پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۳۲۳
|
کد خبر: ۵۴۲۷
پویا نعیمی و یونس کاویانی‌راد دانشجویان رشته مهندسی عمران دانشگاه بوعلی‌سینا در اولین دوره طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، رتبه اول مسابقه ملی ره‌نشان در زمینه حمل و نقل در شرکت مپنا را کسب کردند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش بسنا، پویا نعیمی و یونس کاویانی‌راد دانشجویان رشته مهندسی عمران دانشگاه بوعلی‌سینا رتبه اول سومین دوره مسابقه ملی ره‌نشان در زمینه حمل و نقل در شرکت مپنا را کسب کردند.

لازم به ذکر است که ره‌نشان یکی از مسابقات مسأله‌محور طرح شهید بابابی است که به همت معاونت فناوری دفتر ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان در ۵ حوزه آب و محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، زیست فناوری و هوشمند سازی برگزار می‌شود.

در مسابقات ره‌نشان که با همکاری شرکت‌های فناور و صنعتی به وسیله تعریف پروژه و راهبری تیم‌ها، زمینه جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان مستعد را تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان فراهم کرده است، شرکت کنندگان این فرصت را پیدا خواهند کرد تا در بستر انجام پروژه‌های واقعی و مورد نیاز کشور، توانمندی‌های خود را محک بزنند و از بستر‌های توانمندسازی ره‌نشان استفاده نمایند. پس از آن در صورت عضویت در تیم‌های برگزیده، افراد و گروه‌ها مسیر تخصصی خود را به‌صورت تاسیس یک شرکت نوپا و یا جذب در مجموعه‌های فناور و صنعتی شروع خواهند کرد.

پویا نعیمی دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا و برنده مسابقه ره‌نشان در گفتگوی اختصاصی با بسنا گفت: بنده به همراه آقای یونس کاویانی‌راد دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی‌سینا افتخار این را داشتیم که در سومین دوره مسابقات ملی ره‌نشان تحت عنوان گروه پیشگامان، طرح برگزیده یکی از پروژه‌های تعیین شده شویم. این پروژه توسط شرکت مپنا در فیلد حمل و نقل با استخراج از سیکل رانندگی اتوبوس‌های درون شهری شهر تهران تعریف شده بود.

وی افزود: طرح شهید بابایی یک مسابقه مسأله‌محور است؛ در ابتدای آن مسائل و دغدغه‌هایی توسط شرکت‌های فناور و صنعتی معتبر کشور طرح می‌شود که شرکت‌کننده‌ها می‌توانند با توجه به تجربه و دانش خود و یا حتی صرفا علاقه در پروژه‌های مربوط به خود ثبت‌نام نمایند.

نعیمی تشریح کرد: از اصلی‌ترین مزایای طرح مسأله‌محور شهید بابایی می‌توانم به این مطلب اشاره کنم که برای ورود به هر پروژه الزامی در داشتن تخصص، دانش و تجربه بالا وجود ندارد؛ کما اینکه وجود دانش و تجربه ایده‌آل محسوب می‌شود، اما پروژه‌هایی که در این طرح، تعریف می‌شوند، ممکن است ارتباط چندانی با مطالبی که در دانشگاه‌ها می‌خوانیم نداشته باشند و نیازمند آغاز تجربه جدید و ماجراجویانه شرکت‌کنندگان در آن پروژه باشد تا شرکت‌کنندگان در یک محیط واقعی با مسائل و چالش‌هایی که وجود دارد، مواجه شوند و اقدام به حل مسائل نمایند.

وی در رابطه با فرایند مسابقه تصریح کرد: فرایند مسابقه، در یک بازه ۶ ماهه و طی مراحل هفت‌گانه‌ای که برای مسابقه پیش‌بینی و تعیین شده است، می‌باشد؛ در ابتدای مسابقه و در ماه‌های ابتدایی هیچ‌گونه پالایش و حذفی اتفاق نمی‌افتد. همچنین گروه‌ها به صورت تصادفی هستند و تا دوماه اول مسابقه، هر هفته توسط تیم برگزارکننده تشکیل می‌شوند.

برگزیده مسابقه ره‌نشان در رابطه با مزایای شرکت در مسابقه خاطرنشان کرد: به کمک سمینار‌هایی که در طول مسابقه برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان می‌توانند به یادگیری مطالب ارزشمند در مباحثی مثل جستجوی صحیح مقالات علمی، نحوه صحیح نوشتن گزارش کار علمی، نحوه صحیح انجام کار‌های گروهی و یادگیری مطالب مرتبط با موضوع پروژه از قبیل مطالب علمی آن و یا نرم‌افزار‌های مرتبط و ... بپردازند.

وی افزود: همچنین در طول مسابقه از طرف شرکت تعیین‌کننده پروژه، یک شخص حرفه‌ای با تحصیلات آکادمیک بالا در قالب منتور در کنار گروه‌ها و شرکت‌کنندگان قرار دارد و شرکت‌کنندگان می‌توانند دغدغه‌ها و مشکلاتی که ممکن است طی پروسه مسابقه برای آن‌ها به وجود بیاید، با او در میان بگذارند و از تجربیات یک شخص متخصص بهره‌مند شوند.

پویا نعیمی گفت: هدف نهایی اکثر شرکت‌هایی که در این مسابقه طرحِ پروژه می‌کنند، شناسایی افراد مناسب به منظور جذب آن‌ها در شرکت خودشان است؛ در واقع قالب تیم‌های برتر متناسب با نیاز شرکت به عضویت آن در می‌آیند و روی همان پروژه و یا پروژه‌های دیگر مشغول به کار می‌شوند که از این حیث طرح شهید بابایی توانسته است تا حد بالایی خلأ ارتباطی که بین دانشگاه و صنعت متاسفانه در کشور ما وجود دارد را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: این مسابقه بستری را فراهم کرده است تا دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور در یک بستر علمی و سازنده به رقابت باهم بپردازند، در کنار یک‌دیگر بیاموزند و بتوانند استعداد، توانایی‌ها و دانش خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از مزایای طرح شهید بابایی این است که شرکت‌کنندگان می‌توانند نحوه درست ارائه تحقیقات و پژوهش‌های علمی خود را هم یاد بگیرند؛ متاسفانه یکی از ضعف‌هایی که در گروه قابل توجهی از دانشجویان مقطع کارشناسی و همچنین گا‌ها در مقطع کارشناسی‌ارشد وجود دارد این است که افراد پژوهش‌ها و تحقیقات خود را انجام می‌دهند، اما در زمان ارائه، نمی‌توانند به خوبی عمل کنند، اما این مسابقه یک تجربه بی‌نظیر به دانشجویان ارائه می‌دهد چرا که در کنار اساتید مطرح کشور، این الزام وجود دارد که به ارائه پژوهش‌هایی که در طول مسابقه انجام می‌دهند، بپردازند. برای مثال برای پروژه ما، دکتر افشین شریعت که از اساتید حوزه حمل و نقل و صاحب‌نظر در این حوزه هستند و آقای مسعود مسیح‌تهرانی که ایشان هم از اساتید مطرح کشور در حوزه مهندسی مکانیک هستند، داوری طرح ما را برعهده داشتند و ما بار‌ها در پیشگاه این بزرگان به ارائه مطالب علمی خود پرداختیم که واقعا تجربه بی‌نظیری برای بنده بود و خدا را شاکرم که توانستیم از این آزمون هم سربلند بیرون بیاییم.

نعیمی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی‌سینا ابراز داشت: بنده به دوستان و دانشجویان توصیه می‌کنم در کنار مطالب درسی که در دانشگاه می‌خوانند صرفا به مطالب تئوریک بسنده نکنند و حتما در چنین زمینه‌ها و مسابقاتی شرکت نمایند چرا که در این بستر و فضا می‌توانند کار علمی و عملی را به صورت توأم پیش ببرند و تعامل بسیار خوبی هم با صنایع کشور و هم با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌های مطرح کشور داشته باشند؛ همچنین آن‌ها می‌توانند با شرکت در این مسابقات از تسهیلات خوبی که در اختیار طرح‌های برگزیده قرار می‌گیرد، استفاده کنند. برای مثال ۵۰ امتیاز نخبگی برای این مسابقه تعریف شده بود که ما توانستیم آن را دریافت کنیم. همچنین فرصت‌های کاری در شرکت‌ها برای طرح‌های برگزیده مهیا می‌شود و علاوه بر آن افراد می‌توانند در بدنه تیم برگزاری برای ادوار بعدی حضور داشته باشند.

برگزیده مسابقه ره‌نشان اظهار داشت: دوستانی که تمایل دارند در این مسابقه شرکت کنند حتما از ابتدا مسابقه را جدی بگیرند و سعی کنند تمام تلاش خود را به کار بگیرند و به هدفی که هر مرحله دارد، حتی‌الامکان دسترسی پیدا کنند؛ چرا که در انتهای مسابقه، به دلیل نزدیک بودن امتیاز‌ها ممکن است بخاطر سهل‌انگاری، پشیمان شوند. کار به نحوی برای ما پیش رفت که شرایط همکاری با شرکت مپنا برای ما پیش آمد و همچنین توانستیم با الهام از پژوهش‌هایی که در این مسابقه انجام داده بودیم، بتوانیم یک ایده استارتاپی را از بطن کار بیرون بکشیم و توانستیم به واسطه همان ایده، شرکت خودمان که شرکت فرتاک تجارت شهر هوشمند است، در پارک علم و فناوری لرستان در بخش شرکت‌های فناور رشدی مستقر کنیم و اگر شرایط محیا باشد با توجه به مذاکره مثبتی که با مسوولین شهری شهر‌های همدان و بروجرد به صورت همزمان در حال انجام آن هستیم، این امید می‌رود که بتوانیم طرح خود را که در حوزه خدمات شهری است، پیاده‌سازی کنیم و در آینده‌ای نه چندان دور در کل کشور به ارائه خدمت به کلیه هموطنان گرامی بپردازیم.

پویا نعیمی در انتها ابراز کرد: بنده یک توصیه در باب مسابقه برای دانشجویان مقطع کارشناسی دارم؛ درست است که دانشجویان ارشد و دکتری که در این مسابقه شرکت می‌کنند، از حیث تجربه و دانش طبعاً در سطح بالاتری هستند، اما دوستان مقطع کارشناسی هیچ گونه ناامیدی در خود راه ندهند، تمام تلاش خود را بکنند و سعی کنند در هر مرحله به هدف نهایی آن مرحله تا حد امکان خود را نزدیک کنند تا بتوانند اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ همان‌طور که ما با وجود اینکه تمامی رقبایمان در مراحل پایانی از مقاطع ارشد و دکتری بودند، ثابت کردیم که دانشجویان کارشناسی می‌توانند برنده شوند و توانستیم به لطف پروردگار مقام اول را کسب کنیم. بنده از استادم دکتر محسن بابایی که از اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در گروه عمران هستند و ما سعادت داشتیم تا از حمایت‌ها و مشاوره‌های ایشان بهره ببریم و نقش بسزایی در موفقیت‌های ما در این مسابقه داشتند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری