پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۲۴
|
کد خبر: ۶۷۲۹
با حضور مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور؛

نشست اساتید بسیجی استان همدان برگزار شد + گزارش تصویری

نشست اساتید بسیجی استان همدان با حضور دکتر عبدالله مرادی برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۷ دی ۱۴۰۱

به گزارش بسنا، دکتر مرادی در این نشست از روایت‌سازی رسانه‌ها در اغتشاشات اخیر و تولید ۲۵ درصد محتوای اغتشاشات اخیر به دست پنجاه هزار کاربر جعلی توییتر خبر داد.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور با تأکید بر اینکه نباید نقش فضای مجازی را در اغتشاشات اخیر دست کم گرفت، گفت: رسانه در این مهم نقش مهم جهت‌دهی و روایت‌سازی را دارد.

عبدالله مرادی با بیان اینکه در سال‌های ۷۱ و ۷۲ بحران اجتماعی اقتصادی در برخی شهر‌های کشور همچون مشهد داشتیم، عنوان کرد: در آن زمان با جامعه‌ای مواجه بودیم که انتظار برآورده‌شدن خواسته‌هایشان را داشتند و شکاف جدی در بین سرانه سلامت و آموزش به وجود آمده بود به گونه‌ای که اگر آن زمان ۲ دهم درصد مردم در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کردند، اکنون کشور ما در حوزه مدارس غیرانتفاعی و آموزش پولی در دنیا پیشتاز است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ جنس مسائل متفاوت شد و به سمت سیاست پایه رفت، اظهار کرد: در سال‌های ۹۶ و ۹۸ هم اتفاقاتی که برای گرانی بنزین رخ داد مشابه دهه ۷۰ بود که طبقات مستضعف و حاشیه شهر‌ها معترض بودند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور ادامه داد: در هر دوره‌ای که به واسطه سیاست‌ها، خدمات عمومی کاهش می‌یابد و فاصله بین فقیر و غنی بیشتر می‌شود و ثروتمندان، ثروتمندتر می‌شوند تعارضات اجتماعی هم بیشتر می‌شود.

مرادی اضافه کرد: طبق آمار به دست آمده ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین رسمی و ۱۸ میلیون حاشیه‌نشین غیررسمی در کشور وجود دارد که بی‌شک زیرساخت پایین، ظرفیت پایین امنیتی، فقر، بیکاری، مهاجرت و اعتیاد از شاخصه‌های اصلی آن است و البته در مناطق حاشیه‌ای، چون تهران و البرز هویت هم وجود ندارد و متأسفانه در سال‌های ۹۶ و ۹۸ با این جنس مسائل مواجه بودیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تجربه‌ای که دشمن از سال‌های ۹۶ و ۸۸ به دست آورد این بود که برای مبارزه با جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با فتنه‌های مقطعی وارد شود، لذا گروه‌های ضدانقلابی به این نتیجه رسیدند که برای مقابله با جمهوری اسلامی باید از حداکثر ظرفیت و مسائل اجتماعی استفاده کنند و یک سازمان نامتقارن اجتماعی نیاز است و از طرفی این شبکه نباید رهبری مشخص داشته باشد و از همین‌رو به سمت ادبیات نامتقارن اجتماعی رفتند، سازمان وسیعی که در کف خیابان بوده و در ظاهر رهبری واحد ندارند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در ادامه عنوان کرد: تجربه بعدی که دشمن به دست آورده بود اینکه برای مبارزه با نظام صرف شبکه‌ای نمی‌تواند کار کند و باید رویکرد محله محور باشد و تجربه دیگر پیوند دادن مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به هم بود.

مرادی تصریح کرد: با این نگاه دشمن، وارد دولت سیزدهم شدیم و دولت، کشور را در حالی که یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت و در روابط بد سیاسی، اقتصادی با همسایگان بود و با شرایط منفی سرمایه اجتماعی در دست گرفت.

وی در قسمت دیگر سخنانش تحلیلی بر اغتشاشات شهریورماه داشت و گفت: به گمان بنده اغتشاشات اخیر را می‌توان در ۳ سطح تحلیل کرد که شامل فرهنگی - هویتی، اجتماعی - اقتصادی و سیاسی - امنیتی است که هر سه را باید مورد توجه قرار داد؛ چراکه توازن بین آن‌ها برای ما راهگشا است.

مرادی اظهار کرد: در تحلیل فرهنگی - هویتی شروع آن از دختران و پسران آغاز شد که عمدتاً نوجوان هستند و ۷۷ درصد بازداشت شدگان، دیپلم و زیر دیپلم بودند و ۱۹ درصد دانشجو بودند و اکثر آن‌ها فاقد سابقه کیفری هستند.

وی در همین خصوص تصریح کرد: بیشتر این نوجوانان دچار مسائل اخلاقی و آسیب اجتماعی بوده و تک‌فرزند یا فرزند طلاق هستند و جالب آن که از طبقات اجتماعی مختلف هستند.

این مسؤول در ادامه عنوان کرد: این‌ها دنبال مرام و معرفت هستند و محیط‌های کافی‌شاپی و سالن‌های بدنسازی برای پسران و به ویژه ورزش پارکور از محیط‌های فعالیت آن‌ها است.

مرادی با بیان اینکه مرام این‌ها به نوعی دارد شکل دین جدید به خود می‌گیرد، ابراز کرد: در کل کشور ۸۴ درصد مردم می‌گویند باور‌های دینی قوی داریم و ۸۳ درصد مردم شب قدر را قبول و برای آن برنامه دارند، اما ۵۲ درصد روزه می‌گیرند و در واقع می‌توان گفت که سبک دینداری شریعت‌محور به دینداری عرفانی‌محور و اخلاقی حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: نوجوانانی که بازداشت می‌شوند نگاه سیاسی مشخصی ندارند و جنس نگاهشان محدودیت‌گریز است و خطر اصلی در این حوزه مسأله نظام اجتماعی است.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور ادامه داد: در تحلیل اجتماعی اقتصادی مسأله معیشت است و حوزه نیازمندی‌ها و درخواست اقتصادی است که طیف گسترده‌ای از مردم را در بر می‌گیرد و مسأله در اینجا عدالت و تبعیضی است که البته در این اغتشاشات اخیر این گروه خیلی حضور نداشتند، اما باید به آن‌ها توجه جدی کرد، زیرا وضعیت مناسبی ندارند و در شاخص اثربخشی عمومی و فساد بدترین وضعیت را داشته‌ایم.

مرادی اظهار کرد: در مورد تحلیل سیاسی امنیتی، زمانی که تحولات ۳ ماه اخیر را بررسی می‌کنیم یک نظام هماهنگ و طراحی شده وجود دارد و تلاش شده است اقوام و اقشار درگیر شوند و می‌بینیم که رویکردش شبکه‌سازی است.

مرادی تصریح کرد: مهمترین هدف دشمن براندازی نیست و هدف اصلی آن راه‌اندازی همین شبکه‌ها است و رسانه در این میان نقش جهت‌دهنده و روایت‌ساز را دارد و می‌بینیم که ۵۰ هزار کاربر جعلی در توییتر اضافه می‌شود و ۲۵ درصد تولید محتوا را در دست گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه نباید فضای مجازی را دست کم گرفت، عنوان کرد: میزان تلاش به خودکشی در دانشگاه‌ها به شکل معناداری در حال افزایش است، زیرا افراد با سرخوردگی مواجه شدند و به هدف نرسیده‌اند.

مرادی گفت: در اغتشاشات اخیر شاهد سطح بالای فحاشی و خشونت بودیم و به گمان بنده هدف‌گذاری این اتفاقات برای براندازی نبود، هدف‌گذاری اصلی مسأله مهار داخلی، شکل‌گیری شبکه‌های مختلف است.

وی اظهار کرد: حال که از اغتشاشات عبور کردیم جریان‌هایی در تلاش هستند تا آن را به نام خود مصادره کنند و جریان اصلاحات این کار را می‌کند که بگویند اگر ما به عرصه سیاسی بیاییم می‌توانیم این جریان‌ها را جمع کنیم و برای جنبش بی‌سر، یک سر انتخاب کنند.

مرادی اظهار کرد: مسأله رهبرسازی ادامه می‌یابد عملکرد آن‌ها تقویمی یا نقطه‌ای می‌شود مانند اعتراضاتی که در سیستان و بلوچستان است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان هم در این جلسه گفت: امروز باید از فتنه‌ها عبرت بگیریم و آن‌ها را بازنگری و بازخوانی کنیم.

حسن رضانیا تصریح کرد: امروز نیاز به بازتولید و بازنگری در ساختار‌ها داریم و مسأله امنیت فرهنگی چیزی نیست که بتوان از کنار آن گذشت.

حسن رحیمی، رئیس بسیج اساتید همدان و معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این جلسه با بیان اینکه دشمن جنگ ترکیبی را در پیش گرفته است و قصد دارد هر چیزی را وارونه جلوه بدهد، گفت: الگوی اردوی راهیان پیشرفت، نهضتی است که شروع شده و هنر ما به عنوان کانون بسیج اساتید آوردن کسانی است که در قالب سازمان‌ها نیستند.

وی اظهار کرد: آسیبی که جبهه انقلاب می‌خورد تکراری شدن برنامه‌ها است و عده‌ای روی ذهن‌ها کار می‌کنند و برای این موضوع باید ستادی تشکیل شود.

وی بر هم‌افزایی تأکید کرد و گفت: اردوی راهیان پیشرفت باید به یک گفتمان تبدیل کنیم و بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با کانون بسیج اساتید تأکید می‌کنم.

رحیمی تصریح کرد: از راهی که ۴۳ سال گذشته آمده‌ایم پشیمان نیستیم و تنها یک راه وجود دارد و آن رفتن به جلو است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه