پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۴۷
|
کد خبر: ۱۷۲۸
فعال سياسي و عضو سابق شوراي مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان خاطر نشان کرد: در یک جامعه و یا یک تشکل، تمام ارزش ها هم سطح نیستند ومجموعه باید اندیشه های فکری خود یعنی ارزش های مادر خود را که مهم ترین ارزش ها هستند، حفظ کرده وسایر ارزش ها خود را با ارزش مادر تنظیم كند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، علي خضريان، فعال سياسي و عضو سابق شوراي مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در مناظره استقلال جنبش دانشجو به مناسبت روز دانشجو، با داوود دشتبانی، فعال سیاسی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران بيان كرد: بحث جريان دانشجويي اسلام گرا، داراي يك سري هويت ها، شخصيت ها و ماهيت هايي است كه قطعا اسلام گرايي، مركز ثقل آن است.

به جريان دانشجويي مسلمان در طول سال هاي گذشته تا به امروز، نقد هايي است، البته نقاط قوتي هم دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد. وي خاطرنشان كرد: بنده امروز حول محور اسلام گرايي بحث كرده و خارج از جريان اسلام گراصحبت نمي كنم، زيرا فردي كه با او مناظره مي كنم به عنوان نماينده جريان اسلام گرا مي شناسم و طيف غير اسلام گرا فاقد نماينده براي دفاع از خود در اين برنامه است.

خضريان اظهار داشت: جريان اسلام گرا، كار تشكيلاتي خود را با تأسيس انجمن اسلامي دانشجويان در دانشگاه ها آغاز كرد و در زماني شروع به كار كرد كه جريان ها غالبا ضد اسلام و چپ گرايانه بود؛ در آن زمان انتخاب عنوان انجمن اسلامي دانشجويان براي تشكل و فعاليت در حوزه پيگيري مطالبات اسلام گرايانه، شجاعت زيادي مي طلبيد.

وي افزود: براي شناسايي اين قطب بايد گفت كه همه افراد مسلماني كه در مسير این جريان قرار مي گرفتند هم قائل به آن جريان نبودند، براي مثال برخي به جاي انجمن اسلامي دانشجويان، اسامي ديگري براي انجمن پيشنهاد مي دادند، اما كساني كه مؤسس اين انجمن بودند، اسلام گرايي را محوريت كار خود قرار مي دادند و اگر قرار بود كسي وارد اين انجمن اسلام دانشجويان شود بايد به اعتبار و سابقه اين جريان، حول محور اسلام و با نگاه اسلام گرايانه كار كنند.

علي خضريان اضافه كرد: اختلافات فكري، فرهنگي، سياسي و ... در افراد مختلف وجود دارد و اين اختلافات تا جايي مورد قبول است كه نقطه ثقل و محوريت اسلام گرايانه حفظ شود؛ من قائل به اين موضوع هستم كه اين اتفاق در دهه هاي اخير رخ نمي دهد، يعني افرادي در انجمن اسلامي دانشجويان بودند كه از فضاي اسلام گرايانه دور شده و يا نسبت به مباني ديني حساسيت لازم را نداشتند؛

وی خاطرنشان کرد: ما بايد بدانيم كه چه آسيبي باعث شده است كه اسلام گرايي از مركز ثقل كار انجمن هاي اسلامي دانشجويان و جريان هاي اسلام گرايي دانشگاه با هر عناويني كه طي اين سال ها فعاليت كردند، خارج شود و برخي گفتمان هاي التقاطي بتوانند در عنوان انجمن اسلامي فعاليت و رشد كنند.

این فعال سياسي افزود: به اعتقاد بنده يكي از دلايل دروني اين موضوع، غلبه رويكرد سياسي بر عقيدتي و فكري در انجمن هاي اسلامي بوده است، يعني فضاي سياسي و جناح گرايي افراطي در انجمن هاي اسلامي بسيار غلبه كرده بود؛ البته دلايل بيروني هم در اين مورد دخيل بودند.

خضريان در پاسخ به اين سوال كه استقلال به چه معنا است؟ و آيا دانشجويان و جريان دانشجويي نياز به استقلال دارند يا خير؟ گفت: استقلال به معناي فكري قطعا درست نيست، زيرا باعث ايجاد انحراف در مجموعه هاي دانشجويي مي شود، براي مثال در برهه اي از زمان، تعدادي از دانشجويان كه از يك طرف با جريان نهضت آزادي ارتباط داشتند و از طرف ديگر عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران بودند، به دليل ديدگاه غلط، تشكيلات جديدي به نام سازمان مجاهدين خلق را تشكيل دادند. بنابراين استقلال فكري به معناي بي نياز از مصرف فكر بودن، عدم تأمل و انديشيدن نيست.

وي عنوان کرد: در حوزه استقلال از احزاب سياسي، ارتباط دانشجويان با چنين احزابي را مضر مي دانم زيرا دانشجويان را از مسير اصلي خود خارج مي كند، چراكه كاركرد احزاب با تشكل هاي دانشجويي متفاوت است؛ جريان دانشجويي به عنوان بدنه نقاد قدرت و بدنه اي كه آرمان هاي جامعه را دنبال مي كند، بايد تيزبين باشد و زماني كه ارتباط سياسي بين احزاب و طيف دانشجو شكل مي گيرد، منافع، مانع از مصنوعيت و مطالبات منصفانه و صريح آنها مي شود، زماني كه جريان دانشجو حزب گرا باشد ممكن است با ايجاد دولت ها رشد كرده و با رفتن آنها افول كند؛ مجموعه دانشجويي نبايد زود رنگ عوض كند، بايد ثبات داشته باشد.

علي خضريان ادامه ادامه داد: اگر در مجموعه هاي دانشجويي در كنار ماهيت اصلي جريان دانشجويي مسلمان، كه اسلام گرايي است، رفتار به معنا استقلال شكل نگيرد، به انحراف كشيده مي شود؛ جريان دانشجويي نبايد از اسم احزاب سوء استفاده كنند به عبارت ديگر وابستگي، جريان هاي دانشجويي را منحرف مي كند.

خضریان در پاسخ به صحبت های دشتبانی در رابطه با اين موضوع كه جامعه برای پرش نیازمند حل تعارضات است، گفت: در واقع این تناقضات هستند که محل پرورش تفکرات جدید مي باشند.

وی افزود: من این حرف را قبول دارم تا زمانی که یکی نشویم، پرشی اتفاق نخواهد افتاد اما در یکی شدن باید نزدیکی وجود داشته باشد و معنایی من باب همین موضوع وجود داشته باشد؛ بر فرض مثال جمهوری اسلامی یعنی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم شود، نمي توان جمهوریت رو نگاه داشت ولی اسلامیت را رها کرد. عده ای چون بحث جمهوریت شد از امام فاصله گرفتند و عده ای دیگر چون امام بحث جمهوریت را گذاشت فاصله گرفتند.

این فعال سياسي تصریح کرد: ما نمی توانیم تمام تفکرات را کنار هم جمع کنیم و تناقضات حل نمی شوند تا زمانی که شفافیت ذهنی در وجود ما حل شود.

خضریان اظهار کرد: درتمام تشكلات شفاف سازی باید انجام شود، چرا که دانشجو با استفاده از همین شفافیت ها به درجه ای از فهم و نزدیکی به اعتقادات می رسند.

وی خاطر نشان کرد: در یک جامعه و یا یک تشکل، تمام ارزش ها هم سطح نیستند ومجموعه باید اندیشه های فکری خود یعنی ارزش های مادر خود را که مهم ترین ارزش ها هستند، حفظ کرده وسایر ارزش ها خود را با ارزش مادر تنظیم كند.

خضریان با ذکر این موضوع که هر تشکلی بابد با پرچم و عنوان خود فعالیت کند اظهار کرد: همه ما شهروندان یک مملکت بوده و اگرچه درون خود قانون یه سری آزادی ها است ولی تا زمانی که فرد عملي خلاف قانون انجام نداده، می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد بنابراین باید به آنها اجازه داد زیر تابلوهاي خود به فعالیتشان ادامه دهند.

خضریان در پايان گفت: با صدور مجوز برای فعالیت سایر تشکل ها به صورت آزادانه فضا نیز شفاف می شود، برای مثال مشخص می شود که تشکل و جریانات غیر دینی چقدر در کشور نفوذ دارند.

خبرنگار: یاری

عکس: اصلانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو