پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۵۱
|
کد خبر: ۳۱۱۳
دکتر منصور غلامی در جمع دانشگاهیان اسدآباد گفت: اگر امکانات فراهم نشود در حق دانشجو ظلم صورت گرفته است؛ البته این کار تکلیف مجموعه‌های حمایت کننده را هم زیاد می‌کند.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با روسای دانشگاه‌های استان همدان و هیئت رئیسه دانشگاه سیدجمال‌الدین اسدآبادی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام رضا(ع) گفت: اربعین پدیده‌ای است که چند سالی است به طور جدی خودش را نشان می‌دهد و جزو پدیده‌های خاص این دوره است؛ لذا عدد آن هیچ‌گاه قابل محاسبه نبوده و‌ نیست.
وی در ادامه تشریح کرد: اربعین در درجه اول نشان می‌دهد بحث اعتقادات دینی و مذهبی مردم در دنیا به خصوص شیعیان در سایه علم و دانشی که این روزها در اختیار بشر قرار گرفته در حال توسعه است یعنی این‌ها انتخاب از روی آگاهی است؛ شاید بعضا بحث احساسات و عواطف باشد که در جای خود درست است اما بحث آگاهی که پیدا شده در تمام زمینه‌ها مخصوص ایران و شیعیان شیعیان منطقه نیست.
غلامی اظهار داشت: این روزها به یُمن وجود فضای مجازی و دسترسی آسان به اطلاعات می‌توانید ببینید در تمام کشورهای دنیا، شیعیان در ایام عزاداری در صحنه جامعه و در شهرهای بزرگ دنیا حضور پیدا کردند تا امام حسین و یارانش را معرفی کنند.
وی افزود: طرف دیگر قضیه این است که دنیا ظرفیت پذیرش این داده‌ها را دارد؛ همه این‌ها مدیون توسعه دانش، اطلاعات و آگاهی است که مردم به خصوص مردم آزاده دنیا پیدا کرده‌اند و این فرصت برای شیعیان فرصت مهمی است که انشالله به خوبی استفاده می‌شود؛ حسن این قضیه این است که دست دولت‌ها نیست چون اساس آن مردمی است، ماندگار است که البته ما باید آن را قدر بدانیم و حمایت کنیم.
وزیر علوم تبیین کرد: ما در کشور از لحاظ گسترش آموزش عالی در یک مرحله گسترش زیادی داشتیم؛ حسن این گسترش این است که دسترسی به آموزش عالی در شهرهای کشور برای فرزندان آن شهرها و مناطق فراهم است و طبعا این حضور و استفاده از فضاهای آموزشی از هر نوع آن اعم از دولتی و زیرنظام‌هایی مانند پیام نور، فنی‌ حرفه‌ای و علمی ‌کاربردی با حسن اعتمادی است که مردم به نظام، وزارت علوم و مجموعه نظارتی دستگاه‌های نظارتی دارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این تکلیف ما را بسیار سنگین می‌کند که ما هر جایی را به عنوان دانشگاه و مرکز آموزش عالی برای مردم تعریف نکنیم؛ یعنی تمام تلاش ما در وزارت علوم این است که استاندارد‌ها حتما در مراکز آموزش عالی رعایت شود؛ هر جایی اگر بدون توجه به قوانین و ضوابط حاکم بر ایجاد، اداره و راه‌اندازی فعالیت می‌کند باید جلوی ضعف‌ها گرفته شود.
دکتر غلامی عنوان کرد: طرحی تحت عنوان ساماندهی در وزارت علوم در حال انجام است که شروع آن و کلید آغاز آن با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی صورت گرفته است؛ در دو سال اخیر ما کاملا برنامه را پیش بردیم و اکنون کاملا آماده برای اجراست.
وی در ادامه گفت: نکته اساسی این طرح استاندار‌سازی یا کیفی‌سازی آموزش عالی کشور است یعنی کیفیت به معنای رعایت استاندارهاست؛ باید تلاش کنیم در مراکزی که هیات علمی یا امکانات و تجهیزات کافی ندارند، ضعف‌ها جبران شود حتی اگر لازم است باید توقف این‌گونه مکان‌ها صورت گیرد.
منصور غلامی توضیح داد: اگر امکانات فراهم نشود در حق دانشجو ظلم صورت گرفته است؛ البته این کار تکلیف مجموعه‌های حمایت کننده را هم زیاد می‌کند که البته پیگیری لازم دارد.
وی تشریح کرد: ما در ساماندهی آموزش عالی را به سمت تقویت حمایت مراکز آموزش عالی پیش می‌بریم مخصوصا مراکز دولتی باشد زیرا هم مراکز دولتی هستند و هم تحصیل برای جوانان با هزینه کمتری محقق می‌شود.
غلامی عنوان کرد: برای ساماندهی طبعا نقاط ضعفی که ممکن است وجود داشته باشد باید جمع کنیم؛ اکنون طرح به خوبی در حال پیشروی است و امیدوارم بتوانیم حق جوانانمان که تحصیل خوب در مراکز علمی خوب است را ادا کنیم‌.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصربح کرد: دانشگاه اسدآباد طبعا چون به نام سید جمال‌الدین اسد آبادی است از حمایت و کمک برخوردار است و کیفی‌سازی آن جزو برنامه‌های ماست اما حتما باید درقالب برنامه‌های کلان آموزش عالی به خصوص برنامه‌هایی که در استان باید اجرا شود قرار بگیرد.
وی در ادامه تبیین کرد: قرار نیست همه دانشگاه‌ها دانشگاه تهران شود، این امر نه مقدور است و‌ نه ضروری؛ تقسیم وظیفه حوزه‌های آموزش عالی در مناطق و حوزه‌های استان‌ها باید صورت گیرد.
منصور غلامی گفت: ما آموزش‌ها در استان‌ها را به صورت شبکه علمی تعریف کردیم یعنی قطبیت و مرکزیت دانشگاه بزرگ و بازوهای تخصصی دانشگاه‌ها و مراکز کوچک‌تر یعنی یک طرح منظم شبکه‌ای که در آن بتوانند امکانات خود را به اشتراک بگذارند.
دکتر منصور غلامی اظهار کرد: باید حضور اساتید در فضا جامعه محل خدمتشان تاثیرگذار باشد که بخشی از این امر توسط تربیت دانشجویان توانمند صورت می‌گیرد.
وی تشریح کرد: تلاش ما در وزارت علوم این است که پارک‌های علم و ‌فناوری و مراکز رشد را حمایت کنیم که این‌ مکان‌ها واسطه دانشگاه، اساتید و جامعه به معنای بهره‌برداران از علم و فناوری هستند.
دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تشریح کرد: تمام تلاش ما این است که امیدواری برای آینده ایجاد کنیم؛ این امیدواری باید ضمن انجام کار فرهنگی بر‌ روی باورهای جوانان با تبیین آینده روشنی را هم برای آن‌ها همراه باشد.
وی در ادامه متذکر شد: آینده روشن یکی از وظایف پارک‌ها و مراکز رشد است و از طرف دیگر ظرفیت‌هایی که برای اشتغال بهتر و توانمندساز ی آن‌ها ایجاد می‌شود فراهم خواهد شد؛ اگر آینده روشن باشد جوان تلاش می‌کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از ظرفیت‌های بزرگ ما در بحث اشتغال و اشتغال‌پذیری دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است؛ دانشگاه فنی حرفه‌ای به طور جدی مورد حمایت وزارت علوم است.
وی تصریح کرد: دوره‌های مهارتی به دلیل اینکه زودتر به اشتغال می‌رسند در تمام دنیا جزو دوره‌های مهم برای اشتغال به حساب می‌آید؛ ارزش وقت نیروهای ماهری که دوره گذرانده‌اند بسیار گران‌بهاتر از نیروهای کارشناسی است که دوره‌ها را نگذرانده است.
وی بیان کرد: دانشگاه ‌تهران مجموعه‌های بزرگی در قم، کرج، پاکدشت ورامین دارد که هر کدام یک دانشگاه هستند اما به دلیل عدم استقلال برنامه‌ریزی به عنوان پردیس دانشگاه شناخته‌ می‌شود.
منصور غلامی تبیین کرد: در حوزه علمی خروج از چهارچوب‌های برنامه‌ای باعث اتلاف برنامه و نرسیدن به اهداف در مورد مقرر است؛ دانشگاه‌های بزرگ استان به عنوان بازو‌ها و نماینده وزارت علوم هستند.
غلامی در ادامه خاطرنشان کرد: نظارت و ارزیابی توسط دانشگاه‌ها مادر که بازو‌های وزارت علوم هستند صورت گیرد؛ از حسن‌های آن یکسان دیده شدن استاندار‌دها است.
وی در آخر عنوان کرد: گاهی ما فکر می‌کنیم اگر دانشجویی در دانشگاه‌ کوچک قبول شد استعداد و توانایی‌اش کم است در صورتی که درصد بالایی از اساتید دانشگاه‌های بزرگ فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های شهرستان‌ها هستند.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست