پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۷۲
|
کد خبر: ۵۴۵۹
سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم:

کرونا سبب تعلیق زندگی دانشجویی و فراغت جمعی شده است

دکتر غلامرضا غفاری گفت: مولفه فراغت به اعمال کلیدی‌ترین مباحث مرتبط با کیفیت زندگی می‌پردازد و کیفیت زندگی دانشجویی چیزی فراتر از آن چیزی است که تحت عنوان زندگی تحصیلی و برنامه درسی می‌شناسیم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر غلامرضا غفاری، سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در همایش ملی زندگی دانشجویی که با محوریت تاکید بر فراغت، تابآوری و سلامت در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، بیان کرد: سه سازه بسیار مهم زندگی انسان فراغت، سلامت و تاب آوری است که در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مطرح است و این خود نشان از اهمیت چنین نشستی داده است.

غفاری اظهار داشت: فراغتی که امروزه از آن صحبت می‌کنیم بسیار متفاوت از فراغتی است که در گذشته تعریف می‌شد، چرا که امروزه فراغت به عنوان یک پدیده و به عنوان واقعیت اجتماعی و فرهنگی است که بخش بسیار مهمی از حیات بشر را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: دوره جدید تحت عنوان "تمدن فراغت" نیز شناخته می‌شود برای مجموعه‌هایی که فعالیت و استعداد بیشتری دارند طبعا زمان برای آن‌ها متفاوت است و اهمیت بیشتری نیز دارد. بر همین مبنا است که شما شاهد سیاست فراغت در دنیا هستید و زیرمجموعه سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مولفه فراغت به اعمال کلیدی‌ترین مباحث مرتبط با کیفیت زندگی می‌پردازد و کیفیت زندگی دانشجویی چیزی فراتر از آن چیزی است که تحت عنوان زندگی تحصیلی و برنامه درسی می‌شناسیم. هنگامی که دانشجو با علاقه و اختیار خود از سرکنش داوطلبانه زندگی و فعالیت‌هایی را تجربه می‌کند که خود آن‌ها را شکل داده و سبب ایجاد یک عرصه عمومی تحت درایت و بینش حاصل می‌شود.

غفاری ادامه داد: یکی از بخش‌های سیاسی این عرصه این است که با چه سیاست و برنامه‌هایی می‌توان زندگی دانشجویی را به نوعی نسبت به این امر بهبود بخشیم و موقعیت شناسی مناسبی را در ابعاد و اضلاع مختلف آن داشته باشیم

سرپرست سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: زایش مدنیت و تمدن و ابداع زمانی ظهور پیدا کرد که فرد فرصت اندیشیدن پیدا کرد. زمانی که بشر توانست به مازاد دسترسی پیدا کند یعنی زمانی که به فراغت واقعی رسید ان زمان بود که تمدن شکل گرفت.

وی با بیان اینکه گاهی این فراغت جنبه جمعی پیدا می‌کند و تبدیل به یک امر اجتماعی فرهنگی می‌شود افزود: فراغت بستری برای تعریف الزامات و تعهدات زیست دانشجویان است و چگونه زیستن آن‌ها عرصه و میدان بسیار مهمی می‌باشد برای کسب دارایی‌ها و سرمایه‌هایی که تحت عنوان سرمایه‌های انسانی می‌شناسیم.

وی در پایان گفت: کرونا زندگی دانشجویی و فراغت جمعی را به تعلیق برده است. امید است که فراغت به معنای به زیستی به امری که به زیست اجتماعی افراد کمک می‌کند، مبدل شود.

خبرنگار: یاری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو