پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۲۱
|
کد خبر: ۷۶۵۳
استاد برجسته زمین‌شناسی پیرامون توان علمی استادان و دانش‌آموختگان دانشگاه بوعلی‌سینا سخن گفت.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲

دکتر سیدرضا موسوی‌حرمی استادتمام و عضو هیأت علمی بازنشسته گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و از اساتيد برجسته علم رسوب‌شناسی در ایران و جهان، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا اظهار داشت: مجله رسوب‌شناسی کاربردی دانشگاه بوعلی‌سینا تقریباً اولین مجله تخصصی است که پژوهشگران در مسائل رسوب‌شناسی و نفتی می‌توانند مقالات خود را در آن ثبت و چاپ کنند.

وی افزود: این مجله، یکی از مجلات معتبری است که رتبه Q1 را در ISC کسب نموده و در این شاخه از علم زمین‌شناسی به عنوان مرجع مطرح است.

موسوی‌حرمی عنوان کرد: مسؤوليت‌هایی در این زمینه اعم از هیأت مؤسس انجمن رسوب‌شناسی ایران و هیأت رئیسه دارم و تلاشی در ارتباط مؤثر بین این مجله و انجمن رسوب‌شناسی برقرار کرده‌ام و خوشبختانه این کار به ثمر نشست و چاپ این مجله، اگرچه هزینه و زحمات آن بر عهده دانشگاه بوعلی‌سینا است، اما با همکاری انجمن رسوب‌شناسی ایران که یکی از انجمن‌های علمی معتبر و مصوب وزارت علوم است، منتشر می‌شود.

وی گفت: امیدوارم بتوانیم توسعه همکاری این مجله را در مسیر پیشرفت قرار دهیم و از همکاران ایرانی که در خارج از کشور هستند و در مقام والای استادی مشغول به کارند، دعوت کنیم که به عنوان عضو هیأت تحریریه مجله رسوب‌شناسی را همراهی کنند، طوری که به زودی بتوانیم رتبه ISI و بعد رتبه GCR را کسب کنیم.

دکتر موسوی‌حرمی بیان کرد: خوشبختانه علوم زمین‌شناسی باعث شده به تازگی در استان فارس چندین میدان گازی کشف شود، چون گاز علاوه بر مصرف و نیاز داخلی، امکانات برای صادرات به صورت CNG را هم دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: در ارتباط با جابجایی نفت با سوخت‌های جایگزین، هنوز سالیانِ سال کار دارد که به آن نقطه مطلوب برسیم، اما در مورد اینکه چقدر ذخیره داریم، چون هنوز بخشی از ذخایر نفت و گاز در کشور کشف نشده، نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه بدهیم.

این استاد زمین‌شناسی تصریح کرد: متخصصین بسیار خوب و فعالی در صنعت نفت داریم که دانش‌آموختگان ایران و از سرآمدان و فرهیختگان کشور هستند و از علم ایشان می‌شود در پیشرفت حوزه نفت و انرژی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در ایران پتانسیل جایگزین سوخت‌های فسیلی وجود دارد، مثلاً در مرکز ایران همچون یزد و طبس می‌‌توان از انرژی خورشیدی استفاده شود که باید این کار به سرانجام برسد.

موسوی‌حرمی خاطرنشان کرد: علاوه بر مسائل نفتی، معضل فرسایش خاک را داریم که به علم زمین‌شناسی برمی‌گردد و اساس آن را باید از زمین‌شناسی شروع کنیم و از متخصصان در این زمینه استفاده شود.

وی در نهایت گفت: گروه زمین‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا نسبت به بقیه دانشگاه‌های قدیمی‌تر، جوان است و پتانسیل این را دارد، که اگر امکانات عملی و پژوهشی فراهم شود، دانش‌آموختگانش بتوانند وارد بازار کار شوند و از علمشان استفاده کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست