پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۲۶
|
کد خبر: ۶۶۹۴
دکتر محمد افکانه از بررسی و بازنگری آیین‌نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی و تدوین سند جامع برنامه‌ریزی نیروی انسانی خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر محمد افکانه در اولین نشست تخصصی مدیران منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی استان تهران که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد گفت: یاوران علمی رکن مهمی در مجموعه آموزش عالی محسوب می‌شوند و نقش موثری در یکپارچگی سیستم و اثرگذاری بر فرآیندها دارند و می‌توانند دو رکن دیگر را نیز جهت‌دهی کنند.

افکانه اهداف نشست تخصصی مدیران منابع انسانی و پشتیبانی را شناسایی چالش‌ها، فرصت‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های منابع انسانی جامعه دانشگاهی کشور، اتخاذ سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات حوزه منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه‌های کشور، تقویت ارتباطات و تعاملات موثر و کارآمد بین مدیران منابع انسانی جامعه دانشگاهی کشور، ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی در زمینه چالش‌های کنونی و پیش روی منابع انسانی و تعامل و تبادل تجارب متولیان و متخصصان حوزه منابع انسانی به منظور هم‌افزایی موثر و کارآمد برشمرد.

مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارت علوم، در خصوص بررسی و بازنگری آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی اظهار داشت: برای اصلاح آیین نامه استخدامی با استخراج از اسناد به ۸ اصل محوری؛ جوان‌گرایی، توجه به زنان و خانواده، تسهیل امور اداری، شایسته‌سالاری، اولویت‌بخشی به دانش و تجربه به جای مدرک سالاری در شرایط احراز، توجه به ثبات شغلی و مدیریتی، توجه به کرامت انسانی و توجه به تفویض اختیار به هیئت‌های اجرایی و رئیسه رسیدیم.

وی درخصوص مراحل تدوین سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی به بررسی اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام آموزش عالی، بررسی نمونه سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی کشور، بررسی و تدوین فصول مختلف سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی، ارائه فصول مدون در جلسات کارگروه، جمع‌بندی نهایی و ارائه در جلسه هیئت اجرایی منابع انسانی جهت تایید و ارسال به سازمان اداری و استخدامی کشور جهت تصویب اشاره کرد.

افکانه، گام‌های عملیاتی تدوین سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی را احصای ماموریت‌ها، اهداف برنامه‌ها و تکالیف قانونی، احصای سیاست‌های ناظر بر نیروی انسانی بخش دولتی، تعیین راهبردها و فناوری‌های انجام وظایف‌ها، تدوین اهداف برنامه نیروی انسانی دستگاه اجرایی، تعیین نیروی انسانی مورد نیاز، تحلیل وضعیت موجود نیروی انسانی و برآورد عرضه از منابع داخلی، انجام مقایسه بین تقاضا و عرضه نیروی انسانی و تهیه تراز و در نهایت تدوین برنامه‌های عملیاتی برای رسیدن به وضعیت تعادل دانست.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این جلسات تخصصی به صورت ماهانه برگزار شود.

نظام اداری دانشگاه‌ها را متصل به نظام حکمرانی کشور می‌دانیم

دکتر علیرضا علیخان‌زاده رئیس امور جذب، به‌کارگیری و رشد سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این نشست گفت: نگاه ما در سازمان اداری و استخدامی کشور به دانشگاه‌ها، نگاهی محوری است. می‌دانیم که دانشگاه‌ها منشا تحول هستند، لذا آنها را به صورت ویژه می‌بینیم.

وی با بیان اینکه در این دولت امیدواریم فصل جدیدی در جهاد علمی ایجاد شود و حرکت جدیدی در دانشگاه‌ها رقم بخورد، تصریح کرد: قصد داریم در نظام اداری کشور و اداره و حکمرانی کشور بستری را فراهم کنیم که این تحول سریع‌تر و بهتر رقم بخورد.

علیخان‌زاده افزود: ما نظام اداری دانشگاه‌ها را متصل به نظام حکمرانی کشور می‌دانیم، بنابراین تعاملات ما با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدا سعی شده که به صورت تنگاتنگ باشد تا مسائل دانشگاه‌ها را مرتفع کنیم.

رئیس امور جذب، به‌کارگیری و رشد سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه باید خروجی دانشگاه‌ها به ورودی دولت وصل باشد اظهار داشت: از حدود ۲۰ روز قبل فضایی فراهم شد که بدنه نخبگانی را با یک فضای مناسب‌تر و تسهیل‌کننده‌تری در فرایند‌ها وارد بدنه نظام اداری کنیم. هفته بعد نیز اختتامیه دوره اول جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را خواهیم داشت و به این ترتیب تا سال‌های آینده چند هزار نفر تزریق به بدنه دولت می‌کنیم.

 وی افزود: امیدواریم در تعاملات آینده در نظام برنامه‌ریزی منابع انسانی دولت طوری عمل کنیم که بتوانیم نیازهای آتی دولت را به دانشگاه‌ها اعلام کنیم و برنامه‌ریزی برای تامین نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی مبتنی بر نیاز آن‌ها به صورت دانشجو و حتی پژوهشگر نیز به کار گیرند.

علیخان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید متناسب با فضای آتی دانشگاه‌ها سند نیروی انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به‌روز کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست