خاطر نشان کرد: فاصله سنی نسبی است و خط قرمز نیست.

وی در پایان به بحث زیبایی در ازدواج اشاره کرده و گفت: زیبایی با سه شرط قطعا ملاک است، اول ملاک شخصی باشد نه نوعی، دوم همراه با اخلاق و سوم همراه با امنیت باشد. البته امروزه چون سنسور زیبایی شناسی دچار اختلال شده است نباید خیلی جدی گرفته شود.

حسینی یمین با اشاره به موضوع چالش زیبایی و مشکلات ناشی از بی حجابی و بی حیایی در جامعه برای پسران مجرد، تأکید کرد: پرشدن چشم و بالاتر رفتن توقع و در نتیجه انتخاب سخت، تحریک و عدم دسترسی حلال و افتادن در ورطه فساد و خودارضایی، برای آقایان متأهل، سرد شدن از همسر خود، مجبور کردن خانم به عمل زیبایی و داشتن توقع زیاد از خانم در مسائل جنسی، برای دختران مجرد همچنین مسابقه در خود آرایی که خود باعث شده شانس دختران متوسط کم شود، بقیه ملاک ها مانند ایمان و تحصیلات و... بی ارزش می شود و برای خانم های متأهل نیز نگرانی از دست دادن شوهر مطرح می شود که هرکدام در جای خود خطرآفرین است.

خبرنگار:اسماعیلی

عکس: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر