پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۱۰
|
کد خبر: ۵۲۱۷
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: رسالت بخش فرهنگی فقط در حوزه ایجاد معنویت نیست. این رسالت ایجاد عرق به وطن و دوست داشتن مردمان خود است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در مراسم تکریم و معارفه روسای سابق و جدید دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان همدان گفت: بخش فرهنگیِ دانشگاه‌ها حوزه بسیار دشواری است. بخشی از این حوزه فرهنگی در اختیار معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها است و قسمت دیگر از برنامه‌ها بر عهده نهاد‌های رهبری است.

وی اظهار داشت: بحثی که در طی دوران شکل‌گیری نهاد رهبری در دانشگاه، شاهد آن بودیم، این بود که ممکن است برخی از مسوولیت‌های نهاد با معاونت‌های فرهنگی خلط شود، اما بعد از گذشت زمان، بزرگواری عزیزان نشان داد که نه تنها بخش نهاد رهبری و معاونت فرهنگی باهم مشکلی ندارند، بلکه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و در عین حفظ استقلال کاری، در کنار هم خدمات ارزنده‌ای را انجام دهند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: امروز قریب به ۴ میلیون دانشجو در سراسر کشور داریم؛ در این بین بار و رسالت فرهنگ بسیار اهمیت دارد. آن‌چه به عنوان سخت‌افزار در سال‌های اخیر به آن توجه می‌کنیم، باید آهسته آهسته جای خود را به نرم‌افزار فرهنگ و تاثیرات عمیق فرهنگی بسپرد.

وی تصریح کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که هجمه‌های بسیاری به فرهنگ‌های دینی، ملی و معنوی در جای‌جای دنیا می‌شود. زمانی که صحبت از فرهنگِ واحد جهانی از چند دهه پیش آغاز شد، رسالت بخش فرهنگی مراکز فرهنگی کشور خصوصا دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ما صدچندان شد.

دکتر محمدی‌فر خاطرنشان کرد: رسالت بخش فرهنگی فقط در حوزه ایجاد معنویت نیست. این رسالت ایجاد عرق به وطن و دوست‌داشتن مردمان خود است.

وی اظهار کرد: امروز می‌خواهیم سر از یک موضوع سخت برداریم؛ در نظرسنجی‌هایی که انجام شده است، درصد زیادی از جوانان ما ابراز کرده‌اند که دوست دارند مهاجرت کنند. چه اتفاقی افتاده است؟! آیا نهاد رهبری ما، معاونین فرهنگی، وزارت علوم و سایر بخش‌های فرهنگی کشور که شمار آن‌ها به بیش از صد بخش می‌رسد، فکری اساسی برای این موضوع کرده‌اند؟! من فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۰ در شرایطی قرار داریم که باید جوانان و دانشجویان را خصوصا در محیط دانشگاه امیدوار نگه‌داریم.

محمدی‌فر بیان داشت: باید موضوع تمایل جوانان به مهاجرت را بپذیریم و آن را آسیب‌شناسی کنیم. آیا در برابر هجمه‌های فرهنگی نتوانسته‌ایم کاری کنیم؟! آیا در برخی قسمت‌ها ناکارآمدی داشته‌ایم؟! آیا برنامه‌های جامعی برای آینده نداشته‌ایم؟! من فکر می‌کنم فارغ از وظایف روزمره هریک از نهاد‌های محترم و مسوولین آن‌ها در تشکیلات اداری و اجرایی، باید به این موضوعات هم پرداخته شود.

وی افزود: نقشه راه ما برای آینده چگونه ترسیم شده است؟! در افق دانشگاه اسلامی و دانشگاه تمدن‌ساز در چه مسیری حرکت کرده‌ایم؟! چه انحرافاتی از برنامه جامع اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و چه انحرافاتی از برنامه کلان راهبرد خود در بحث فرهنگی داشته‌ایم؟! همین چند سوال باید زمینه ده‌ها کارگاه و کرسی آزاداندیشی قرار بگیرد.

دکتر یعقوب محمدی‌فر در پایان از زحمات حجت‌الاسلام عباسی و طالقانی تشکر کرده و برای حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب، محمدی و سلگی هم آرزوی توفیق کرده و گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان دانشگاه معین استان این آمادگی را دارد که در موقعیت‌های مختلف در کنار این عزیزان به اعتلای نام کشور عزیزمان بپردازد. همه ما شاید در ایده و روش متفاوت باشیم، اما ایمان دارم که تک‌تک شما هدف و تفکرتان چیزی جز اعتلای نام این کشور و این مردمان نیست.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست