پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۸۸
|
کد خبر: ۵۳۵
دکتر منصور غلامی گفت: در طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی تلاش می‌کنیم که کل مراکز آموزش عالی با توجه به توجیهات و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد فعالیت خود را ادامه بدهند، اما در جریان کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها قطعا تعدادی از این مراکز تعیین تکلیف می شود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: براساس طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در مرحله اول تلاش می‌کنیم که کل مراکز آموزش عالی با توجه به توجیهات و ظرفیت‌هایی کهدر این زمینه وجود دارد فعالیت خود را ادامه بدهند، اما در جریان کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها قطعا تعدادی از این مراکز با کاهش شدید دانشجو مواجه بوده است که هم در دانشگاه‌های غیر دولتی و هم در دانشگاه‌های دولتی این اتفاق افتاده است.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: تلاش وزارت علوم این است که دانشگاه‌های غیر دولتی با کمک وزارت علوم خود را سامان می‌دهند و اگر بخواهند واحدهای خود را ادغام کنند و یا واحدی را منحل نمایند،‌ وزارت علوم به کمک آن‌ها خواهد رفت، اما تصمیم‌گیری در این بخش وابسته به بخش خصوصی است.

وی تأکید کرد:ادغام یا انحلال مراکز آموزش عالیدولتی سخت‌تر است، چرا که در بسیاری از این واحدها امکانات زیادی در دوره‌های گذشته ایجاد شده و تلاش ما این است که بتوانیم از این امکانات به بهترین وجه بهره‌برداری کنیم و یا اینکه آنهارا به احسن تبدیل نماییم.در حال حاضر روی این مدل کار می‌کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای از جمله دانشگاه‌هایی هستند که واحدهای زیادی را در سطح کشور دارند،‌ لذا این دانشگاه‌ها در فرآیند کاهش تعداد داوطلب نوعا نیز با ظرفیت های خالی مواجه شده‌اند و تصمیم داریم این مراکز را ساماندهی کنیم. در واقع نزدیکی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای بسیار مدنظر وزارت علوم است و البته ممکن است ادغام این واحدها به آن صورت معنا نداشته باشد ولی آن‌ها می‌توانند از امکانات یکدیگر در شهرهای مختلف استفاده کنند، چرا که واحدهای فنی و حرفه‌ای امکانات نسبتا خوبی در اختیار دارند و علمی کاربردی‌ها نیز به لحاظ مأموریتی که باید در آموزش‌های توانمندسازی داشته باشند خود را تقویت نمایند و امیدواریم این نزدیکی و هم‌افزایی‌ها باعث افزایش توان هر دو بخش شود.

وی همچنین با تأکید بر حاکم بودن فضای چند صدایی در دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: خوشبختانه در شرایط فعلی یک فضایی منطقی و منطبق بر موضوعات علمی در دانشگاه‌هاحاکم است و موضوعات مختلفبدون چالش‌های درون دانشگاهی و بدون سر و صداهایی که حاکی از عدم تحمل باشد پیش می‌رود و یقینا این وضعیت بسیار خوب است و به نظر می‌رسد مجموعه تشکل‌های دانشجویی به یک بلوغ سیاسی و اجتماعی در فعالیت‌های خود دست یافته‌اند ودر عین حالی که منتقد یکدیگر هستند، مسائل را با زوایای متفاوت بررسی می‌کنند.

دکتر غلامی اظهار کرد: در شرایط فعلی تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه‌ها شنونده، گوینده و ناظر بر فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی هستند که حتما قضاوت‌ها و برداشت‌های خود را از فعالیت‌های تشکل‌ها خواهند داشت. به طور کلی ما در مجموعه فعالیت تشکل‌های صنفی در دانشگاه‌ها دو موضوع را مشاهده می‌کنیم،‌ اول بحث تجربه اندوزی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی است که به خوبی از فعالیت‌های تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف به دست می‌آید،‌ دوم بحث آموزش و توانمند شدن در بحث انتقال ایده‌ها، نظرات و تحمل نظرات مخالف و متقابل در محیط‌های علمی است،‌ لذا به نظر می‌رسد شرایط در مقایسه با گذشته برای فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی بسیار بهتر شده است.

وی همچنین به اهمیت فعالیت شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شوراهای صنفی،‌ آئین نامه خاص خود را برای انجام فعالیت‌های صنفی در دانشگاه‌ها دارند که این آئین نامه به عنوان بازوی کمکی و مشورتی مدیران اجرایی در حوزه دانشگاه بخصوص حوزه دانشجویی به حساب می‌آید.

وزیر علوم ادامه داد: براساس تجربه‌ای که بنده در بحث همکاری با شوراهای صنفی دانشجویان در دانشگاه داشته‌ام، معتقد هستم این شوراها می‌توانند اثرگذاری خوبی در کمک به بهبود ارائه خدمات در مجموعه دانشجویی خواهند داشت و به همین دلیل فعالیت‌های آن‌ها مورد حمایت وزارت علوم و از طرفی دیگر معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها خواهد بود

دکتر غلامی یادآور شد: براساس آئین نامه، هر ساله انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و گروه‌های منتخب برای انجام فعالیت‌های خود معرفی می‌شوند و معمولا در انتخابات شورای صنفی دانشجویی فضای هیجانی خوبی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و این انتخابات تمرین و مدلی از انتخابات بزرگ سطح کشوری است، یعنی همانطور که مردم در سطح ملی به تعیین سرنوشت خود اهمیت می‌دهند در فضای دانشگاهی نیز دانشجویان با شرکت در انتخابات شوراهای صنفی برای پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی خود حضور پیدا می‌کنند.

وزیر علوم همچنین تأکید کرد: مدیران دانشگاه‌ها نیز باید کمک کنند تا مشارکت حداکثری در شوراهای صنفی دانشجویان اتفاق بیفتد و دانشگاه‌ها نمی‌توانند برداشت‌های سلیقه‌ای از آئین نامه‌های شورای صنفی دانشجویان داشته باشند. اگرچه این آئین نامه به جزئیات مسائل شوراها وارد نشده است، اما تمامی کلیات مباحث شوراهای صنفی را در بر می‌گیرد و قاعدتا برای اینکه از یک الگوی مشترک در بحث شوراهای صنفی تبعیت شود، توجه دانشگاه‌ها به این آئین نامه ضروری است.

دکتر غلامی گفت: البته ممکن است در بحث آئین نامه شوراهای صنفی مدیران دانشگاه‌ها بخواهند در امر اجرای آن تصمیمی بگیرند، اما این تصمیمات نباید بندهای تاکید شده در آئین نامه را نقض کند. مثلا آن‌ها می‌توانند زمان خاصی را برای برگزاری انتخابات شوراهای صنفی تعیین کنند و یا بنا به دلایلی بخواهند دوره برگزاری این انتخابات را کمتر یا بیشتر نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست