پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۹۶
|
کد خبر: ۶۴۴
یادداشتی در سالروز آزادسازی خرمشهر؛

سوم خرداد متعلق به همه نسل ها است

واقعه افتخارآفرین سوم خرداد متعلق به همه نسل ها است و فرهنگ بسیجی بود که این افتخار را آفرید.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

هر ملتی در طول تاریخ خود گردنه های متعددی را پشت سر می گذارد. سخت ترین این گردنه ها که در عین حال، عبور از آنها، بسیار غرور آفرین و ارزشمند است، دفاع از استقلال، تمامیت سرزمین، شرف و به ویژه اندیشه ها و باورهای ملت هاست. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شدن نظام 2500 ساله شاهنشاهی که برخلاف خواسته استثمارگران دنیا بود، ارزش های جدیدی فراروی ملت کهن و بافرهنگ ایران قرار داد. آنها با بازگشت بیش از پیش به فرهنگ اسلامی و ملی خویش، به مقابله با همه تهاجم ها برخاستند. در این میان، حمله ارتش صدام، با حمایت دنیای استکباری غرب، بارزترین این تهاجم ها بود. این جنگ که در داخل کشور به «دفاع مقدس هشت ساله» مشهور شد، برگ زرینی به پرونده افتخارات مردم این سرزمین افزود و ایران و ایرانی توانست از این گردنه پر پیچ و خم تاریخ معاصر خود، سرافراز عبور کند.

بیش از دو دهه از آغاز این جنگ می گذرد، ولی هنوز آن گونه که شایسته حماسه سازی ها و دلاوری های این ملت است، ارزش های مترتب بر این دفاع مقدس، به نسل سوم انقلاب معرفی نشده است؛ در حالی که هویت ملی و اسلامی نسل حاضر با فداکاری های آن دوران گره خورده است و اگر بناست این نسل به خویشتن خویش بازگردد و راه بنیان گذار جمهوری اسلامی و مدافعان این مرز و بوم را ادامه دهد، باید طرحی نو درانداخته شود.

واقعه افتخارآفرین سوم خرداد متعلق به همه نسل هاست و فرهنگ بسیجی بود که این افتخار را آفرید. ما معتقدیم که در ادامه این راه، همچنان به فرهنگ ارزشمند بسیجی نیازمندیم، با این تفاوت که اگر در آن زمان، از این فرهنگ، توقع تشکیل نیروهای نظامی توانمند و قابل اتکا را داشتیم، امروز از آن، انتظار بسیج کردن مردم برای پیشرفت در عرصه های علمی، نرم افزاری و فن آوری داریم. فراموش نکنیم که آن روز نیز قدرت های بزرگ با حمایت از دشمنان ملت ما، پیروزی ما در جبهه ها را غیر ممکن می دانستند، ولی ما پیروز شدیم و توانستیم استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را از گزند تعرض بیگانگان حفظ کنیم. امروز نیز همان قدرت ها، پیروزی ما را در صحنه های علمی و فن آوری ناممکن می دانند و برای اثبات باور خود، به انواع تهدیدها، کارشکنی ها، سنگ اندازی ها و بحران سازی ها متوسل می شوند، ولی ما که «فرهنگ بسیج» را تجربه کرده ایم، معتقدیم این گونه تلاش های مذبوحانه در مسیر حرکت ما بازدارنده نخواهد بود و با همان اراده که در جبهه نظامی پیروز شدیم، در جبهه علمی و فرهنگی و فن آوری نیز به مدد دانش و ایمان نیروهای داخلی، به ویژه نسل جوان، به پیروزی خواهیم رسید.

گذری بر سوم خرداد

ساعت 2 بعدازظهر سوم خرداد 1361، پس از 24 روز رزم بی امان، خرمشهر به طور کامل از اشغال نظامیان عراق آزاد شد و عملیات پیروزمند بیت المقدس که از دهم اردیبهشت این سال آغاز شده بود، با این آزادسازی به پایان رسید. خرمشهر در چهارم آبان 1359 در پی 35 روز پایداری و جان فشانی به اشغال نظامیان عراقی درآمد و به مدت 578 روز (19 ماه) در تصرف بعثی ها بود. پس از آزادسازی شهر، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز مسجد نیمه ویران «جامع خرمشهر» و پل تخریب شده این شهر به اهتزاز درآمد و رزمندگان اسلام نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند. از این مقطع به بعد، جنگ در جبهه ایران از حالت دفاعی خارج شد و به صورت تهاجمی درآمد و آغاز پیروزی های پیاپی بعدی گردید. به همین دلیل، از فردای آزادسازی خرمشهر، تلاش هیئت های صلح بین المللی و صدور قطعنامه های سازمان ملل برای متوقف کردن جنگ آغاز شد. آزادسازی خرمشهر با تکیه بر علم و ایمان نیروهای داخلی، از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران به شمار می رود. امام خمینی(ره) در این باره با صراحت فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»1می دانیم که افتخار این روز، آسان به دست نیامده است. خرمشهر با خون شهدا آزاد شد و حوادث این شهر در سوم خرداد، جهانیان را به حیرت واداشت. پس از فتح خرمشهر، موازنه نظامی در منطقه تغییر کرد و کسانی که به صدام کمک می کردند به خود آمدند و به تعامل با جمهوری اسلامی روی آوردند. این روز، یک روز ملی و یوم الله است و در تاریخ جمهوری اسلامی همیشه عزیز داشته می شود. حال که جنگ های نظامی را با پیروزی پشت سر گذاشته و به همه دشمنان اسلام و انقلاب، سیلی «تعرض ممنوع» زده ایم، باید مراقب جنگ های نرم غیرنظامی نیز باشیم. پلیدطینتان و شیطان صفتان و دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن که ابلیس دوران هستند خوب می دانند که اگر از راهی، نتوانستند نفوذ کنند، باید از مسیری که پیش بینی نمی شود وارد شوند. ما نیز خوب می دانیم که آغاز همه فریب خوردن ها از نَفْس خودمان است. نفْس انسان ها با هوس ها آشناست و تنها راه ورود شیطان، همین غرایز و هوس هاست که ما را در معرض امتحان قرار می دهد. اگر درون شناس گردیم و از سوم خردادها درس خودشناسی و مبارزه با نفس را بیاموزیم، بی شک در همه عرصه ها موفق و پیروز خواهیم بود.

فتح خرمشهر، زیر سایه ولایت فقیه

امروز روز آزادی است؛ روز پیروزی؛ روز زندگی زیر پرچم حق و لوای اسلام و سایه ولایت فقیه. امروز، استکبار جهانی، مزدوران و گردن کشان تاریخ، خاطره تلخ شکست خود و پیروزی ایران علیه باطل را مرور می کنند. امروز جوانان سرافراز، با اراده و افتخارآفرین میهن، برگ های تاریخ با شکوه پدرانشان را ورق می زنند و با افتخار به این شکوهِ تاریخی، از اوج ایثار و میهن دوستی در خرداد 61 حرف می زنند.

روزی که خرمشهر پیروز شد و مثل همیشه ایرانی، غیرت خود را به جهانیان ثابت کرد و نشان داد که در برابر تجاوز، خاموش نایستاده است؛ به ویژه جوانان که با دیدن فتنه انگیزی های غرب و شرق علیه میهن خود، چون همیشه هوشیار به پا خاستند و با مشت های گره کرده شعار می دادند: «ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده».

اکنون گویا دشمن، واقعه 1361 را فراموش کرده و نقش ولایت فقیه را نادیده گرفته است. ولایت فقیه، همان عاملی بود که باعث شد خرمشهر در برابر دشمنِ تا دندان مسلح که با حمایت مستکبران و خونخواران آشنای جهان، چون امریکا و اسرائیل، قدرت یافته بود، ایستادگی کند و به ایران بازگردد.

خرمشهر پیروز شد و همه می دانند با زیرکی و اخلاص ولی فقیه آن زمان، چنین شد.

دشمن بعد از فتح خرمشهر فهمید که با جنگ نمی تواند، ملت ایران را شکست دهد. بنابراین از صرافت جنگ سیاسی افتاد و حیله های تازه ای آغاز کرد؛ از جمله پیشنهاد آتش بس داد که این نیرنگ نیز با هوشیاری ولایت فقیه آن زمان ـ امام خمینی(ره) ـ خنثی شد.

فتح خرمشهر، اعلام شکست طرح استکباری علیه انقلاب اسلامی ایران بود.

فتح خرمشهر، سرآغاز پیروزی بود.

جوانان! بیایید برای گرامیداشت همیشگی فتح خرمشهر، باشکوه تر تلاش کنیم.


مطهره پیوسته/مجله گلبرگ


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست