پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۸۲
|
کد خبر: ۱۲۹۶
حمیدرضا حاجی بابایی، در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا؛

در کشور ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد/ گزارش تصویری

دکتر حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: در کشور ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد یعنی حزبی که یار دولت باشد و دولت ساز باشد کم داریم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، در برنامه ای که با موضوع "موانع شفافیت در جمهوری اسلامی" و به تلاش جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، در سالن شهید چمران برگزار شد، گفت: در همایشی که سال ها پیش در مشهد برگزار شده بود، بنده به برنامه ششم توسعه اشاره کردم که در کشور بسیار مورد اقبال قرار گرفت.

وی افزود: در کل تاریخ کشور، 5 برنامه قبل از انقلاب و 5 برنامه بعد از انقلاب نوشته شده بود، برنامه ششم به عنوان یازدهمین برنامه مطرح شد که نیاز به حمایت دولت برای طرح این برنامه وجود داشت، چرا که بدون حمایت دولت برنامه ششم به عنوان یک طرح محسوب می شد و در این حالت مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی گرفت؛ بنابراین از طرف مجلس به مقام معظم رهبری نامه ای نوشته شد، که ایشان در پاسخ به این نامه فرمودند: برنامه ششم برای کشور واجب است و اگر دولت لایحه تنظیم نکند، این کار بر عهده مجلس است.

حاجی بابایی تشریح کرد: ما 8 ماه مداوم این برنامه را تنظیم کردیم و خیلی از مباحث شفاف شد؛ یکی از این موارد بحث یارانه ها بود که ما در این جریان 9 قلم کالا را قیمت گذاری کردیم و بنابر این شد که مابه التفاوت آن در داخل صندوق ذخیره کشور قرار بگیرد و 50درصد آن به مردم، 30 درصد آن به تولیدکنندگان و 20درصد به دولت داده شود که حقوق کارمندان خود را پرداخت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که درآمد کشور از طریق یارانه ها 78 هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ 42 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می شود، اما در این بین اختلافی بین نماینده های مجلس و دولت وجود داشت که دولت این مبلغ را 31 هزار میلیارد تومان می دانست و مطرح می کرد که برای پرداخت یارانه ها دچار کسری شده است؛ این مساله با ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیوان محاسبات به بررسی گذاشته شد که در نهایت دیوان محاسبات به این نتیجه رسید که این مبلغ 36 هزار میلیارد تومان می باشد و ضرورت برنامه ششم ایجاب می کرد که به این موضوع رسیدگی شود. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: حرف برنامه ششم این بود که هر چه در آمد هست در خزانه ریخته شود و هر چه هزینه هست از خزانه برداشته شود ولی به علت عدم همکاری، این برنامه رای نیاورد و مجددا در جلسات بعدی مجلس طرح و به بررسی گذاشته شد و قرار بود سال اول اجرای برنامه، سال 96 باشد اما زمانی که در صحن مجلس مطرح شد مورد حمایت نمایندگان واقع نشد.

وی اضافه کرد: ما در پایان سال 96 که به دنبال تدوین بودجه سال 97 بودیم، همه چیز را مستند در صحن مجلس مطرح کردیم و کمیسیون تلفیق پذیرفت که مبلغ حاصل از درآمد یارانه ها همان 78 هزار میلیارد تومان است، که این مورد به رای گذاشته شد اما خود من با این مساله مخالفت کردم؛ چرا که این مبلغ درآمد حاصل در سال 95 بوده و در سال 96 به 102 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که باز هم به کمیسیون ارجاع داده شد و در سال 97 این مساله مجددا مطرح گردید و این بار هم بنده مخالفت کردم چرا که مبلغ حاصله از این منبع در سال 97 به 110 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

وی اذعان کرد: متنی را برای آقای رئیس جمهور نوشتم که این 110 هزار میلیارد تومان حاصل از منبع یارانه ها در دولت شما می خواهد خرج شود، که البته مقداری از این مبلغ خرج شرکت های نفتی و گازی و ... می شد و باقی اش حقوق های نجومی و پاداش های هنگفت و هزینه های بالای سفر های خارجی می گردید.

وی توضیح داد: اعتقاد دارم اگر مجلس اراده کند و محکم بایستد مشکلات حل می شود، هیچ قدرتی مثل قدرت مجلس نیست چرا که هم قدرت تحقیق و تفحص دارد، هم تقنین و قانون گذاری؛ در کشور ما نهاد هایی که سالم کار می کنند و خدمت می کنند فراوانند اما مشکلاتی هم هست.

وی در ادامه بیان داشت: در کشور ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد یعنی حزبی که یار دولت باشد و دولت ساز باشد کم داریم؛ اما در کشور های دیگر یک حزب، 20 الی 15 سال کار می کند، برنامه ارائه می دهد، مواضع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود را معرفی می کند و بعد از آن که به عنوان دولت روی کار می آید همان موضع را اجرا می کند، اما در کشور ما شفاف سازی بر سر مواضع انجام نشده است، یعنی مواضع گفته نمی شود اما اجرا می شود.

دکتر حاجی بابایی خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل یک سامانه متشکل از شورای نگهبان، نیروی های نظامی و انتظامی و نهاد های دیگر را دادیم که حقوق مدیران آنان در این سامانه و در ملا عام باشد، به طوری که فقط از یک منبع کسب درآمد داشته باشند تا کنترلی بر مسوولان جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، اما این پیشنهاد پیگیری نشد.

حاجی بابایی در ارامه تصویب cft را با برنامه پیشنهادی خود مقایسه کرد و گفت: لازم به ذکر است که دولت آمریکا از درآمد و حساب های بانکی مدیران کشور ما مطلع است، اما مردم ایران هیچ اطلاعات درستی ندارند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: شفافیت در کشور باید در رفتار، روش زندگی و در باطن مسوولین و نمایندگان باشد و آنان باید همان گونه که صحبت می کنند عمل کنند؛ همانطور که خداوند در قرآن کریم، محکم ترین دلیل نظارت پذیری انسان ها را روزی بیان می کند که فیلم آنها را نشان خواهد داد.

وی بیان کرد: دولت در حال حاضر بر این باور است که تصویب cft باعث کاهش قیمت دلار می شود، اما نظر بنده این است که بستن مرزها و جلوگیری از ورود دلار به داخل کشور دلیل اصلی افزایش قیمت دلار است، که این همان اجرای cft قبل از تصویب آن بود.

حاجی بابایی اظهار کرد: اگر دولت مشکل اقتصادی کشور را حل کند و کشور را پویا نماید از مدافعان 100 درصد آن می شوم؛ طبق آمار بدست آمده، حداقل 30 میلیون از مردم کشور نیاز به رسیدگی دقیق و فوری دارند؛ لازم به ذکر است مردم کشور ما بیش از همه چیز از بی عدالتی، اشرافی گری و رفتار های غیر انقلابی ناراضی هستند و خوشبختانه انقلاب اسلامی ما با همان عظمت پیشین پابرچا است و بی عدالتی های درون آن اصلاح خواهد شد.

وی در پایان دانشجویان را به نگاه منصفانه به اعمال و رفتار جناح های سیاسی توصیه کرد و افزود: ما جمهوری اسلامی ایران را به این سادگی بدست نیاوردیم که آن را ساده از دست بدهیم.

خبرنگار: مولوی و قیاسی
عکس: امامی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو