پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۹۲
|
کد خبر: ۷۴۳۷
مشاور وزیر علوم در امور جوانان و نخبگان تشریح کرد:

جزئیات طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری

دکتر یاری در راستای استفاده از توانایی‌های فکری و تخصصی مشمولان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی، جزئیات طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از خبرگزاری فارس، میثم یاری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور جوانان و نخبگان در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، با تشریح جزئیات طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری گفت: این طرح در راستای پاسخ به تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توانایی‌های فکری و تخصصی مشمولان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی در دوره فعالیت خدمت وظیفه عمومی از طرف مشاور جوانان و نخبگان وزیر علوم و تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است.

وی گفت: طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری که با نام امریه پسا دکتری نیز معرفی شده است، طرحی است که جامعه هدف و مشمولان آن دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی (PHD) داخل و خارج از کشور مشمول وظیفه عمومی و فاقد غیبت هستند که خوشبختانه با پیگیری‌های مداوم وزارت علوم و زحمات و همکاری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، مقام معظم رهبری با اختصاص ۵۰۰ سویه برای این موضوع موافقت کردند.

یاری ادامه داد: در این طرح افراد بر اساس معیارهای موردنظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح انتخاب خواهند شد و دوره خدمت وظیفه عمومی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با انجام یک پروژه تحقیقاتی یا فناورانه نیازمحور و با تراز علمی دوره پسادکتری انجام می‌دهند. این دسته از مشمولان منتخب پس از دفاع از پروژه مذکور و طی کردن دوره آموزش نظامی از کارت پایان خدمت و گواهی دوره پسادکتری بهره‌مند می‌شوند.

مشاور وزیر علوم در امور جوانان و نخبگان، استفاده اثربخش از توانایی‌های فکری و ظرفیت‌های علمی مشمولان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی (مقطع دکتری تخصصی)، ارتقای بهره‌وری دوره خدمت وظیفه عمومی با رویکرد علمی، بهره‌گیری بخش دفاعی از ظرفیت‌های علمی ـ فناورانه و نوآورانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای تحقق اهداف دفاعی و امنیتی کشور و کمک به حل مسائل کشور و تامین بخشی از نیازهای علمی و فناورانه کشور با اولویت نیروهای مسلح با تأکید بر تحقیقات بنیادی و مرز دانشی را از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح ذکر کرد.

به گفته وی، همچنین کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان و مزیت زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور، کمک به توسعه کیفی سرمایه‌های انسانی و تربیت نیروی انسانی علمی متعهد مورد نیاز مراکز اجرایی و علمی کشور و ایجاد بستر و زمینه مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان مقطع دکتری تخصصی از دیگر اهداف این طرح است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه