پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۶۵۰
|
کد خبر: ۳۱۶۷
سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک گفت: یکی از شعارهای ترامپ «بازگشت آمریکا به موقعیت قبل» بوده است یعنی قبول دارد که از موقعیت‌خود سقوط کرده‌اند؛ اقتصاد جهانی در حال انتقال از غرب به شرق است، قدرت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است، جهان به سمت چندقطبی‌شدن می‌رود و ‌آمریکا در حال از دست دادن موقعیت تک‌ابرقدرتی خود است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدحسن قدیری ابیانه دکترای علوم استراتژیک و سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در همایش استکبارستیزی و رابطه آن با مشکلات فعلی کشور که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه برگزار شد، گفت: یکی از نکات مثبت آمریکا این است که اقتصاد آن شفاف است؛ در سایت usdebtclock.org به صورت لحظه‌ای بدهی‌ها و وضعیت اقتصاد آمریکا را نشان داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که وقتی به اقتصاد ایران نگاه می‌کنیم تنها به نکات منفی توجه می‌کنیم و هنگامی که به اقتصاد آمریکا نگاه می‌کنیم تنها نکات مثبت مدنظر است.
قدیری ابیانه اظهار کرد: در حال حاضر دولت آمریکا بالای ۲۳ ترلیون دلار یعنی به اندازه بیش از ۴۶۰ سال درآمد نفت ایران بدهی دارد؛ همچنین بدهی کل آمریکا شامل دولت، شرکت‌ها و ملت آمریکا بالای ۷۴ ترلیون دلار است. میزان بدهی آمریکا با توجه به میزان اقتصاد آن عدد بزرگی است.
وی تشریح کرد: اگر بدهی کل آمریکا را بر خانواده آمریکایی تقسیم کنیم و هر خانواده را ۴ نفر در نظر بگیریم، هر خانواده ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بدهی دارد؛ سرانه بدهی هر دانشجو حدود ۴۵۰ میلیون تومان است.
وی در ادامه بیان کرد: بدهی خارجی آمریکا حدود ۷ ترلیون دلار یعنی به اندازه ۱۴۰ سال درآمد نفت ایران است؛ همچنین سالانه بیش از یک ترلیون دلار به بدهی اضافه می‌شود.
محمدحسن قدیری ابیانه تبیین کرد: در آمریکا بالای ۴۰ میلیون نفر زیر خط فقرند و آمریکا نیم میلیون کارتن‌خواب دارند؛ آمریکا مبلغ بالایی در جنگ‌ها هزینه کرده و نتیجه‌ای که خواست، نگرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا طبق اماری که ارائه داده ۸ ترلیون دلار در جنگ هزینه کرده است و مدعی است ایران در این هفت سال ۷ میلیارد دلار هزینه کرده که حتی این عدد یعنی یک هزارم آن‌چه آمریکا هزینه کرده است؛ امروز ایران در تمام این کشورها از آمریکا نفوذ بیشتری دارد با وجود این‌که حتی با توجه به ادعای امریکا، ایران به ازای هر نفر ماهانه یک دلار هزینه کرده است.
سفیر سابق ایران گفت: هنگامی که از اوباما دلیل حمله نکردن به ایران را پرسیدند جواب داد «اگر ما به ایران حمله کنیم، حزب‌الله اسرائیل را نابود می‌کند.»؛ سیاست ایران ممانعت از حمله است. اگر توان حزب‌الله در حد ویرانی رژیم صهیونیستی است، آیا معقول است ما هزینه کنیم تا مانع حمله آن‌ها شویم؟
وی اظهار داشت: ما به کشورهای دیگر به دلیل دستور اسلام و انسانیت کمک می‌کنیم اما امنیت ما نیز در این کار است؛ این نوع کمک‌ها معقول است. همچنین بسیاری از ارقام گفته شده صرف ساخت سلاح‌هایی است که در ایران ساخته شده‌اند.
قدیری ابیانه عنوان کرد: سوریه در زمان جنگ عراق با ایران لوله نفت عراق بود که در حمایت از ایران، آن لوله را بست، ضرر اقتصادی را به جان خرید و به ایران کمک کرد.
وی بیان داشت: سالانه چند میلیون نفر در آمریکا از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط می‌کنند؛ اکنون وضع امریکا وخیم است طوری که ترامپ گفته است ما پول نداریم تا مدارس را تعمیر کنیم یا جاده‌ها را نوسازی کنیم.
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه تاکید کرد: یکی از شعارهای ترامپ «بازگشت آمریکا به موقعیت قبل» بوده است یعنی قبول دارد که از موقعیت‌خود سقوط کرده‌اند؛ اقتصاد جهانی در حال انتقال از غرب به شرق است، قدرت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است، جهان به سمت چندقطبی‌شدن می‌رود و ‌آمریکا در حال از دست دادن موقعیت تک‌ابرقدرتی خود است.
وی اعلام کرد: پایگاه اینرنتی The National Interest بحران ملی آمریکا را بزرگترین تهدید علیه این کشور توصیف کرده است و از آمریکایی‌ها خواسته برای مواجهه با تبعات خطرناک این بحران آماده باشند؛ همچنین نشریه Foreign Affairs یک شماره مجله را به عصر فروپاشی هژمونی آمریکا اختصاص داده است.
قدیری ابیانه دکترای علوم استراتژیک ادامه داد: رسانه کنکره آمریکا گفته است دوران افول قدرت نرم آمریکا فرارسیده است؛ یک معلم در آمریکا در مصاحبه با مجله time گفته است «من فوق لیسانس دارم، با ۱۶ سال سابقه کار که در دو شغل اضافی را هم انجام می‌دهم اما خون خود را می‌فروشم تا قبوضم را پرداخت کنم‌.» متاسفانه بسیاری از افراد گمان می‌کنند وضعیت زندگی در آمریکا خوب است.
وی تصریح کرد: تحریم‌های باعث دوری کشورها از دلار شده است؛ آمریکا به تنهایی هر زمانی که بخواهد می‌تواند دلار چاپ کند اما یورو این‌گونه نیست. اکنون بیش از ۳۰ درصد ذخایر ارزی کشورها به یورو است و بسیاری از کشور‌ها دلار را کنار گذاشته‌اند.
دکتر قدیری ابیانه ادامه داد: چین و روسیه به توافق رسیده‌اند که با پول خود معامله کنند. همچنین روسیه ذخایر خود را از دلار به طلا تغییر داده است. به علاوه هند و عمارات باهم قرار گذاشتند که معاملاتشان با پول خود باشد؛ ما و ونزوئلا نفت را به یورو می‌فروشیم حتی ما بودجه را بر اساس یورو می‌بندیم؛ هر چقدر تعداد کشورهایی که با دلار کار می‌کنند کمتر شود، آمریکا به سقوط نزدیک‌تر می‌شود.
وی بیان کرد: دنیا در حال رفتن به سمت چند قطبی است؛ از جمله قطب‌های آن چین، هند، ژاپن، روسیه، اروپا، برزیل و ایران به عنوان محور قطب اسلامی روبه شکل‌گیری است.
سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک تشریح کرد: نیمی از نقاط استراتژیک جهان متعلق به اسلام است و وسعت آن از اندونزی از شرق آسیا تا مراکش در غرب آفریقا است؛ رژیم صهیونیستی هم با شعار از نیل تا فرات با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، ساخته شد. اسرائیل یک پادگان است و کار آن تضعیف جهان اسلام است که البته با پیروزی انقلاب اسلامی روند برگشت. این از زمانی‌که پرچم مبارزه با رژیم صهیونیستی از پرچم عرب‌گرایی به اسلام گرایی تبدیل شد.
وی بیان داشت: آنچه که اتکای ذهنی صهیونیسم‌ها بوده، ارتش قوی است اما در مبارزه با حماس و حزب‌الله بارها شکست خورده‌اند؛ امید دیگر آن‌ها کمک آمریکا بوده است که ترامپ منافع آمریکا را دنبال می‌کند.
قدیری ابیانه اضافه کرد: در این وضعیت که جهان به سمت چند قطبی شدن می‌رود، آمریکا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ آمریکا نمی‌تواند با کشورهای چین، هند، ژاپن، روسیه و ... بجنگد و تنها یک راه دارد آن‌هم کنترل نفت است زیرا اکثر کشورها به نفت هم به عنوان ماده اولیه و‌هم به عنوان ماده انرژی‌زا نیازمندند.
وی اظهار کرد: عمده نفت در خلیج فارس، شمال آفریقا و آمریکای لاتین است و منطقه ما هم از مناطق مهم نفتخیز است؛ آمریکا می‌داند اگر بر ما مسلط شود تصاحب نفتی دیگر کشورها مشکلی ندارد.
دکترای علوم استراتژیک اعلام کرد: آمریکا از نظر نظامی زورش به ما نمی‌رسد. مراکز نظامی پژوهشی آمریکایی بررسی کرده‌اند که اگر به ایران حمله کنند، در روز اول کلیه ناوگان‌ها در منطقه غرق خواهند شد و حداقل ۲۰ هزار سرباز در همان روز کشته خواهند شد؛ لذا روی فتنه داخلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا اذهان را سوق دهند.
وی اذعان کرد: آمریکا سرنگونی جمهوری اسلامی را می‌خواهد؛ اما هر حکومتی که بعد از جمهوری اسلامی بیاید راضی نخواهد شد که نفت خود را به امریکا بدهد بنابراین حکومتی که آمریکا بسازد دوام نخواهد آورد.
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: هدف آمریکا اشتغال نظام، تجزیه کشور، تصاحب و مالکیت منابع نفتی است.
وی تصریح کرد: حتی برخی عناصر ضد انقلاب مانند اردشیر زاهدی هم گفته‌اند با جمهوری اسلامی مخالفتی ندارند زیرا اگر جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد ایران تجزیه می‌شود اما در ایران هنوز برخی این را نمی‌فهمند؛ ما حتی اگر دست از اسلام هم بکشیم، روابط آمریکا با ما بهتر نخواهد و آمریکا دست از توطئه بر نمی‌دارند.
وی یادآور شد: برجام نه تنها نفعی برای ما نداشته حتی ضرر هم داشته است؛ برجام زمینه جاسوسی علیه ایران را فراهم کرد. همچنین FATF جاسوسی آنلاین است. کسانی که فکر می‌کنند مشکل ما با برجام و FATF حل خواهد شد، اگر خائن نباشند، خودباخته‌اند.
محمدحسن قدیری ابیانه متذکر شد: در جبهه جنگ باید وضعیت خودمان و‌ دشمن و همچنین قدرت و توان کشور خود را بشناسیم؛ ما کشور ثروتمندی هستیم. در این ۴۰ سال اگر پول به درستی استفاده می‌شد ما مشکل مسکن نداشتیم.
وی عنوان کرد: آمار درآمد نفتی جزو شفاف‌ترین آمارهاست؛ ما به ازای هر ایرانی ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان نفت صادر کردیم. همچنین ایران به ازای هر ایرانی ده میلیون تومان بیش از دارایی‌اش خرج کرده است.
سفیر سابق ایران بیان داشت: دانشگاه به معنای زمینه‌ای برای فراهم‌آوردن شغل است؛ دانشجو باید مهارت کسب کند و به اتکای مهارت شغل ایجاد کند.
وی اضافه کرد: اگر قرار است با درآمد نفت پیش برویم، ده میلیون نفر جمعیت هم زیاد است؛ مشکل ما این است که انسان‌های مطالبه‌گر تربیت می‌کنیم.
قدیری ابیانه تاکید کرد: حکومت مسوول تامین نیازهای مردم نیست؛ مردم دنیا می‌دانند باید هزینه های حکومت را تامین کنند اما در ایران گمان می‌کنند حکومت باید هزینه‌های مردم را فراهم کند.
وی در توصیه‌ای گفت: هر عدد و رقمی که می‌شنوید باور نکنید؛ آینده روشنی در ایران پیش روست اما باید کار کنیم. ادارات دولتی ما ۲۲ دقیقه در روز کار مفید انجام می‌دهند که اگر آن را ده برابر کنیم، وضعیت ما ده برابر بهتر می‌شود.
وی افزود: متاسفانه ما مسرف‌ترین و مطالبه‌گرترین ملت‌ها هستیم؛ آنچه به اقتصاد ما برمی‌گردد همین‌ها است و استکبارستیزی ما ربطی به وضعیت ما ندارد.
دکتر قدیری ابیانه یادآوری کرد: اگر اشکالی در مدیریت هاست باز هم به مردم برمی‌گردد. انتخابات در راه است؛ سعی کنید به دنبال کسانی نباشید که عامل بیگانه اند یا خود باخته‌اند. بی توقع از کسانی‌که به درد مملک می‌خورد دفاع کنید.

خبرنگار: میرزایی
عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو