پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۰۶
|
کد خبر: ۲۹۳۵
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد:

ضرورت سوق دادن بخشی از پژوهش‌های دانشگاهی به سمت زندگی دانشجویی

دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های منطقه ۷ کشور، بر ضرورت سوق دادن بخشی از پژوهش‌های دانشگاهی به سمت زندگی دانشجویی تأکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش بسنا به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر غفاری در این نشست که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، به موضوع هویت دانشجویی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: رشد بی‌حساب‌وکتاب و نگاه کمی گرایانه در سال‌های گذشته سبب بی‌هویتی برخی دانشجویان شده و تلاش زیادی شده به این اوضاع سامان داده شود.
وی اظهار داشت: دانشگاه به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم جامعه هم محل تجمع فرهیختگان است و هم افراد را برای حضور در جامعه و پذیرش مسئولیت آماده می‌کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: برخی فقط کارکردهای آموزشی و پژوهشی را برای دانشگاه‌ها تصور می‌کنند و این در حالی است که توجه به این دو موضوع کفایت نمی‌کند.
وی افزود: برای اتصال و پیوند با بدنه اجتماعی ضروری است در کنار آموزش و پژوهش، سایر توانمندی‌های دانشجویان نیز تقویت شود.
دکتر غفاری اظهار داشت: دانشجویان با حضور در دانشگاه باید آمادگی‌های لازم را برای زندگی و مناسبات اجتماعی کسب کنند که توجه به این مهم ضرورت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.
وی، با اشاره به آهنگ پرشتاب در تحولات اجتماعی بیان کرد: امروز با نسل جدیدی مواجه هستیم که مسائل جدید دارند و باید تلاش شود تا با استفاده از منابع متعدد و ظرفیت‌های مختلف، سامان‌دهی و پاسخ‌گویی متناسب با نیازهای دانشجویان صورت گیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌، «صنعت و جامعه» را موردمطالعه قرار می‌دهد اما خودش را کمتر مطالعه می‌کند و لازم است بخشی از پژوهش‌های دانشگاهی به سمت زندگی دانشجویی سوق داده شود؛ چراکه وجود حدود ۴ میلیون دانشجو در کشور با ویژگی‌ها و شرایط خاص می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت در زمینه‌های مختلف شود.
وی با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه‌ها و هم‌زمانی با ماه محرم و صفر بیان کرد: تلاش شده تا برنامه‌هایی مرتبط با فرهنگ عاشورا در سطح دانشگاه‌های کشور اجرا شود.
توجه به مطالبات جدید صنفی، پوشش دانشجویان، هنجارپذیری و فضای بانشاط سیاسی؛ از دیگر موضوعاتی بود که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاون فرهنگی دانشجویی منطقه ۷ کشور به بیان آن‌ها پرداخت.
مهندس محمدهادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در جمع معاونان فرهنگی دانشجویی منطقه ۷ کشور گفت: فعالیت‌های دانشگاه‌ها ذیل گفتمان‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ و معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صورت می‌گیرد و می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.
وی، با اشاره به اجرای برنامه‌های راهیان نور و ستاد اربعین در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برای اجرای مناسب برنامه‌های فرهنگی، دانشگاه‌ها باید به سراغ تنوع‌بخشی به منابع بروند و تلاش شود تا از ظرفیت‌های مختلف به‌خوبی استفاده شود.
مهندس عسکری گفت: سال گذشته موفق‌ترین سال برای فعالیت کانون‌های فرهنگی دانشجویی بوده و جشنواره دانشجویی رویش در ۸۶ دانشگاه کشور و در قالب ۳۲ زمینه فرهنگی اجراشده است که نشان از پویایی دانشگاه‌ها است.
در این نشست درخصوص آئین‌نامه نشریات دانشجویی، فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی، راهکارهای افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و راهکارهایی برای ارتقا فرهنگ عفاف و حجاب گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست