پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۸۹
|
کد خبر: ۱۵۲۷
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در چهارمین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای:

استراتژی دفاعی باید هجوم به دین را دفع نماید/ نگرش ارزشی به دفاع یکی از تکالیف است

دکتر یعقوب محمدی فر اظهار کرد: در مباحث دفاعی و نگاه مقام معظم رهبری بسیار به تکلیف گرایی توجه شده است، به طور مثال نگرش ارزشی به دفاع یکی از تکالیف است، در جمهوری اسلامی علاوه بر نماد ملی، بار ارزشی در خصوص شهدا گمنام وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا در چهارمین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای، که در سالن سرو دانشکده کشاورزی جدید، برگزار شد، اظهار داشت: وقتی یک سمینار دانشگاهی و علمی در دانشگاه برگزار می‌شود، نگاه نیز باید علمی باشد.

وی افزود: جمله‌ای مد نظر من است که شاید در تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری نگاه ما را تغییر بدهد " مذاکره نمی‌کنیم، جنگ هم نمی‌شود " که این جمله تبدیل به شعار شد.

دکتر محمدی فر ادامه داد: در تبیین اندیشه‌های دفاعی مباحث مهمی مطرح است؛ اگر ما سوابق اجرایی و دفاعی مقام معظم رهبری را در نظر بگیریم، می بینیم که از ابتدای انقلاب درگیر کارهای اجرایی بودند، در جنگ حضور فعال و مؤثر داشتند و پس از جنگ به عنوان رهبر معظم انقلاب با مسائل سیاسی خارجی و داخلی مواجه بودند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه تجارب ارزشمندی دارند، به گونه‌ای که حتی جمله‌ای را بدون تجربه و فکر ذکر نمی‌کنند، همانطور که با گفتن جمله فوق آرامشی را در جامعه مستقر کردند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا بیان داشت: در قرآن کریم موضوع و یا کلمه دفاع ۱۰ بار تکرار شده است؛ اندیشه دفاعی در اسلام از صدر اسلام و جنگ بدر شکل گرفته است؛ جنگ بدر یک جنگ دفاعی است.

وی اضافه کرد: مهمترین جنگی که با استراتژی و راهبرد به پیش رفت، جنگ خندق بود؛ که این موضوع از صدر اسلام، اسلامی که همواره با تهاجم دشمنان مواجه بوده است، وجود داشته و همیشه بر آن تأکید شده است.

دکتر محمدی فر با اشاره به آیه ۵ سوره حج ادامه داد: در کنار واژه دفاع ما واژه امنیت را داریم و در این آیه بیان می شود که " اگر خداوند بعضی از مردم را در مقابل بعضی دیگر دفع نکند، معابد و صومعه‌ها و مسجدی که نام خدا در آن بسیار تکرار می‌شود، ویران می‌شود " استراتژیک دفاعی به گونه ای است که باید هجوم به دین را دفع نماید؛ چرا که حفظ دین حفظ اعتقاد و حفظ معنویت است.

‌محمدی فر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۸ اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین و مراسم ششمین دوره فرماندهی ستاد اینگونه گفتند " دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است، هر ملتی که نتواند از خود دفاع کند زنده نیست، هر ملتی که به فکر دفاع از خود نباشد و خود را آماده نکند، در واقع زنده نیست، هرملتی که اهمیت دفاع را درک نکند، زنده نیست، ما نمی‌توانیم چشم و قدرت تحلیل داشته باشیم توطئه عمیق و عداوت دشمن را ببینیم و در عین حال به فکر دفاع نباشیم؛ خدا آن روز را نیاورد که این ملت و برگزیدگانش از تهاجمات استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا دچار غفلت شود "

وی اضافه کرد: از ویژگی‌های شخصی مقام معظم رهبری می توان به تجارب و حضور نظامی ایشان در جنگ، تجارب سیاسی بعد از رحلت حضرت امام و اشراف به تاریخ، هنر و ادبیات اشاره کرد؛ درک عمیق نسبت به موضوعات گاهی ناشی از نگاه تاریخی به آنها است، ما نمی توانیم از نگاه تاریخی به موضوع دفاع چشم پوشی کنیم.

محمدی فر مطرح کرد: کتاب‌های زیادی از جمله صلح امام حسن (ع)، نقش مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان، آینده در قلمرو اسلام، زندگی سیاسی امام صادق (ع)، بازگشت به نهج‌البلاغه، رسالت انقلابی با نسل جوان و کتاب مهم الجهاد به قلم مقام معظم رهبری نوشته شده است.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: قسمتی از دفاع با امنیت مرتبط است، امنیت اجتماعی و امنیت در سایر ابعاد از نظر ایشان اهمیت دارد؛ به طور مثال در ویژه‌نامه شورای انقلاب فرهنگی نکاتی که ایشان حدود ۸ سال پیش درباره فضای مجازی و اینترنت بیان کرده بودند، امروزه بکار آمد.

وی گفت: امنیت فقط امنیت سخت نیست بلکه ما امنیت فرهنگی، فضایی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و اخلاقی را نیز باید در نظر داشته باشیم؛ در مباحث دفاعی و نگاه مقام معظم رهبری بسیار به تکلیف گرایی توجه شده است، به طور مثال نگرش ارزشی به دفاع یکی از تکالیف است، در جمهوری اسلامی علاوه بر نماد ملی، بار ارزشی در خصوص شهدا گمنام وجود دارد.

محمدی فر ادامه داد: بخشی که به جنگ رنگ و بو می‌بخشید بحث معنویت و خلوص بود، برخی مسائل از جمله امنیت مردم، اقتدار و قدرت، رحمت و عطوفت و جلب اعتماد مردم از مباحث مهم در نظر ایشان است؛ مردم به عنوان پایه‌های نظام اسلامی حائز اهمیت هستند، که این موضوع را می توانیم در حوزه انتخاب و اهمیتی که ایشان به موضوع مردم می‌دهند ببینیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که تهدیدهای جدی را پیش رو داریم، اگر بخواهیم به شکل کلید واژه به این تهدیدها اشاره کنیم، می‌توان به حضور نظامی آمریکا در منطقه، وجود رژیم غاصب صهیونیستی، موضوعات هسته‌ای، هجمه‌های فرهنگی و تبلیغاتی غرب و استفاده ابزاری از حقوق بشر اشاره کرد.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع دیپلمات‌ها گفت: در نشستی که در ۳۱ مرداد ماه سال ۶۸ در حضور دیپلمات‌های کشور داشتند، بیان کردند" دیپلماسی یک جنگ است و تمام دیپلمات‌ها در حال جنگ‌اند" اگر بخواهیم به عنوان یک کلید واژه بحث انرژی هسته ای را در نظر بگیریم، با توجه به دیدگاه ایشان درباره این موضوع می‌توان گفت بارها و بارها این موضوع رفت و برگشت و همین موضوع سبب مشکلاتی در آینده شد.

محمدی فر اظهار داشت: در بحث‌ شعارهای مهم می توان به عدم وابستگی نه شرقی، نه غربی و مردمی کردن دفاع است و نگاه عمومی رهبر انقلاب تشکیل یک امت واحد و عمومی است. ما دارای جغرافیای خاصی هستیم، اگر در ۲۳ قرن اخیر این جغرافیا را بررسی کنیم به کشور ایران هفت بار به صورت کامل اشغال شده است، بدین معنا که جغرافیای ما مهم است و نباید دفاع را در آن رها کنیم.

وی اضافه کرد: سرزمین ما از نظر دفاعی یک سرزمین باز است و این سبب می‌شود که ما قدرتمند باشیم. به عنوان مثال در بحث موشکی، موضوع بازدارندگی موشکی بجای حمله موشکی مطرح می‌شود.

محمدی فر در ادامه گفت: موضوع مردمی کردن دفاع که شامل تشکیل سپاه و بسیج مستضعفین می‌شود، که در ماه اخیر شاهد تجمع‌های چند هزار نفری در شهرهای مختلف کشور بودیم و به نوعی نمایش قدرت مردمی بود و راهبرد منطقه گرایی و تعامل با دنیا در حفظ اقتدار و دفاع نیز موضوع مهمی است.

وی بیان داشت: در حوزه حقوقی و نگاهی که در اوج مذاکرات هسته‌ای داشتند فتوای حرام بودن تولید بمب هسته‌ای بود، که اگر برای آن پنلی قرار دهیم بسیار جای بحث علمی دارد.

محمدی فر عنوان کرد: تعیین سیاست‌های راهبردی کلان می تواند در استراتژی‌های ریز و درشت ما بسیار موثر باشد، بنابراین این سیاست‌های کلام بسیار اهمیت می‌یابد تا ما یک خط کلی را بگیریم و براساس آن الگوها و مدل‌های خود را استخراج کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در نهایت گفت: به گفته امام علی(ع) ما باید فرزند زمان خود باشیم، باید حساسیت‌های زمان خود و موقعیتی که در آن قرار داریم را درک کنیم و اگر اینگونه شد حتما خواهیم توانست در دنیای پرآشوب امروزی از این بحران‌های کنونی نیز عبور کنیم.

خبرنگار: معتمد

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست