پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۷
|
کد خبر: ۸۰۱۵
توسط مدیر فناوری و تجاری سازی پژوهشگاه تربیت بدنی؛

جزئیات مسابقات بخش فناوری و نوآوری المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد

مسئول کارگروه مسابقات بخش فناوری و نوآوری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی جزئیات مسابقات بخش فناوری و نوآوری المپیاد ورزش‌های فناورانه را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

به گزارش بسنا و به نقل از سازمان امور دانشجویان، مهندس امین هوش افزا مدیر فناوری و تجاری سازی پژوهشگاه تربیت بدنی  و مسئول کارگروه مسابقات بخش فناوری و نوآوری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در خصوص جزئیات این بخش از المپیاد گفت: بازی‌های فناورانه دانشجویی در سه بخش ورزش‌های رباتیک، ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال و بخش فناوری و  نوآوری در ورزش برگزار خواهد شد.

وی افزود: بخش فناوری و نوآوری در ورزش شامل ۴ عنوان مسابقه «۱- تحلیل بیومکانیکی و آسیب شناسی فعالیت ورزشی، ۲- طراحی اپلیکیشن‌های ورزشی، ۳- طراحی  صنعتی محصول ورزشی، ۴- طراحی  الکترونیکی ابزار ورزشی»  است.

مسئول کارگروه المپیاد ورزش‌های فناورانه تصریح کرد: کلیه دانشجویان فنی مهندسی، تربیت بدنی، علوم پایه و هنر بسته به  تخصصی که دارند می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

مهندس هوش‌افزا ادامه داد: مسابقه اول با عنوان "تحلیل بیو مکانیکی و آسیب شناسی فعالیت ورزشی" می‌باشد که عمدتا دانشجویان تربیت بدنی، مهندسی پزشکی، ریاضیات و فیزیک در آن شرکت می‌کنند، اما محدودیتی وجود ندارد و تمام دانشجویان از کلیه رشته‌ها می‌توانند در این مسابقات حضور داشته باشند.

مدیر فناوری و تجاری سازی پژوهشگاه تربیت بدنی با اشاره به اینکه مسابقه تحلیل بیو مکانیکی و آسیب شناسی فعالیت ورزشی، طی دو روز انجام می‌شود، افزود: در روز اول  مسابقات مربوط به بخش تحلیل بیومکانیکی انجام می‌شود که بر اساس آن  فیلمی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و شرکت کنندگان باید طبق آن فیلم به تحلیل‌های سینماتیکی یعنی محاسبه جابجایی، سرعت و شتاب و تحلیل کینتیکی یعنی محاسبه  نیرو و گشتاور توسط نرم افزار‌های مهندسی یا محاسبات بپردازند.

وی ادامه داد: در روز دوم این مسابقه، بخش آسیب شناسی حرکات ورزشی برگزار خواهد شد که بر اساس آن نمودار‌های گیت ورزشکاران و یا اطلاعات سینماتیک یک فعالیت ورزشی در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد و شرکت کنندگان باید با استفاده از تحلیل بردار‌ها و یا نرم افزار‌های مهندسی به تحلیل آسیب ورزشی و میزان آن بپردازند.

مهندس هوش افزا در خصوص نحوه برگزاری مسابقه طراحی اپلیکیشن ورزشی به عنوان مسابقه دوم گفت: در این مسابقه دانشجویانی که تا کنون در زمینه اپلیکیشن‌های ورزشی در سه حوزه «ورزش، تندرستی و سلامت» فعالیت‌هایی انجام داده‌اند، در مرحله اول رزومه خود را از طریق سامانه ستاو به کمیته برگزاری این مسابقه ارسال می‌کنند پس از ان در مرحله دوم پس از داوری انجام شده توسط کمیته فنی، موضوعی اعلام می‌شود و شرکت کنندگان بر اساس یک بازه زمانی مشخص به طراحی اپلیکیشن و معرفی حضوری آن می‌پردازند.

مسئول کارگروه المپیاد ورزش‌های فناورانه با بیان اینکه مسابقه سوم طراحی صنعتی ورزشی است؛ اظهار کرد: بر اساس این مسابقه  تمام دانشجویان باید با مباحث طراحی صنعتی، ارگونومی، گرافیک و طراحی مکانیزم آشنایی داشته باشند تا بتوانند در این مسابقات شرکت کنند. مرحله اول این مسابقات با موضوع باز است و شرکت کنندگان به ارسال رزومه خود می‌‍پردازند که پس از انجام داوری، تیم‌های واجد شرایط وارد مرحله دوم می‌شوند و با اعلام یک موضوع مشخص در خصوص یک محصول ورزشی از سوی کمیته فنی به طراحی صنعتی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسابقات بخش فناوری و نوآوری مسابقه طراحی الکترونیکی ابزار ورزشی است؛ خاطر نشان ساخت: برای شرکت در این مسابقه دانشجویان عمدتا باید با مفاهیم طراحی انالوگ و دیجیتال و شبیه سازی مدار‌های الکترونیک آشنایی داشته باشند و به  کمک نرم‌افزار‌های مهندسی بتوانند طراحی الکترونیکی یک ابزار ورزشی را انجام دهند.

مهندس هوش افزا بیان کرد: این مسابقه نیز در دو مرحله انجام می‌‍شود که مرحله اول با موضوع آزاد است و دانشجویان می‌توانند با ارسال رزومه خود در آن شرکت کنند و در مرحله دوم با موضوعی که توسط  کمیته فنی مشخص می‌شود به صورت حضوری طرح‌های خود را ارائه کنند.

شایان ذکر است شیوه‌نامه‌های مربوط به هر عنوان مسابقه با جزئیات بیشتر در دسترس بوده که از طریق سایت ستاو قابل دانلود می‌باشد.

رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در ۳ حوزه ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال، رباتیک، فناوری و نوآوری برگزار می‌شود.

ورزش‌‎های دیجیتال و فیجیتال در ۳ سطح /دانشگاهی، استانی و ملی/

۱- دیجیتال «فیفا ۲۰۲۴، E-football»،
۲- فیجیتال «مینی فوتبال فیجیتال، مینی بسکتبال فیجیتال»
۳- حرکتی «kinect» «دوچرخه سواری، تنیس، تنیس روی میز، رزمی»

ورزش‌های رباتیک در ۲ سطح / استانی، ملی/

۱- مسابقات ربات‌های واقعی «مسابقه خودرو‌های خودران، مسابقه فوتبال اندازه کوچک، مسابقه دوی ربات‌های انسان نما»
۲- مسابقات شبیه سازی «مسابقه شبیه سازی فوتبال ۳ بعدی، مسابقه شبیه سازی خودرو‌های خودران»
۳- مسابقات لیگ نوآوری و خلاقیت «طراحی و ساخت ربات‌های صخره نورد، شناگر و ایده‌های آزاد»

 فناوری و نوآوری در ورزش

۱- تحلیل‌های عملکردی در سطح ملی «تحلیل داوری صحنه‌های ورزشی، پیش بینی درصد مالکیت توپ در مسابقه، تحلیل بیومکانیکی و آسیب شناسی فعالیت ورزشی»
۲- طراحی و برنامه‌نویسی در دو سطح استانی و ملی «طراحی اپلیکیشن ورزشی، طراحی صنعتی محصول ورزش، شبیه سازی الکترونیکی ابزار ارزیابی در ورزش»
 
ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی با امکان ثبت نام کلیه دانشجویان از تمام رشته‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور از ۲۷ فروردین ماه آغاز شده است و تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس Setav.ir/stso نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ورزشی