پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۱۳
|
کد خبر: ۱۷۲۹
عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران تأکید کرد: دور شدن از مباحث فكري بزرگ ترين آفتي است كه نه تنها جريان هاي دانشجويي بلكه جامعه و كشور ما را تهديد مي كند؛ اگر ندانيم رسالت و موقعيت ما در جهان چيست و مسير ما مشخص نباشد، اصطلاحا به تعطيلات تاريخي مي رويم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، داوود دشتبانی، فعال سیاسی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در مناظره استقلال جنبش دانشجویی، به مناسبت روز دانشجو با علی خضریان، فعال سیاسی و عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان بیان کرد: نهاد دانشگاه، يك نهاد تازه تأسيس در جامعه ما است و داراي سابقه بومي به معناي آكادميک نيست؛ در كشور هاي غربي دانشگاه ها، در ادامه سنت آموزشي به دانشگاه مبدل شدند، براي مثال دانشگاه هاي معروف مانند سوربون، آكسفورد يا كمبريج، مدارس ديني مسيحي بودند كه در استمرار زمان به دانشگاه هاي آكادمي امروزه تبديل شدند، يعني يك سنت استمراري آموزش طي تحول بومي به دانشگاه هاي بزرگ دنيا تبديل شدند.

وي افزود: اما در كشور ما، يك انقطار داريم، يعني دانشگاه به شكل مدون خود، در ادامه سنت بومي بوجود نيامده است، بلكه به صورت خلع الساعه، بدون پشتوانه بومي و تحول در جامعه، به وجود آمده است، كه خود اين موضوع عوارضي را به ما تحميل كرد؛ نكته ديگر اين است كه اطلاق جنبش دانشجويي اشتباه است، زيرا چيزي به عنوان جنبش دانشجويي در تاريخ ما وجود ندارد.

داوود دشتباني تصريح كرد: جنبش در علوم اجتماعي به معناي حركتي مقطعي و زمانمند است كه در يك برهه زماني شروع مي شود و مطالبه اي معين و مشخص دارد، كه يا به اين مطالبه معين مي رسد و يا نمي رسد و تمام مي شود، از طرف ديگر، جنبش فاقد سازمان است و تشكيلات پذير نيست؛ با اين تعاريف، در تاريخ ما تنها جنبش مشروطه، كه كاملا با تعاريف گفته شده مطابقت دارد و با مقداري چشم پوشي، ملي شدن صنعت نفت رقم خورده است و جنبش ديگري از جمله جنبش دانشجويي صورت نگرفته است.

وي اضافه كرد: آنچه كه ما در دانشگاه ها با آن روبرو هستيم، جريان ها، تشكيلات و سازمان هاي دانشجويي است.

دشتباني تأكيد كرد: دور شدن از مباحث فكري بزرگ ترين آفتي است كه نه تنها جريان هاي دانشجويي بلكه جامعه و كشور ما را تهديد مي كند؛ اگر ندانيم رسالت و موقعيت ما در جهان چيست و مسير ما مشخص نباشد، اصطلاحا به تعطيلات تاريخي مي رويم، اتفاقي كه قرن ها براي جامعه ما رخ داد يعني به عنوان يك ملت هيچ نقش و رسالتي را در جهان ايفا نمي كرديم؛ مشخص كردن راه و هدف حائز اهميت زيادي است و تا زماني كه هدف و تكليف ما در عرصه فكري مشخص نشده است، در اصل كاري انجام نداده ايم.

دشتباني اظهار داشت: ما تا دوره قاجار متوجه این موضوع نبودیم که چه رسالتی داشته و حتی شناخت درستی از جغرافیای جهانی نداشتيم و تصور ما این بود که شناخت ما از دنیا همانگونه که هستیم است.

وی در ادامه سخنانش با تأکید برعنوان کلی تجدد و تجددگرایی افزود: تجدد قطعا به معنای جدید شدن، حرکت کردن و تفاوت دیروز و امروز است، به اعتقاد بنده هر جامعه، تجدد خود را دارد؛ تجدد درجامعه ما بومی و ایرانی است و به هیچ وجهه به ارزش های اروپایی نزدیک نبوده و بدون بار ایدیولوژیک است كه با تجدید مدرنیته اروپایی كاملا متفاوت است.

داوود دشتباني افزود: من انقلاب اسلامی را شکل گیری نظام جدید و اوج تلاش جامعه ایرانی برای تجدد تلقی مي كنم، چرا که هیچ سابقه پیشینی نداشته و حرکتی نو، تجربه ای جدید و سلسله ای از حوادث بوده که روز به روز به سمت رفع نواقص و هدف مطلوب حرکت می کند.

وي تصریح کرد: با توجه به جغرافیا، تاریخ ملت ایران و همچنین گذشته آن، جایگاه اكنون ایران، اینجا نیست.

دشتباني اضافه كرد:ما جامعه ای هستیم که باید به سمت توسعه و پيشرفت پرش داشته باشد و این پرش جز با حل مشکلات و تناقض های درونی امکان پذیر نیست؛ تعارض با تفاهم حل خواهد شد.

وي ادامه داد: جامعه ما تا زمانی که مشکلات را حل نکند، نمی تواند هیچ پرشی به سمت توسعه داشته باشد و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند.

دشتباني تأكید داشت: در این جامعه ما باید یکدیگر را بپذیریم، همانطور که امام نقطه مرکزی این نظام بوده و در حقیقت انقطاع را وصل کردند.

وي در ادامه سخنانش افزود: برای رسیدن به تجدد و پرواز باید از این چرخه معیوب خارج شويم، اتفاقات جدید را رقم زده و به حل تعارضات کمک کنيم تا به سمت جلو حرکت کنیم، چرا که امام گام اول را در این مسیر برداشته و ما باید مستحکم تر راه ایشان را ادامه دهيم.

دشتبانی تصریح کرد: اینکه اتصال به جریان های سیاسی باعث شده که انجمن های اسلامی غیر دینی باشند با واقعیت تطبیق ندارد و اینکه دفاتر اسلامی و تحکیم زمانی که از جریان های سیاسی جدا شدند بر ضد احزاب داخلی و جریانات سیاسی شدند، واقعیتی بود که در عمل اتفاق افتاد.

وي خاطرنشان کرد: استقلال باید از آن جایی شروع شود که قدرت در آنجا است و اگر کسی بخواهد انتقاد کند هنرآن است که از قدرت انتقاد کند.

دشتبانی با نقل متن نامه محمد علی انصاری به امام در باب اینکه در خصوص جریاناتی که در آن موقع وجود داشته است، کدام جریان به ایشان نزدیک تر بوده به اين دليل که امام گاهی ازگروه اول و گاهی از دیگر گروه حمایت می کرده گفت: هر دوی جریان ها، جریان های سالم و دلسوز انقلاب بوده که به دنبال پیشرفت کشور و عدم وابستگی کشور هستند و چیزی که بین آنها وجود دارد فقط اختلاف سلیقه است.

وی افزود: دراینکه هر دو جریان های سیاسی جریان هایی سالم هستند جای هیچ شکی نیست تا زمانی که شیاطین بین آنها قرار نگیرد و به حب و بغض و منافع شخصی آلوده نشوند.

وی در پایان گفت: مراقب باشید که انقلاب به دست نااهلان نیفتد.

خبرنگار: یاری

عکس: اصلانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو