پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۶۷
|
کد خبر: ۶۵۱۷
مسؤول مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به دستاورد‌های این مرکز، هدف از تأسیس آن را لبیک گفتن به ندای مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت تحقیق و فراتر رفتن از مرز‌ها عنوان کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از مهر، میلاد فراهانی علوی در تشریح هسته‌های فعال در مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان، عنوان کرد: این هسته‌ها شامل هسته‌های مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی)، مهندسی مکانیک (ساخت و تولید)، مهندسی هوا و فضا، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی خودرو، مهندسی شیمی و هسته مهندسی کامپیوتر است.

وی با تصریح بر اینکه فلسفه تأسیس این مرکز لبیک گفتن به ندای مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تحقیق و فراتر رفتن از مرز‌های دانش با هدف تقویت، رشد و توان علمی در استنتاج و بهره گیری بهینه از علوم است، از دستاورد‌های این مرکز نیز سخن گفت.

مسؤول مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه آغاز به کار مرکز در تابستان سال جاری بوده، اما مطالعات و دستاورد‌هایی را به دنبال داشته است، تشریح کرد: از جمله دستاورد‌های مرکز می‌توان به طراحی، اختراع و ساخت نمونه اولیه زنجیر چرخ الکترومکانیکی با قابلیت کنترل لغزش جانبی و تألیف اولین و جامع‌ترین کتاب در زمینه مهندسی تکنولوژی خودرو تحت عنوان «سیستم‌های انتقال قدرت خودرو» اشاره کرد. زنجیر چرخ طراحی شده به صورت اتوماتیک بوده و راننده بدون نیاز به پیاده شدن از خودرو می‌تواند از زنجیر چرخ استفاده کند.

فراهانی علوی در ادامه گفتگو با بیان اینکه مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی می‌تواند مرزهای دانش و فناوری را جلو برد، اظهار کرد: علاوه بر آن، این مرکز بستری مناسب نیز برای تربیت حرفه‌ای و تخصصی نیروی انسانی است که در مواجهه با مسأله رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی در واقع بازوی دانشگاه است، عنوان کرد: رسیدن به مرزهای دانش و فناوری مهمترین راه دستیابی به قدرت است؛ بنابراین ذیل فرمایش مقام معظم رهبری، باید از دانش و فناوری برای رسیدن به مرزهای دانش و رفع مسائل و مشکلات روز کشور کمک بگیریم.

فراهانی علوی در ادامه به پروژه‌های فعال و اقداماتی که در دستور کار این مرکز قرار دارد نیز پرداخت و گفت: از جمله این دستاورد‌ها می‌توان به تألیف کتاب با توجه به نیاز‌های شناسایی شده، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان کوچک و تخصصی با امکان رقابت در بازار، مشاوره، تعریف و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، برگزاری کنگره‌های دانشجویی با حضور دانشجویان پژوهشگر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی موردنیاز دانشجویان پژوهشگر، برگزاری تور‌های تحقیقاتی دانشجویی مجزا یا مشترک با سایر دانشگاه‌ها، تشکیل گروه‌های تخصصی و تحقیقاتی دانشجویی در زمینه‌های گوناگون علمی، حمایت مالی و غیرمالی از دانشجویان پژوهشگر، تقدیر از دانشجویان پژوهشگر فعال در زمینه‌های مختلف علمی، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت، تولید و توسعه محصولات و فرآیند‌های فناوری قابل عرضه به بازار و ایجاد ارتباط بین ایده پردازان و سرمایه گذاران اشاره کرد.

وی در معرفی کتاب تألیفی این مرکز نیز تشریح کرد: صنعت خودروسازی با ورود فناوری‌های نوین و پیشرفته، همواره در حال توسعه روز افزون است، بر همین اساس دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه مهندسی تکنولوژی خودرو برای شناخت پیشرفت‌های به وجود آمده باید آموزش‌های لازم را کسب کنند؛ از این رو دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطابق ماهیت علمی و عملیاتی که در مجموعه آموزشی کشور عهده دار است.

فراهانی علوی ادامه داد: همچنین با توجه به تغییر سرفصل‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بعد از دو دهه و عدم وجود مرجع علمی و آموزشی در زمینه سیستم‌های انتقال قدرت خودرو، این نیاز در هسته مهندسی تکنولوژی خودرو واقع در مرکز، شناسایی و پس از مطالعات و تحقیقات علمی و عملی اقدام به تألیف یک کتاب شد.

مسؤول مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه عنوان این کتاب «سیستم‌های انتقال قدرت خودرو» است، اظهار کرد: این کتاب، پس از کارشناسی و داوری توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای مرکزی، این کتاب چاپ و در اختیار مراکز آموزشی و دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌ها قرار گرفت.

گفتنی است؛ مهدی نیاجلیلی «کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای» محمدجواد رستم اف «کارشناس ارشد مهندسی مکانیک مخترع و پژوهشگر» میلاد فراهانی علوی «کارشناس ارشد مهندسی مکانیک، مخترع و پژوهشگر» مولفین این کتاب هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه