پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۳۵
|
کد خبر: ۷۶۸۷
دکتر آرش قربانی‌چقامارانی تأکید کرد:

پژوهش‌های بنیادی، زمینه‌ساز توسعه دانش و فناوری است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا به تشریح اقدامات این دانشگاه در حوزه پژوهشی پرداخت.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

دکتر آرش قربانی‌چقامارانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، تأکید داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، پژوهش باید با هدف مرجعیت علمی و حل مسائل کشور انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: مرجعیت علمی به معنای آن است که پژوهش‌های کشور در سطح جهانی شناخته شده و مورد استناد قرار گیرند و دستیابی به آن، مستلزم تولید علم باکیفیت و نوآوری‌های علمی است.

قربانی افزود: حل مسائل کشور نیز از دیگر اهداف مهم پژوهش می‌باشد و پژوهش باید در راستای حل مسائل و چالش‌های پیش روی کشور انجام شود و منجر به بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی گردد. در دانشگاه بوعلی‌سینا، تلاش داریم تا با برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر، در راستای تحقق این دو هدف مهم گام برداریم.

وی همچنین عنوان کرد: باید توجه داشت که دانشگاه بوعلی‌سینا بر انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و میان‌رشته‌ای تأکید دارد. این دانشگاه معتقد است که پژوهش‌های بنیادی، زمینه‌ساز توسعه دانش و فناوری است.

دکتر قربانی اضافه کرد: پژوهش‌های کاربردی، به حل مسائل و چالش‌های جامعه کمک می‌کند و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای، به حل مسائل پیچیده و چندوجهی کمک می‌کنند.

وی بیان داشت: دانشگاه بوعلی‌سینا در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه پژوهش و تحقیقات داشته است. این دانشگاه در حال حاضر، یکی از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه پژوهش در کشور است، که از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد مراکز تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف علمی، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی بین‌المللی، حمایت از پژوهش‌های دانشجویان و اعضای هیأت علمی، همکاری با مراکز علمی و پژوهشی معتبر داخلی و خارجی اشاره کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: در زمزه اقداماتی که منجر به دستاورد‌های پژوهشی برای دانشگاه بوعلی‌سینا شده است، افزایش تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات معتبر بین‌المللی، افزایش تعداد طرح‌های پژوهشی ملی و بین‌المللی، افزایش رتبه علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه بوعلی‌سینا دارای بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه و کارگاه پژوهشی در حوزه‌های مختلف علمی است. این آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به تجهیزات پیشرفته و مدرن مجهز هستند و از سوی اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای انجام پژوهش‌های علمی استفاده می‌شوند. از جمله آزمایشگاه‌های مجهز این دانشگاه می‌توان به آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM و آزمایشگاه آنالیز مواد اشاره کرد.

قربانی همچنین افزود: این دانشگاه دارای بیش از ۱۰ کتابخانه در مجموعه‌های مختلف خود است. این کتابخانه‌ها به منابع غنی و متنوعی از کتاب، مجله، پایان نامه و سایر منابع اطلاعاتی مجهز هستند. دانشگاه بوعلی‌سینا در سال‌های اخیر، اقدامات زیادی برای توسعه کتابخانه‌های خود انجام داده است.

وی گفت: انتشارات دانشگاه بوعلی‌سینا در سال ۱۳۵۵ تأسیس شد و تاکنون بیش از ۵۰۰۰ عنوان کتاب، مجله و سایر نشریات علمی و فرهنگی را منتشر کرده است. همچنین در زمینه‌های مختلف علمی از جمله علوم پایه، علوم انسانی، علوم کشاورزی، علوم پزشکی و مهندسی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های کارآفرینی دانشگاه بوعلی‌سینا، خبر داد: این دانشگاه در سال ۱۳۹۵ مرکز کارآفرینی خود را تأسیس کرد. مرکز کارآفرینی دانشگاه، برنامه‌های مختلفی را برای حمایت از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه در راه اندازی کسب و کار برگزار می‌کند.

آرش قربانی اضافه کرد: دفتر هدایت شغلی دانشگاه بوعلی‌سینا در سال ۱۴۰۱ تأسیس شد، که خدمات مشاوره شغلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برگزاری نمایشگاه‌های کاریابی را به دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه بوعلی‌سینا از سال ۱۳۹۷ اقدام به پایش اشتغال فارغ التحصیلان خود کرده است. این پایش به صورت سالانه انجام می‌شود و شامل اطلاعاتی از جمله رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، وضعیت اشتغال، نوع اشتغال، محل اشتغال و وضعیت درآمد است.

به گفته قربانی، مبنای انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه بوعلی‌سینا براساس شاخص‌های تعداد مقالات علمی، کیفیت مقالات علمی، سهم پژوهشی در حل مسائل جامعه، فعالیت‌های پژوهشی بین‌المللی، جوایز و افتخارات پژوهشی است.

وی همچنین بیان کرد: حوزه پژوهش در دانشگاه بوعلی‌سینا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دانشگاه در تلاش است تا با فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و حمایت‌های لازم، زمینه را برای انجام پژوهش‌های باکیفیت و کاربردی فراهم کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا برنامه‌های مختلفی برای کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان خود در نظر گرفته است. این برنامه‌ها به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار را کسب کنند.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه بوعلی‌سینا بر اساس برونداد‌های پژوهشی و سهم پژوهشی در حل مسائل جامعه، فعالیت‌های پژوهشی بین‌المللی و جوایز و افتخارات پژوهشی انجام می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست