پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۹۴
|
کد خبر: ۵۶۵۱
دکتر عباس افخمی اظهار داشت: دانشگاه‌های ما از نظر سطح علمی و آموزشی مشکلی ندارند و در حال حاضر تولیدات علمی در کشور در بستر مناسب و پوسته سطحی نسبتا خوبی است که نیاز به کارعمیق‌تری دارند و این دانش آموختگان برای موفق شدن باید در محیط مناسب قرار بگیرند، تا دانش آن‌ها به کار گرفته شود، چرا که سرمایه انسانی بهترین سرمایه برای حمایت از توسعه فراگیر است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر عباس افخمی رئیس دانشگاه بین‌المللی D-8 به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، در برنامه تلویزیونی شبکه استانی همدان، با عنوان "همدان توسعه" گفت: اگرچه شکی وجود ندارد که علم، ابزاری کارآمد برای نسل کنونی و نسل آینده است، اما هنوز در بسیاری از کشور‌های جهان، این تفکر علمی تثبیت نشده است و کاربرد علم و تاثیر آن در صلح و توسعه نادیده گرفته می‌شود. روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه فرصتی را در اختیار جهانیان می‌گذارد تا با به اشتراک گذاشتن علوم مختلف، جهان را به جای بهتر تبدیل کند.

وی با بیان اینکه جوامع مختلف دارای مسائل مشترکی هستند که برای حل آن باید علم خود را در سطح جهانی به اشتراک بگذارند، عنوان کرد: در همین راستا سازمان جهانی یونسکو به عنوان معتبرترین سازمان آموزشی و فرهنگی در جهان، در حوزه‌های علم، فرهنگ و آموزش، نخستین بار درسال ۱۹۹۹ میلادی ۱۰ نوامبر مصادف با ۱۹ آبان را به عنوان "روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه" نامگذاری کرده است.

افخمی در ادامه افزود: نام‌گذاری این روز در مقیاس جهانی علاوه بر ارزش نهادن به جایگاه علم و فناوری، نشان دهنده تلاش در راستای ایجاد پیوند آحاد جامعه با علم و و نوآوری و تشویق آن‌ها به استفاده از روش‌های علمی در حل مشکلات و ارتقاء کیفیت زندگی عمومی است، چرا که اگر مسائل با علم حل شوند، ممکن است سرعت توسعه کمتر، اما مطلقا پایدار می‌شود.

وی بیان داشت: منفعت طلبی انسان‌ها در کره زمین، سرنوشت نسل‌های بعد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و به نوعی می‌توان گفت که بی ثباتی‌های نظام هستی و مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، ترافیک و مشکلات زیست محیطی به علت بی توجهی به علم و عدم باور و استعمال صحیح آن به وجود می‌آید.

عباس افخمی افزود: توسعه پایدار با علم میسر می‌شود و چنانچه محقق شود، شرایطی فراهم می‌آید که در آن استفاده از منابع و رفع نیازها، برای زندگی نسل‌های آینده بر روی این کره خاکی ممکن می‌گردد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی D-8 همچنین تأکید داشت: علم، طی کوشش‌هایی که اخیرا برای توسعه انسانی و پیشرفت بشریت انجام شده است، جایگاه خود را ثابت کرده، برای مثال در بحث سلامت و شیوع مسئله جهانی کوید - ۱۹ که سبب آشفتگی جهانی شده بود، این علم با موفقیت به کمک موضوع شتافت و به همه نشان داد که با واردشدن علم به زندگی، تاثیر أسیب پذیری همگانی به حداقل می‌رسد.

وی در خصوص به خدمت گرفتن علم در جهت توسعه علم نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما از نظر علمی مشکلی ندارند و در حال حاضر، تولیدات علمی در کشور در بستر مناسب و پوسته سطحی نسبتا خوبی است که نیاز به کارعمیق‌تری دارند و این دانش آموختگان برای موفق شدن باید در محیط مناسب قرار بگیرند تا دانش آن‌ها به کار گرفته شود، چرا که سرمایه انسانی بهترین سرمایه برای حمایت از توسعه فراگیر است.

افخمی افزود: بسیاری از مردم و حتی مسؤولان اگرچه به این امر احترام می‌گذارند، اما به شرایط حصول آن پایبند نیستند و روابط خود با جامعه و جهان را بر مبنای علم و روش علمی پایه نمی‌گذارند. در حقیقت ما به کار‌های علمی پایه‌ای و کاربردی بیشتری نیاز داریم تا زمینه‌ساز تبدیل به فناوری باشد؛ لذا آموزش کوتاه مدت در زمینه‌های لازم به دانش آموختگان پس از فارغ التحصیلی مسأله مهمی است که باید به آن توجه شود و این دانش در جای مناسب خود به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: ما باید علم را از دانشگاه به سطح جامعه انتقال دهیم تا جامعه بتواند حلاوت میوه علم را بچشد و انتقال علم از لایه‌های بالاتر و تخصصی جامعه به لایه‌های پایین‌تر و ترویج آن امری است که بر عهده برخی نهاد‌های ترویجی در جامعه از جمله مراکز علمی، دانشگاه‌ها، جشنواره‌های علمی، همایش‌ها، انجمن‌های علمی و رسانه‌ها است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی D-8 با بیان اینکه در سطح کشور تعداد پذیرش شده‌های دانشگاه روز به روز در حال افزایش است، گفت: دانشگاه‌های ایران از نوع نسل یک و دو هستند، در حالی که در دانشگاه‌های مدرن چهان، صحبت از نسل سوم و چهارم در میان است؛ لذا بروزرسانی سرفصل‌ها، ارتباط دانشگاهیان با مراکز مختلف و ارتباط با محیط‌های شغلی و برنامه ریزی برای فارغ التحصیلان امری بسیار حیاتی است.

وی در خصوص دانشگاه بین‌المللی D-8 نیز گفت: این دانشگاه از هشت کشور در حال توسعه جهان اسلامی از جمله ایران، مصر، اندونی، نیجریه، پاکستان، بنگلادش، ترکیه و مالزی تشکیل شده است که همکاری‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی خود را در راستای و تبادل دانشجو و تربیت نیروی انسانی کارآمد با عنوان دانشگاه بین‌المللی "D-۸" پیش می‌برد.

دکتر افخمی در ادامه بحث تأسیس دانشگاه D-8 گفت: این بحث از هشت سال پیش وجود داشت و قرار بود این دانشگاه در ایران تأسیس شود و با پیشنهاد دکتر غلامی وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، حدوداً چهار سال پیش دانشگاه بوعلی‌سینا داوطلب تأسیس این دانشگاه و به عنوان میزبان تایید شد. در دو سال گذشته نیز مقدمات تشکیل این دانشگاه شکل گرفت و با هماهنگی‌های لازم و مجموع هئیت مدیره و نمایندگان هشت کشور صورت گرفت.

وی اظهار داشت: در این مسیر، توسعه شبکه‌ای را برگزیده ایم که از امکانات تمام دانشگاه‌ها استفاده کنیم و این دانشگاه اکنون پذیرای دانشجو از تمام کشور‌های جهان است و در حال حاضر با دانشگاه بوعلی‌سینا، الزهرا، علامه طباطبایی، امیرکبیر و بین الملی امام خمینی (ره) تفاهم نامه امضا کرده است.

وی در پایان گفت: این دانشگاه برای رسیدن به هدف مطلوب و اثبات مرجعیت علمی خود به حمایت وزارت علوم، وزارت خارجه و همکاری مقامات استان احتیاج دارد، تا بتواند زینتی برای جمهوری اسلامی باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست