پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۹۸
|
کد خبر: ۲۶۸۰
گروهی از فناوران حوزه فناوری اطلاعات گزارش دادند:

خدمات فناوری اطلاعات با محصولی هوشمند و بومی رصد می‌شود

گروهی از فناوران حوزه فناوری اطلاعات در مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند دور هم جمع شدند تا با خلاقیت و نوآوری در این حوزه باعث ارتقا فعالیت‌ها در کشور شوند. در این مرکز با همت این محققان محصولاتی در حوزه فناوری اطلاعات به صورت بومی تولید شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

خدمات فناوری اطلاعات با محصولی هوشمند و بومی رصد می‌شود

به گزارش بسنا، بیش از ۴۰ استعداد برتر دانشگاهی دور هم جمع شده اند تا حوزه فناوری اطلاعات در کشور را ارتقا دهند. با توجه به اینکه تولید برخی محصولات در این حوزه نیاز به فناوری بالا و پژوهش دارد بنابراین نیاز است تا نیروی انسانی خلاق وارد میدان شود، اکنون این اتفاق در مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند افتاده است.

پروژه‌‏های تحلیلی که نیازمند دانش پیشرفته و پژوهش در حوزه‏‌های مختلفی چون سامانه‌‏های فوق وسیع سازمانی، سامانه‏‌های برنامه‌‏ریزی منابع سازمانی(ERP)، شبکه‏‌های اجتماعی، سامانه‌‏های اطلاعاتی، مدیریت دانش، کسب‌وکار هوشمند، راهکارهای هوشمند شبکه، سامانه‎های موبایل، سامانه‌‏های بلادرنگ، سامانه‌‏های زیرساختی و خدمات راهبری فناوری اطلاعات از جمله ITIL و ICTMP تعریف می‌‏شوند در حیطه‌‏ کاری مرکز قرار دارد.

رصد هوشمند خدمات

ابوالحسن شمسایی مدیر مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند بیان کرد: نرم افزار مانیتورینگ معین یکی از محصولات تولید شده در این مرکز است. رصد هوشمند خدمات هدف تولید این محصول است. اما باید این را در نظر گرفت این خدمات که شامل همه سرویس های اینترنتی از حوزه فروشگاه آنلاین تا خدمات دولتی، بانکی و تلفن همراه که در بستر اینترنت به مشتریان  خدمتی را ارائه می کند نیازمند زیرساخت سخت افزاری است. تمام این زیرساخت ها در کنار هم قرار می گیرند تا برنامه و سرویس به درستی به کاربر ارائه شود اما اگر در یک بخش مشکلی رخ دهد خدمت رسانی دچار مشکل می شود. در اینجا اهمیت نرم افزار مانیتورینگ معین مشخص می شود که کار آن به نوعی نبض سنجی است. این نرم افزار کار مانیتورینگ را در لحظه انجام می دهد و با چک کردن تمامی زیرساخت ها اطمینان از صحت و سلامت خدمت رسانی در لحظه را می دهد.

وی ادامه داد: تنوع سخت افزاری در کشور بسیار بالا است. همچنین نرم افزارهای زیادی نیز در کشور وجود دارد. بنابراین مانیتور کردن آنها فعالیتی سخت و هزینه بالایی دارد. در این حوزه در کلاس جهانی بیشتر از ۱۵ نرم افزار وجود ندارد. نرم افزار معین نیز با استفاده از توان و تخصص نیروهای داخلی کاملا بومی تولید شده است و در آینده نزدیک قطعا شاهد درخشش آن می شویم.

شمسایی همچنین ابراز کرد: موتور شبکه اجتماعی سازمانی محصول دیگری از مرکز است که در نقاط مختلف کشور نیز از آن استفاده می شود. بسیاری از سازمان ها در گذشته یا حال از نرم افزارهای شبکه اجتماعی رایج بین عموم برای تعاملات بین گروه های سازمانی استفاده می کردند. اما رایج است سازمان ها برای تعاملات درون بخشی از نرم افزارهای شبکه اجتماعی سازمانی استفاده کنند. در اینجا تنوع تعاملات بیشتر و تعداد کاربران محدود تر است. پس نیاز به تجهیزات سنگین و ساختارهای پیچیده نیست اما سطح ویژگی و خدمات متنوع تر است.

به گفته وی، محصولات دیگری نیز در مرکز تولید شده است و البته مرکز علاوه بر انجام پروژه ها فعالیت های دیگری نیز دارد که می توان به  تولید محصولات کلود یا ابر، ردیابی نیروی انسانی، اینترنت اشیا و آموزش متخصصان اشاره کرد .علاوه بر نقش فعال در اجرای پروژه‌های حساس و خدمت‌رسانی به نهادهای مختلف، همواره تحقیق و توسعه را یکی از فعالیت‌های اصلی خود در نظر گرفته است. ساخت و کشف دانش نوین در زمینه‌های علمی و فناورانه به منظور توسعه‌ محصولات، پروسه ها و خدمات ارزشمند و جدید یکی از فعالیت های علمی مرکز است. همچنین راه‌اندازی بسترهای فناورانه مورد نیاز جهت اجرای پژوهش‌های بنیادی و کاربردی از دیگر فعالیت های علمی آن است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مجتمع خدمات فناوری شریف با هدف حمایت، گردهم آوری و هم افزایی میان واحدهای خدمات فناوری دی ماه سال ۹۲ با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد. البته با توجه به تاثیر آن در ترویج فرهنگ کسب و کارهای دانش بنیان با حمایت صورت گرفته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فاز دوم آن نیز در دی ماه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری