پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۳۰
|
کد خبر: ۸۱۳
معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:

بخشنامه جدید وزارت علوم درباره دوره مشترک با دانشگاه های خارجی

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر گفت: اخیرا بخشنامه ای به دانشگاه ها ابلاغ کردیم و به موجب آن دانشگاه های سطح ۱و ۲ می توانند برای رشته های دایر خود با دانشگاه های خارج دوره مشترک برگزار کنند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست هم اندیشی ارتقاء پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز با حضور رؤسای دانشگاه‌های برتر در وزارت علوم برگزار شد، اجرای این برنامه را یکی از برنامه‌های مهم عرصه آموزش عالی توصیف کرد و گفت: یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم محول شد ارتقای حداقل پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی بود که از زمان ابلاغ این برنامه این موضوع را به کلیه دانشگاه‌های کشور اعلام کردیم و از آن‌ها درخواست کردیم که در صورت آمادگی در این برنامه شرکت کنند و دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از ابلاغ برنامه فوق در مجموع ۱۲ دانشگاه و ۱۶ پژوهشگاه در کشور اعلام آمادگی کردند که می‌توانند به تراز بین‌المللی دست یابند که این موضوع در حوزه ستادی با حضور وزیر وقت مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه از بین آن‌ها برگزیده شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: در ابتدای اجرای برنامه فوق سالیانه قرار شد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص بدهیم که البته به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم آن را فراهم کنیم.

به گفته وی برای پیشبرد اجرای برنامه فوق کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شد که در این کمیته هر یک هفته در میان فعالیت‌های مراکز آموزش عالی که قرار شد به تراز بین‌المللی دست یابند را رصد می‌کردیم. در نهایت توانستیم شاخص ۴۲ و ۳۳ گانه را در این زمینه تعریف و به مراکز ۹+۱۶ ابلاغ کنیم و خوشبختانه هر کدام از مراکز نیز در این کمیته نماینده‌ای را معرفی کردند که فعالیت‌های آن‌ها از طریق این نماینده در جلسات کمیته مورد رصد قرار بگیرد. به طور کلی برای سال ۹۷ به این تصمیم‌گیری رسیدیم که در کمیته نظارت هر جلسه یک دانشگاه گزارش عملکرد خود در این زمینه ارائه دهند.

شریعتی روند حرکت به سمت بین‌المللی شدن توسط دانشگاه‌های تعیین شده را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با علم بر اینکه وضعیت اعتباری و بودجه‌ای مطلوب در این زمینه وجود ندارد اما همواره در اجرای این طرح تأکید و روند فعالیت‌های خود را مثبت ارائه کردند. به طور کلی این مراکز نقش اجرای پروژه را حرکت موثر و خوب ارزیابی کردند و بر این باور بودند که باید اجرای آن ادامه یابد. اگرچه تدابیری نیز اندیشیده شده که با کمک مراکز آموزشی، پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی کشور در سازمان برنامه و بودجه حمایت‌هایی نیز از اجرای این پروژه صورت بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: براساس نظام‌های رتبه‌بندی مطرح جهانی نظیر شانگهای، کیو اس، لایدن، تایمز و... دانشگاه‌هایی که بخواهند به تراز بین‌المللی دست یابند باید بتوانند یک مرکز کارآفرین باشند. به طور کلی تمرکز بر وجود نخبگان جامعه علمی، همکاری سایر دستگاه‌ها و نقش حاکمیت برای دستیابی مراکز علمی-آموزشی به تراز جهانی بسیار موثر و مفید است.

وی در ادامه به شاخص‌های ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: براساس شاخص‌ها میانگین درآمد سرانه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ازای هر عضو هیأت علمی ۷۵۱ هزار دلار است. همچنین نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه‌ها ۱۱ به ۰.۷ درصد می‌رسد. ضمن اینکه ۲۰ درصد کادر هیأت علمی در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از اساتید خارجی تشکیل می‌شود.

به گفته وی درآمد تحقیقاتی ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۲۳۰ هزار دلار به ازای هر عضو هیأت علمی است و تقریبا ۴۳ درصد مقالات تحقیقاتی مربوط به این ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر است.

معاون آموزشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه ۱۹ درصد دانشجویان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند، گفت: به طور کلی نسبت استاد به دانشجو، تعداد مقالات اساتید، میزان ثبت اختراع و برخی مسائل دیگر از مهمترین شاخص‌های عمده برای کسب برتری در ترازهای بین‌المللی می‌باشد ضمن اینکه برای دستیابی به این جایگاه باید از شیوه‌های آموزشی و پژوهشی، جذب اساتید بین‌المللی، پرداخت حقوق بالا، تدریس به زبان انگلیسی و... توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: میزان اعتبار اختصاصی به ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بهتر حدود ۵۰۰ هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده است و دانشگاه‌های متوسط در این رده بندی ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار سرانه دانشجو دریافت می‌کنند و در وضعیت بدتر نیز ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار به ازای هر دانشجو سرانه تعیین شده است. بنابراین ما انتظار داریم دانشگاه‌های تراز اول کشور ما بتوانند با پایین‌ترین سطح شاخص‌های دانشگاه‌های برتر دنیا برابر باشند. این در حالی است که سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور ما حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.

وی همچنین در خصوص وضعیت بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: میزان بودجه دانشگاه‌های کشور در سال ۹۶ حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که این میزان در سال ۹۷ به ۷۷۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اگرچه اخیرا در گزارش مطرح شده این آمار به حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است اما به طور کلی سرانه ۱۶ دانشگاه سطح یک کشور بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون تعیین شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گزارشی از وضعیت تعداد مقالات از نظر ارجاع و مقالات داغ دانشگاه‌های کشور در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد و گفت: بیشترین تعداد مقالات به دانشگاه تهران اختصاص دارد و دانشگاه امیرکبیر و تربیت مدرس از نظر مقالات داغ رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی متأسفانه دانشگاه‌های کشور از نظر مقالات داغ وضعیت خوبی ندارند.

دکتر شریعتی گزارشی از مدل ارتقاء مراکز منتخب به تراز بین‌المللی ارائه داد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که مهمترین آن‌ها این است که هر کدام از این مراکز میزانی از اعتبارات عمومی، ‌اختصاصی و حتی تجهیزاتی خود را برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده‌اند. مثلا دانشگاه صنعتی شریف حدود ۶۰ میلیارد ریال، دانشگاه خوارزمی ۹ میلیارد ریال، دانشگاه فردوسی مشهد ۱۴ میلیارد ریال، امیرکبیر ۱۱ میلیارد ریال، اصفهان ۴۵ میلیارد ریال را صرف این موضوع کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های ملی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها، تعریف پروژه‌های پیشرو در حوزه علم و تأمین اعتبار آن در قالب منابع دانشگاه‌ها و برخی اقدامات دیگر از جمله پیشنهادهای مهم و اساسی برای اجرای پروژه فوق به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است. به طور کلی معتقدم لازمه تحول در آموزش عالی اقدام بالا به پایین است نه پایین به بالا و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.


ارسال نظرات
دانشگاه