پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۴۳
|
کد خبر: ۷۱۸۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از حذف بیش از ۱۰۰۰ کد رشته جدید دانشگاهی در سال تحصیلی جدید خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۷ تير ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و نقل از فارس، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در برنامه هفتم توسعه، حکمی درباره توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد. آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند، چون دانشجویان به صنایع و وزارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرند، در این زمینه نیاز به همکاری صنایع احساس می‌شود.

وی افزود: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش‌بینی شده و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید آیین‌نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه هم در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید از نظرات نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

زلفی‌گل گفت: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است و رشته‌ها باید روزآمد و بازبینی شوند. در رشته‌هایی که هم اکنون تعداد آن‌ها زیاد نیست استادانی استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. در حال حاضر باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیاز‌های جامعه را طراحی کردیم تلاش می‌کنیم بعضی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند که امور مربوط به آن در دست اقدام است.

زلفی گل به ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی و پیام نور و دیگر زیرنظام‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: هر کدام از زیرنظام‌های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند و دانشگاه فنی حرفه‌ای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت برای صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند و دانشگاه پیام نور هم آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. شاید این مراکز نیاز به بازآرایی ماموریت‌ها داشته باشند، اما تعطیل کردن آن‌ها درست نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست