پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۷۸
|
کد خبر: ۸۲۳۸
با حضور هیئت استانی همدان؛

نوزدهمین نشست دبیران و کارشناسان هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد + گزارش تصویری

این نشست با حضور دکتر حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همراه بود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۱ آذر ۱۴۰۳

نوزدهمین نشست دبیران و کارشناسان هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی برگزار شد + گزارش تصویری

به گزارش بسنا، نوزدهمین نشست دبیران و کارشناسان هیئت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان‌های ۳۱ گانه کشور در سالن همایش‌های جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این نشست، دکتر حسین سیمایی صراف اظهار داشت: نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌صورت حرفه‌ای و بر اساس شاخص‌های علمی انجام شود و در تنظیم گزارش‌ها اصل بی‌طرفی و انصاف رعایت شود.

وزیر علوم گفت: گزارش‌های هیئت‌های نظارت آموزش عالی باید آن‌چنان متقن و دقیق تدوین شوند که مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان آموزش عالی در شورای گسترش و برنامه‌ریزی قرار گیرد و ما در دوره جدید مرکز نظارت و ارزیابی را تقویت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت همکاران خود را در مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم مهم و قابل‌اتکا می‌دانیم که در بحث انتصاب رؤسای دانشگاه‌ها، عملکرد چند نفر از رؤسا را از این مرکز استعلام کردیم.

دکتر نسیم نهاوندی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز در این نشست اظهار داشت: نظارت در آموزش عالی یک بحث فرهنگی است و اگر به امری درونی و فرهنگی تبدیل نشود، موقتی و بی‌نتیجه خواهد بود و اگر هنوز بحث نظارت نزد برخی مدیران به‌عنوان یک فرهنگ و ارزش نهادینه نشده است، باید فرایند‌های موجود را بازبینی و اصلاح کنیم.

نهاوندی تأکید کرد: هدف ما از بازدید‌ها و تهیه گزارش‌های نظارتی، ارتقای بهره‌وری و کیفیت آموزش عالی است و نه مچ‌گیری. تلاش این است که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فاصله خود را با اهداف از پیش تعیین شده کم و در راستای رسیدن به اهداف تلاش کنند و سپس اهداف جدیدتری را جایگزین اهداف قبلی کنند و از این طریق زنجیره ارتقا شکل بگیرد.

همچنین در این نشست دکتر فرامرز محمدی پویا دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استان همدان، با اشاره به نقش مؤثر هیئت‌های استانی در پیشبرد اهداف کلان مجموعه آموزش عالی گفت: آمایش آموزش عالی از جمله مهم‌ترین مسائل است که در بازدید‌های نظارتی و پایش نتایج این بازدیدها، می‌توان گام مؤثری در اجرای صحیح آن و جلوگیری از هدررفت منابع و امکانات در سطوح مختلف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تعلیم در کنار تربیت صحیح یکی از شاخص‌های مهم در رشد جامعه و کشور است، چراکه اگر از مقطع آموزش ابتدایی و متوسطه تا سطوح مختلف تحصیلات در آموزش عالی، تربیت یکی از اولویت‌های مهم در کنار آموزش باید، می‌توان به خیلی از اهداف مهم کشور در حوزه‌های علمی، فناوری، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کرد.

محمدی پویا همچنین رعایت اصول حرفه‌ای در مسائل اداری و آموزشی در مجموعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مهم برشمرد و افزود: تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مورد آموزش عالی باید در بدنه همین مجموعه صورت بگیرد و ورود افراد و نهاد‌های غیرمرتبط با آموزش عالی به مسائل آن، پیامد‌های مثبتی برای جامعه نخواهد داشت و صرفاً موجب کُندی سرعت پیشرفت در آن خواهد شد.

ارسال نظرات
صفحه نخست