پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۰۲
|
کد خبر: ۹۲۳
وزیر علوم در باره افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی گفت: در سال ۹۷ اعتبارات بخش پژوهش نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است . البته این بودجه پژوهشی تنها به وزارت علوم اختصاص پیدا نمی کند و به مراکز پژوهشی دیگر نیز توزیع می شود .
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر منصور غلامی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ رشد بودجه پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری نسبت به دانشگاه ها بیشتر بوده است، گفت: برای سال ۹۸ کارگروهی در وزارت علوم تشکیل شده تا بتوانیم برای سال جدید برنامه ها و پیشنهادهای دقیق تری را ارائه دهیم.

وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه وزارت علوم در بحث مهارت افزایی دانشجویان، تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل وقتی در خارج از دانشگاه به دنبال شغل می گردند به دلیل عدم آگاهی با شغل های متناظر با رشته خود، نمی توانند شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند بر همین اساس وزارت علوم از سال گذشته به منظور رفع این مسئله به طور جدی بحث مهارت افزایی دانشجویان را دنبال می کند که این امر اکنون در دانشگاه های مختلف انجام شده و ارزیابی های انجام شده در این خصوص بسیار امیدوار کننده است و ارزهای مورد نیاز برای انجام این طرح نیز تامین شده است.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه هدف ما در بحث تحقیقات، حفظ رتبه جهانی است، اظهار داشت: برای آن دسته از دانشجویان و اعضای هیئت علمی که صرفاً طرفدار کارهای کاربردی هستند مشوق ها و امتیازهای داخلی جدیدی را در نطر گرفته ایم و به اعضای هیئت علمی که با بخش های صنعتی و وزارت خانه ها قرار داد داشته باشند، امتیازهای ویژه ای را اختصاص می دهیم.

وی با بیان اینکه باید توجه داشت که شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که در مراکز رشد کار می کنند و با همراهی اعضای هیئت علمی هدایت می شوند، بخش قابل توجهی از کاربردی کردن علوم هستند، گفت: در حال حاضر اغلب شرکت های ما تحت نظر دانشگاه ها و استادان دانشگاهی فعالیت می کنند لذا این بخش را نباید نادیده گرفت.

دکتر غلامی در خصوص بحث گزینش عمومی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بیان کرد: در این زمینه قانون مصوب وجود دارد اما بااین وجود، طی اقداماتی که سال گذشته در این خصوص انجام شد تلاش کردیم تا این مورد را به حداقل برسانیم به طوری که فقط موارد استثنایی را شامل شود.

وزیر علوم با اشاره به نحوه برخورد وزارت علوم با بداخلاقی های علمی و تقلب گفت: قانونی که در این زمینه تصویب شده، نیاز به ضابط دارد. وزارت علوم قدرت ضابطی ندارد که در مراکز علمی غیر مجاز را ببندد اما کاری که انجام دادیم این بود که به تمامی موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی ابلاغ کردیم که اگر مشخص شود دانشجو یا استادی به هر اندازه از داده ها و اطلاعاتی غیر از زحمات خودشان استفاده کرده باشند برخوردهای قانونی با آنها صورت می گیرد.

وی افزود: اگر مشخص شود دانشجویی پایان نامه خود را با تقلب به سرانجام رسانده، در هر زمانی که باشد مدرک وی لغو اعتبار می شود و اگر برای آن هرگونه مالی کسب کرده باشد، قانون حق گرفتن آن را از فرد دارد.

دکتر غلامی ادامه داد: در خصوص اعضای هیئت علمی نیز اگر فردی غفلت کرده باشد که دانشجو از طریق تقلب مقاله ای نوشته باشد تمامی امتیازهای کسب شده از آن طریق از استاد سلب خواهد شد و اگر با علم استاد این اتفاق افتاده باشد قطعاً برخورد انتظامی صورت خواهد گرفت.

وزیر علوم تصریح کرد: حوزه حقوقی وزارت علوم به منظور تدوین راهکارهایی جهت برخورد با مراکز غیرمجاز نشست هایی با وزارت کشور و قوه قضاییه داشته که به نتایجی هم رسیده است و با توجه به اینکه وزارت قدرت ضابطی ندارد مقرر شده تا وزارت کشور و قوه قضاییه به صورت جدی در این زمینه اقدام کنند تا بتوانیم این بحث را عملیاتی کنیم.

دکتر غلامی در خصوص ساماندهی آموزش عالی کشور و عدالت علمی نیز گفت: در بحث آموزش عالی کشور و کنترل نظارت بر فارغ التحصیلان دانشگاهی به ویژه فارغ التحصیلان دکترا، وزارت علوم در حوزه آموزشی توسعه رشته های جدید را به عنوان قدم اول متوقف کرده اما از طرفی دفتر گسترش و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با کمک دانشگاه ها در حال تدوین سرفصل های جدید هستند، لذا این یک حرکت سلبی مطلق نبوده و ایجاد رشته های جدید را نیزبه طور کلی متوقف نکرده است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست