به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفیگل در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم روح شهدا ناظر بر فعالیت دانشگاهها، اظهار کرد: یاد و خاطره شهدای سلامت کشور را گرامی میداریم؛ عزیزانی که جان خود را در راه سلامت شهروندان تقدیم کردند و به خانوادههای آنان تسلیت میگوییم و همچنین هفته دفاع مقدس را گرامی میداریم و از خداوند میخواهیم کمک کند رهرو راه شهیدان باشیم.
وی با تبریک آغاز سال تحصیلی دانشگاهها، گفت: سال تحصیلی جدید را در کنار شهدای گمنام دانشگاه شریف آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم از طریق علم و دانش، دِین خود به میهنمان ادا کنیم.
آموزش دانشجویان کارشناسی، مجازی است
دکتر زلفیگل با بیان اینکه امیدواریم از این تجربه دوران کرونا برای دوره پسا کرونا استفاده کنیم، افزود: در حال حاضر شیوه حضور دانشجویان ما در دانشگاهها تلفیقی است و فعلاً دانشگاهها به صورت تلفیقی (آموزش مجازی و حضوری) به کار خود ادامه میدهند.
وی اضافه کرد: آموزش حضوری برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است که پروپوزال پایاننامهشان تصویب شده است؛ آنها در آزمایشگاهها و کارگاهها حضور مییابند و در صورت نیاز، خوابگاه در اختیارشان قرار میگیرد و از امکانات رفاهی میتوانند استفاده کنند.
وزیر علوم تصریح کرد: آموزش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که هنوز به مرحله پایان نامه و رساله دکتری نرسیدند، مجازی است و برای دانشجویان مقاطع کارشناسی هم فعلاً آموزشها حضوری نیست و به صورت مجازی، فعالیتها پیگیری میشود؛ ما تابع دستورات و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و هرچه تصمیم بگیرند، موظفیم اجرا کنیم.
وی به موضوع کنکور اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه کنکور، دو قانون داریم که یکی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است و اخیراً مصوباتی را نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است که از سال ۱۴۰۲ قرار است اجرا شود و سعی میکنیم برنامهریزی کنیم بر اساس قوانینی که وجود دارد، آنها را اجرا کنیم.
هر عضو هیأت علمی با شرطی میتواند فرزند خود را به محل زندگیاش منتقل کند
دکتر زلفیگل درباره سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی گفت: سهمیهها ساماندهی شدهاند و در خصوص سهمیههای فرزندان اعضای هیأت علمی، هر عضو هیأت علمی میتواند فرزند خود را به محل زندگی خود منتقل کند به شرطی که حداقل نمره قبولی آن دانشگاه را داشته باشد.
وی در خصوص سیاست وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش عالی افزود: ما در این زمینه مصوباتی در حکم قانون داریم و باید با کار کارشناسی و همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات، این طرح را پیگیری کنیم و به گونهای که امکان رشد آموزش عالی در مناطق محروم متوقف نشود.
اکثر اعضای هیأت علمی واکسن تزریق کردند
وزیر علوم در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان گفت: خدا را شکر میکنیم با ورود واکسن در کشور، شرایطی ایجاد شده که اکثر اعضای هیأت علمی واکسن تزریق کردند و واکسیناسون هم با سرعت در حال انجام است و امیدواریم با تزریق دُز دوم برای دانشجویان، به شکل حضوری آموزش را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه با حضور دانشجو معنا و مفهوم پیدا میکند، اضافه کرد: مسؤولان هم سعی کنند شرایطی را فراهم کنند که امکانات لازم برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شود که به صورت حضوری آموزش ببینید.
تعداد صندلیهای خالی دانشگاهها رو به افزایش است
دکتر زلفیگل همچنین افزود: میدانیم که تعداد صندلیهای خالی دانشگاهها رو به افزایش است زیرا جمعیت دانشجویی رو به کاهش است اما حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزاز نفر دانشجو خواهیم داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا سیاست جدیدی برای تغییر و تحولات در سال تحصیلی دارید؟» گفت: در وزارت علوم ضمن صیانت از دستاوردهای علمی کشور سعی میکنیم کمبودها و چالشهایی که در این وزارتخانه وجود داشته است را بر طرف کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امیدواریم که خداوند شرایطی را ایجاد کند که این ویروس حذف شود و دوباره شادی و نشاط به جامعه بشریت بازگردد. همه ما میدانیم که دانشگاه بدون حضور دانشجو معنا و مفهومی ندارد. با حضور دانشجویان دانشگاه شور و نشاط خواهد داشت. انشالله که مدیران و مسئولان کشورمان همانگونه که تا الان تلاش کرده اند و واکسیناسیون عموم مردم را با سرعت و دقت خوبی به صورت شبانه روزی انجام داده اند همین شیوه ادامه داشته باشد تا بتوانیم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در اولین فرصت شاهد حضور پر نشاط دانشجویان خود در دانشگاههای کشورمان باشیم.
دکتر زلفیگل تاکید کرد: باید بدانیم که سر کلاس درس تمامی اساتید ما آینده سازان و آینده داران مملکت نشسته اند، بنابراین معلمان و استادان و دبیران باید آموزش و تربیت آنها را حدی بگیرند.
