فدراسیون سرآمدان علمی کشور اعلام کرد؛

دانشگاه بوعلی سینا رتبه 16 سرآمدان علمی کشور را کسب کرد

فدراسیون سرآمدان علمی ایران در سال جدید 70 سرآمد علمی کشور را شناسایی و معرفی کرده، که در رشته های شیمی، فیزیک، ریاضی، داروسازی، علوم پزشکی و زیستی و ... در 33 دانشگاه کشور فعالیت می کنند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، با توجه به اینکه فرآیند ارزیابی و انتخاب سرآمدان علمی کشور مبتنی بر انتشار مقاله در نشریات برتر می‌باشد، انتخاب نشریات برتر گامی مهم در این فرآیند می باشد. فدراسیون سرآمدان علمی ایران در ابتدای شروع به فعالیت خود 62 نشریه را براساس ضریب آیگن و ضریب تأثیر انتخاب کرده است (انتخاب نشریات برتر) و در این چند سال گذشته نیز در تلاش بوده است که فهرست این نشریات را بهبود دهد. موسسه نیچر نیز در همین سال ها با استفاده از نظرات نخبگان اقدام به معرفی برترین نشریات علمی نموده است (فهرست نشریات برتر نیچر ایندکس).

در سال 1397 فدراسیون سرآمدان با ادغام فهرست خود با فهرست نشریات نیچر ایندکس و چند نشریه در حوزه ریاضی اقدام به شناسایی و معرفی سرآمدان علمی کرده است.

برای این کار فدراسیون چند بند را مد نظر قرار داده است، از جمله تمامی اطلاعات از پایگاه داده Web Of Science استخراج شده است، اطلاعات مربوط به مقالات 3 سال گذشته کشور (2015 الی 2017) تهیه شده است، فقط اطلاعات نویسندگانی لحاظ شده است که حداقل در یک مقاله بعنوان نویسنده مسئول و با آدرس (Affiliation) یکی از موسسات ایرانی معرفی شده‌اند، سایر اطلاعات افراد شامل شاخص اچ، میانگین ارجاعات و سن علمی و ... نیز برای کل دوره تحقیقاتی افراد در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن سایر شرایط بالا، اطلاعات بیش از 800 مقاله گردآوری شد. در این مقالات بیش از 250 نفر از محققان کشور بعنوان نویسنده مسئول نقش داشته اند که در نهایت از افرادی که بیشترین امتیاز را در حوزه های تخصصی خود کسب کرده اند و بعنوان عضو هیأت علمی در دانشگاههای کشور مشغول به فعالیت بوده شناسایی و از طریق ایمیل به آنها اطلاع رسانی شده است.

این محققان از 33 دانشگاه کشور بوده که در حوزه های تحقیقاتی مختلف مشغول به فعالیت هستند. لازم به ذکر است امتیاز دانشگاهها، مجموع امتیازهای سرآمدان هر دانشگاه می باشد.