پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۳۸
|
کد خبر: ۲۵۵۱
جواد باقری مربی تیم ملی ووشو گفت: هدف این ورزش ارتقای سطح سلامت بدن است؛ در بسیاری از ورزش‌های دیگر شما الزاما باید یک پیشینه ورزشی داشته باشید تا بتوانید در آن رشته پیش بروید اما هر کسی که بتواند راه برود، می‌تواند تای‌چی تمرین کند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

جواد باقری مسوول آموزش تای‌چی در وزارت علوم، مدرس کارگاه آشنایی با ورزش تای‌چی چوان و چی‌کونگ، ورزش رزمی کونگفو چین ووشو و مربی تیم ملی ووشو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاه بوعلی سینا گفت: کلمه کونگ‌فو به معنای «تسلط بر یک هنر» است؛ شما بر هر هنری که مسلط باشید یعنی کونگ‌فوی آن هنر را دارید. ووکونگ‌فو نیز به معنای هنرهای رزمی است.
وی افزود: همچنین ووشو هنر رزمی چینی است. کلمه ووشو به معنای پایان دادن به مبارزه است و نه شروع کردن آن؛ از مجموع بیش از ۴۵۰ سبکی که ثبت رسمی در چین شده است، بجز یک سبک، تمام فرم‌ها با دفاع شروع می‌شود و به معنای این است که اگر شخصی حمله کرد، بتوان کاری کرد که فرد دیگر نتواند مبارزه کند. در عین حال نیز تلاش زیادی صورت می‌گیرد که شخص مقابل آسیب نبیند.
باقری تاکید کرد: تقریبا تمام حرکات طوری طراحی شده‌اند که آسیب جدی وارد نمی‌کنند و فقط برای دفع حمله در لحظه هستند.
وی تشریح کرد: تای‌چی یکی از سبک‌های نرم و درونی بدنی ووشو است؛ سبک‌های نرم و درونی در برابر سبک‌های سخت تنها در نوع ضربه زدن با هم تفاوت دارند اما بسیاری از مردم به دلیل اینکه حرکات این ورزش را که آهسته است، مشاهده می‌کنند گمان می‌برند نرم بودن به معنای شل شدن و به صورت جدی ورزش نکردن است.
مربی تیم ملی ووشو تبیین کرد: هدف ‌تای‌چی ارتقای سطح سلامت بدن است؛ در بسیاری از ورزش‌های دیگر شما الزاما باید یک پیشینه ورزشی داشته باشید تا بتوانید در آن رشته پیش بروید اما هر کسی که بتواند راه برود، می‌تواند تای‌چی هم تمرین کند.
وی خاطر نشان کرد: تای‌چی می‌تواند به عنوان مکمل برای درمان بیماری‌های سرطان، MS، پارکینسون، بیماری‌های اسکلتی، بیماری‌های تنفسی و... عمل کند.
باقری گفت: ورزش تای‌چی نیز مانند بسیاری از سبک‌های ووشو یک هنر رزمی محسوب می‌شود اما نحوه اجرای آن بسیار نرم و آرام است؛ دلیل این نرمی و آرامی این است که تاثیر عصبی که در مغز به جا می‌گذارد عمیق‌تر و قوی‌تر می‌شود و با سرعت و تکرار بالا در زمان کوتاه سعی نمی‌کند که به هنرجو آرامش دهد.
وی افزود: در تای‌چی با تکرار بالا در مدت زمان بالا سعی می‌شود حرکت بهتر و دقیق‌تر آموخته شود اما مسلما مبارز در زمان مبارزه می‌تواند یک واکنش سریع داشته باشد.
وی در نهایت گفت: بسیار خوشحال هستم که این رشته در تربیت بدنی وارد شده‌است. همچنین از تمامی کسانی که در برگزاری کارگاه کمک کردند تشکر می‌کنم.

خبرنگار: میرزایی
عکاس: رضا علی احمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ورزشی