پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۹۷
|
کد خبر: ۵۲۴۴
دبیر اجرایی همایش دانشگاه عاری از دخانیات تاکید کرد: دیدگاه دانشگاه بوعلی‌سینا در زمینه دانشگاه عاری از دخانیات سلبی نبوده و جنبه آموزشی و پیشگیری از اعتیاد دارد و هیچ اجباری در درون خود ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر مسیب یارمحمدی‌واصل دبیر اجرایی همایش و رئیس مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا در همایش دانشگاه عاری از دخانیات، آسیب‌های اجتماعی و روانی، گفت: بلافاصله بعد از دریافت ابلاغیه وزارت علوم در رابطه با طرح دانشگاه عاری از دخانیات، با قسمت‌های مختلف دانشگاه جلسات مختلفی برگزار شد و در نهایت به نتیجه رسیدیم که دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان اولین دانشگاه عاری از دخانیات شروع به کار کند. بعد از شروع همایش، به معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها نامه‌نگاری شد. در ابتدا دفتر مشاوره سلامت روان و سپس دانشگاه‌های تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، خوارزمی، شهرکرد، کردستان و کاشان، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، مرکز سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی تهران و سازمان مبارزه با دخانیات کشور، ما را در اجرای این طرح حمایت کردند. پس از آن مجوز علمی همایش از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC دریافت گردید.

وی تبیین کرد: در واقع هدف‌های اصلی طرح دانشگاه عاری از دخانیات که از آن به عنوان «طرح بدیع» یعنی برنامه دانشگاه عاری از دخانیات یاد می‌شود، در محور‌های همایش گنجانده شده است که شامل پیشگیری از مصرف دخانیات (سیگار و قلیان)، سبب شناسی، عوامل زمینه‌ساز و خطرساز مصرف دخانیات، نقش اختلالات روانی در مصرف دخانیات، نقش دانشگاه‌ها در پیشگیری از مصرف دخانیات، عوارض مصرف دخانیات بر سلامت جسم، روان و جامعه و ...، نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از مصرف دخانیات، نقش رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی در پیشگیری از مصرف دخانیات، تجارب موفق دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در پیشگیری از مصرف دخانیات، نقش درمان‌های دارویی در درمان دخانیات، دانشجویان در معرض خطر مصرف دخانیات، مصرف دخانیات در بین دانشجویان دختر، نقش والدین در پیشگیری از مصرف دخانیات، خوابگاه‌های دانشجویی، خوابگاه‌های خودگردان و خانه‌های مجردی دانشجویی، نقش همسالان در پیشگیری از مصرف دخانیات (کانون همیاران سلامت روان)، نقش قوانین منع مصرف دخانیات و مهارت‌های مقابله‌ای و نه گفتن به مصرف سیگار و قلیان محور‌های همایش دانشگاه عاری از دخانیات است.

یارمحمدی‌واصل در رابطه با چگونگی آغاز طرح دانشگاه عاری از دخانیات تشریح کرد: این طرح در ۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ مصادف با روز تحریم تنباکو توسط آیت‌الله میرزای شیرازی با شعار "آیا می‌دانید که دانشگاه بوعلی‌سینا در حال حاضر جزو دانشگاه‌های عاری از دخانیات است؟ در صورت امکان سیگارتان را خاموش کنید" شروع شد و تقریبا تا حدودی در دانشگاه موفق بوده است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تصریح کرد: در طرح سیمای زندگی که توسط دفتر مشاوره وزارت علوم انجام شد، مشخص شد در سال ۱۳۹۴ مصرف سیگار در دانشگاه بوعلی‌سینا ۱۸.۵ درصد و مصرف قلیان ۲۲.۴ درصد بود، اما یکسال بعد در سال ۱۳۹۵ و با اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات، مصرف سیگار در دانشگاه بوعلی‌سینا ۱۵.۴ درصد و مصرف قلیان ۲۱.۲ درصد و در سال ۱۳۹۶ مصرف سیگار ۱۳.۱ و قلیان ۱۳.۴ درصد شد.

وی گفت: طرح دانشگاه عاری از دخانیات را به دو شکل انجام شد؛ ابتدا طرح حمایت گیری و استقرار برنامه بود که آیین‌نامه‌ها در وزارتخانه تکمیل و سپس به ما ابلاغ و خط و مشی آن را با مقداری تغییر مبتنی بر دانشگاه بوعلی‌سینا شد. در نهایت کمیته‌های اصلی و فرعی تشکیل شد. در ااجرای این برنامه در سال ۱۳۹۵ جا دارد از جناب آقای دکتر رسول عمادی که در آن زمان معاون دانشجویی بودند و کمک زیادی به ما کردند، تشکر کنیم.

مسیب یارمحمدی‌واصل تشریح کرد: بعد از آن ما باید با صدای بلند اعلام می‌کردیم که دانشگاه بوعلی‌سینا دانشگاه عاری از دخانیات شده است پس به تمام ارگان‌های استان نامه‌هایی فرستاده و از آن‌ها دعوت شد در جشن شروع طرح دانشگاه عاری از دخانیات شرکت کنند.

دکتر یارمحمدی‌واصل اضافه کرد: در این طرح پوستر‌های زیادی را طراحی شد. همچنین ۲۰ دوچرخه‌سوار در دانشگاه که هرکدام یکی از پیام‌های این طرح را روی دوچرخه چسبانده بودند، در قسمت‌های مختلف دانشگاه دوچرخه‌سواری می‌کردند و پیام طرح دانشگاه عاری از دخانیات را به دانشجویان، کارمندان و اساتید می‌رساندند.

وی یادآور شد: مرکز مشاوره دانشگاه، کانونی به نام کانون همیاران سلامت روان دارد که بعد از تشکیل دانشگاه عاری از دخانیات، به مرکز مشاوره کمک کردند؛ یکی از طرح‌های مهم انجام شده توسط این کانون، گرفتن سیگار از دانشجویان و دادن گل، عطر و ادکلن به دانشجویان بود. علاوه بر آن ۲۰ کارگاه در زمینه پیشگیری از سیگار برگزار شد. حتی پوستر‌هایی طراحی و پشت اتوبوس‌ها نصب گردید. از سال شروع دانشگاه عاری از دخانیات تاکنون مرکز مشاوره دانشجویی بیش از ۳۰۰ برنامه مختلف اجرا کرده است.

وی بیان داشت: از دیگر طرح‌های اجرا شده طراحی کارت‌های اخطار بود تا دانشجویان بدانند عوارض سیگار در حال افزایش است. همچنین در سالروز دانشگاه عاری از دخانیات در سال ۱۳۹۷ جشن سالگردی با حضور وزیر علوم برگزار شد و این‌بار هم از تمام ارگان‌های استان دعوت شد تا دانشجویان بدانند دانشگاه بوعلی‌سینا در این زمینه جدی است. همچنین دوباره برنامه دوچرخه‌سواری و برنامه نمادین اجرای توزیع گل رز و تحویل گرفتن سیگار انجام شد.

دبیر اجرایی همایش دانشگاه عاری از دخانیات تصریح کرد: تعداد مقالاتی که در همایش دانشگاه عاری از دخانیات به دست ما رسید، حدود ۹۰ مقاله بود که تعداد ۶۶ مقاله تایید شد.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
افشین
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
بسیاااررر عالی
صفحه نخست