پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۰۷
|
کد خبر: ۷۶۸۰
با تفکیک تبدیل وضعیت استخدامی و ارتقاء علمی؛

تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تسهیل می‌شود

در این جلسه، موضوع جذب هیأت علمی فناور توسط برخی از دانشگاه‌ها و تفکیک تبدیل وضعیت و ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور طرح و بررسی شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح مصوبات این جلسه تصریح کرد: در این جلسه؛ موضوع جذب هیئت علمی فناور توسط برخی از دانشگاه‌ها و تفکیک تبدیل وضعیت و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور طرح و بررسی شد.

وی گفت: با توجه به ضرورت مشخص شدن ابعاد مختلف جذب هیئت علمی فناور در دانشگاه‌های کشور، وظایف و نقش آنها، نحوه تأمین بودجه و تعیین شاخص­‌ها و دانشگاه‌های مشمول جذب این نوع هیئت علمی؛ بررسی کارشناسی و تکمیلی موضوع به شورای ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی واگذار شد.

دبیر شورای معین در مورد تسهیل تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با تفکیک تبدیل وضعیت استخدامی و ارتقاء علمی از یکدیگر نیز گفت: یکی از وظایف هیئت عالی جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها؛ تدوین دستورالعمل جذب هیئت علمی است و مطابق چارچوبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی قبلا برای این دستور‌العمل تعیین کرده بود؛ تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی در صورت احراز شرایط، برای ارتقا به رتبه بالاتر انجام پذیرد و تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیئت علمی به رسمی قطعی منوط به احراز رتبه دانشیاری باشد.

دکتر بصیرنیا افزود: برای تبدیل وضعیت استخدامی اعضاء هیأت علمی به رسمی قطعی، ارتقاء از یک‌مرتبه به رتبه بالاتر ضروری بود. البته در موارد خاص و حسب مورد با مجوز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ امکان رسمی قطعی شدن اعضاء هیأت علمی در مراتب پایین‌تر از دانشیاری نیز مقدور بود.

بر اساس اظهارات دبیر شورای معین؛ مربیان متقاضی تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی قطعی در صورت دارا بودن برخی از شرایط می‌توانستند بدون احراز مرتبه دانشیاری به رسمی قطعی تبدیل شوند. البته هیئت عالی جذب در سال ۱۳۹۶ شرط احراز رتبه دانشیاری برای تبدیل وضعیت به رسمی قطعی را حذف کرده بود و جدولی را به عنوان روش جایگزین برای تبدیل وضعیت اعم از رسمی آزمایشی و رسمی قطعی تصویب و ابلاغ کرده بود که در دانشگاه‌ها مبنا و ملاک عمل بود که در آن؛ امتیازات لازم برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی به شکل دقیق و شفاف تعیین و مصوبه این هیئت تا شهریور امسال تمدید شده بود، اما از شهریور ماه مجددا تبدیل وضعیت به رسمی قطعی به احراز رتبه دانشیاری منوط شد.

وی در خاتمه ضمن تصریح بررسی ابعاد مختلف این موضوع در جلسه مذکور شورای معین افزود: با توجه به اثرسنجی این سیاست و متفاوت بودن دو مقوله تبدیل وضعیت و ارتقاء، نبود تلازم میان آن‌ها و عدم امکان کسب امتیاز علمی یکسان در مناطق و دانشگاه‌ها در سطوح متفاوت؛ مصوب شد: تبدیل وضعیت اعضاء هیئت علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی، منوط به ارتقاء نباشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست