به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، در نامه دکتر حسن ملکی ریاست سازمان پژوهش به دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آمده است: "با توجه به گزارشات دریافتی و بررسیهای انجام شده بر روی سوالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار میرفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانوادههای آنان وارد شده؛ کاسته شود، متاسفانه نه تنها در برخی از دروس (خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتابهای درسی بودیم، تاحدی که برخی از سوالات صراحتا ناظر به مفاهیمی بود که در کتابهای درسی هیچ اشارهای بدان نشده است. هر چند سالهای گذشته نیز کم و بیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سوالات آزمون سال جاری موید این امر میباشد که به اعتراضات توجه کافی نشده است. "
سازمان پژوهش تاکید کرده است: "از آنجا که تخطی سوالات آزمون از برنامههای درسی رسمی کشور باعث از بین رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحت الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیر استاندارد و مراجعه دانش آموزان به موسسات کنکور را در پی خواهد داشت؛ لذا پیشنهاد میشود سریعا کار گروهی در آن سازمان تشکیل تا اعتراضات به عمل آمده در خصوص سوالات آزمون مزبور بررسی و نسبت به تصمیم گیری در خصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل انجام پذیرد و نتیجه این اقدام از طریق رسانههای جمعی به اطلاع دانش آموزان و خانواده هایشان رسانده شود. "
شایان ذکر است در این نامه سازمان پژوهش اعلام آمادگی کرده است که کارشناسان این سازمان به عنوان تنها متولی برنامههای درسی نظام آموزش و پرورش کشور، همچون سنوات گذشته مصادیق دقیق عدم تطابق سوالات با رویکرد، اهداف و محتواهای کتابهای درسی را در اختیار سازمان سنجش قرار دهند.
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش در مکاتبه دیگری از وزیر آموزش و پرورش خواست تا اقدام جبرانی لازم و کارشناسانه از سوی سازمان سنجش انجام پذیرد.
وی همچنین خواستار مشخص شدن راهکار قانونی دقیق و معین برای نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر سؤالات کنکور سراسری در سالهای آتی شده است.
گفتنی است، در آزمون سراسری امسال دانشگاهها که چند روز قبل برگزار شد، تعداد زیادی از شرکت کنندگان نسبت به دشواری سوالات بویژه درس ریاضی، خارج از محتوای کتابهای درسی انتقاد داشتند.