وی افزود: استادانی موفقتر هستند که نسل عاقلتر، علمتر و داناتر از خود تحویل جامعه دهند. همچنین، دانشگاهی موفق است که بتواند نسلهای داناتر، حکیمتر و تواناتر از نسلهای قبلی تحویل جامعه دهد.
وی اضافه کرد: بارها میبینیم که در مجامع مختلفی صحبت از این میشود که دانشگاههای ما نقش کمرنگی در مدیریت جامعه دارند. بارها میشنویم که وزارت خانههای متولی علم و آموزش و پژوهش مصرفی هستند. تحصیل دانشگاهیان ما در جامعه کمرنگ است که این موارد بی انصافی و ظلم در حق دانشگاهها و جامعه دانشگاهی خواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: تمامی کسانی که مدیریتهای ادوار مختلف جامعه را بر عهده داشته اند و دارند مجوز حضور خود را از وزارت خانههای متولی علم و آموزش و پژوهش کشورمان و از دانشگاههای ما اخذ کرده اند. تمامی توفیقاتی که امروزه به آنها در عرصه نانو، سلولهای بنیادی، صنایع نظامی و تسلیحاتی میبالیم که دستاوردهای دانشگاههای ما و دانش آموختگان دانشگاههای ماست.
دکتر زلفیگل گفت: این بی انصافی است که نقش دانشگاههای ما در جامعه کمرنگ باشند، چرا که آنها طی سالیان اخیر جامعه را مدیریت کرده اند. یک مورد دیگری که به نظام ظلم میشود این است که خود سیاست مداران کشور توفیقات نظام ما را نادیده میگیرند. در هر شهر و روستایی اگر قدم بگذاریم، در مییابیم که رونق و آبادانی در حال خودنمایی است.
وی ادامه داد: دانشگاههای ما نقش زیادی در عرصههای علمی دنیا دارند که نباید آنها را نادیده بگیریم. بهترین راه سرمایه گذاری در کشور ما سرمایه گذاری بر آموزش و علم و پژوهش و فناوری است. به ازای هر هزینهای که برای آموزش و پژوهش و فناوری کنیم چند صد تومان دریافت خواهیم کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تنها اختلاف ما با دنیای پیشرفته علم و دانش است، اگر برای علم و دانش ارزش قائل بودیم باید مطمئن باشیم که به پیشرفت خواهیم رسید. پس باید نوع نگاه خود را به دانشگاهها تغییر دهیم، اما میپذیریم که باید دانشگاهها نقش جدی تری در جامعه داشته باشند.
دکتر زلفیگل افزود: اگر امروز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به رتبه اول علمی ایران در منطقه میبالد، باید گفت که تمامی آنها تلاش استادان و دانشجویان ایرانی است. اما در دوره جدید ما راهبردهای جدیدی لازم داریم. برای مثال سیستمهای جدیدی لازم داریم که بقا به فرد نباشد وظیفه داریم که در دوره جدید رئیسی برنامه ریزی کنیم از توفیقات گذشته نظام علمی کشورمان صیانت کنیم و رتبه علمی ایران را ارتقا دهیم.
وی بیان کرد: باید سیستمی ایجاد کنیم تا تحقیقات و پتانسیلهای پژوهشی خود را در راستای تحقیقات کاربردی، نیازهای جامعه، فناوری و تاسیسات شرکتهای دانش پایه و دانش بنیان هدایت کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاهیان، دانشجویان و استادان بهترین پشتوانههای مدیریت یک جامعه هستند. ما خوشبختانه در جامعه علمی پشتوانه عظیمی داریم که آنها را قدر میدانیم و بر صدر مینشانیم. باید بدانیم که جامعه با کنترلهای درونی و بیرونی مدیریت میشوند. کنترلهای بیرونی قانون و مقررات است و اگر میخواهیم فرهنگ سالمی ایجاد کنیم باید از طریق قانون قدم برداریم و آن را نهادینه کنیم.
دکتر زلفیگل بیان کرد: باید بدانیم که علم و تکنولوژی جدید همراه با خودش فرهنگ جدیدی را ایجاد میکند. اگر بخواهیم فرهنگ کشورمان را حفظ کنیم باید در زمینه علم و فناوری و تکنولوژی سرمایه گذاری کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی فناوری، فضای مجازی، اینترنت و سیستم جدیدی شکل میگیرد باید گفت که به همان مراتب هم فرهنگ جدیدی شکل خواهد گرفت.
او افزود: اگر به دنبال توسعه فرهنگ جمهوری اسلامی هستیم راهی جز سرمایه گذاری در دانشگاهها نداریم. نباید رئیس دانشگاهها نگران مدیریت خوابگاه، رستورانها و … باشند. راه صدور فرهنگ جمهوری اسلامی این است که روی علم و پژوهش و فناوری و دانشمندان خود سرمایه گذاری کنیم، بنابراین هر زمانی که این کار را کردیم مطمئن باشیم که فرهنگمان درست خواهد شد و جامعه مان پیشرفت میکند و نوع نگاه شهروندان هم به حاکمیت حتماً تغییر میکند.