پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۰۳
|
کد خبر: ۱۵۹
دکتر عمادی: دانشجویان شایسته بهترین ها هستند، امیدواریم آنچه که شایسته آن هاست محقق شود.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶

خبرنگار بسنا: به سراغ دکتر سید رسول عمادی، دانشیار گروه علوم تربیتی و معاون دانشجویی سابق دانشگاه بوعلی سینا رفتیم و گفتگویی صریح در رابطه با اقدامات انجام شده در زمان مدیریت ایشان داشتیم:

آقای دکتر یکی از اتفاقات ماندگار در دوره مدیریت شما در معاونت دانشجویی، بازسازی خوابگاه ها بود که البته انتقاداتی هم به همراه داشت. اگر ممکن هست بفرمایید چه شد که به فکر بازسازی خوابگاه ها افتادید؟

بنده در روز ۲۳ شهریور ۹۴ در معاونت دانشجویی شروع به کار کردم و این معاونت شامل ۳ بخش امور دانشجویی، تربیت بدنی و مرکز مشاوره و سلامت است. ما در هر سه حوزه سعی کردیم در امتداد هم اقداماتی رو انجام بدهیم. در ابتدا ضمن برآورد از کم و کاستی های خوابگاه ها و با توجه به شأن دانشجویان عزیز، ضرورت شروع بازسازی خوابگاه ها بطور جدی احساس شد. این طرح با حمایت ریاست وقت دانشگاه و به کمک صندوق رفاه دانشجویان، طبق طرح قبلی که پیش بینی هم شده بود به همراه لیستی که به کمک همکاران حوزه دانشجویی از وضعیت خوابگاه ها گرفته شد به سرانجام رسید و به جرأت می توان گفت اگر کمک همه همکاران نبود، بازسازی خوابگاه ها عملی نمی شد.

آقای دکتر دانشگاه چند بلوک خوابگاه دارد و چه تعداد از خوابگاه های دانشگاه بوعلی سینا بازسازی شد؟

در دانشگاه بوعلی سینا ۱۶ بلوک خوابگاه داریم که از این تعداد، ۱۱ بلوک خوابگاه در درون سایت دانشگاه و ۵  بلوک باقی مانده در خارج از سایت اصلی دانشگاه قرار دارد. برای بازسازی خوابگاه ها دو زمان داشتیم، یکی ایام عید که زمان بسیار کوتاه هست و یکی هم ایام تابستان که زمان مناسبی برای این کار بود.

ما در ابتدای تابستان ۹۵ به محض پایان امتحانات و تخلیه خوابگاه ها، حدود نیمه تیر تعمیر ۴ بلوک خوابگاهی (یک بلوک خوابگاه زینب (س) واقع در بلوار کاشانی،  دو بلوک خوابگاه شهیدان بهادربیگی واقع در میدان امام زاده عبدلله و یک بلوک خوابگاه فرزانگان ۳ دکتری واقع در سایت اصلی دانشگاه بوعلی سینا) را با کمک همکاران دفتر فنی دانشگاه انجام دادیم و در تابستان ۹۶ هم با تجربه بیشتر، کار بازسازی هفت بلوک دیگر از خوابگاه ها را به موازات هم، از تاریخ ۱۵ تیر ۹۶ ( پایان امتحانات دانشجویان) تا ۲۸ شهریور ۹۶ انجام دادیم تا دانشجویان عزیز در ابتدای نیمسال در خوابگاه ها مستقر شوند که خدا را شکر این کار عملیاتی شد.

اما برخی امور جزئی تعمیرات پس از اسکان  دانشجویان ادامه داشت و مورد انتقاد هم قرار گرفت...!!!

ما تعمیرات اصلی را به طور کامل تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید انجام دادیم اما کاملا طبیعی است که بخشی از تعمیرات جزئی مانند نصب پرده، نصب آینه ها و برخی کم و کاستی ها باقی بماند، آن هم به علت حجم زیاد کار و کوتاه بودن مدت زمان بود و به خاطر ایام امتحانات به هیچ وجه امکان نداشت که تعمیرات را زودتر آغاز کنیم اما مقدمات را فراهم کردیم تا به سرعت پس از تخلیه خوابگاه ها کار رو شروع کنیم. بخشی از کاستی ها حتی در تجهیز منزل مسکونی شخصی به مرور زمان انجام می شود و تاحدودی طبیعی است.

هزینه های بازسازی خوابگاه ها را چقدر تخمین می زدید و چطور تأمین کردید؟

تخمین هزینه های بازسازی برعهده دفتر فنی دانشگاه بود و بنده دخالتی در این زمینه نداشتم. بخشی از هزینه ها هم از قبل قابل پیش بینی نیست مثلا ما در هنگام بازسازی متوجه شدیم که لوله کشی فاضلاب نیاز به تعویض دارد و این خب جزء برآوردهای قبلی نبود. در رابطه با هزینه های ایجاد شده در این طرح عمرانی، ۵۰ % هزینه ها به عهده دانشگاه و ۵۰% بقیه هم به عهده صندوق رفاه بوده است. لازم به ذکر است بگویم جناب آقای دکتر غلامی، رئیس وقت دانشگاه بوعلی سینا واقعا کمک های ارزنده ای را در این زمینه به ثبت رساندند و بدون حمایت های ایشان امکان نداشت این اتفاق بیفتد.

برخی منتقد بودند که این بازسازی ها هزینه های سنگینی را بر دانشگاه تحمیل کرد و دانشگاه به واسطه این تعمیرات مقروض شد، نظر شما در این مورد چه بود؟

ببینید دانشگاه این رو پذیرفته که باید برای رفاه دانشجویان قدم بردارد و آقای دکتر غلامی هم گفتند که شما آنچه که می توانید برای رفاه دانشجویان انجام بدهید و این طرح هم 50 درصدی بود. ما درون دانشگاه فعالیت های مختلفی داریم که در کنارش این بازسازی ها هم صورت گرفت که مرتبط با رفاه دانشجویان عزیز بود و به نظرم عاقلانه بود که ما دست به این کار ضروری و مهم بزنیم حتی اگر بخشی هم بدهکار بشویم که کاملا طبیعی است.

لطف می کنید موارد بازسازی خوابگاه ها رو هم بفرمایید.

در تابستان ۱۳۹۵ تعداد چهار بلوک خوابگاهی بازسازی کامل و تعمیر اساسی شد که عبارتند از: خوابگاه زینب ۱۰۰% بازسازی کامل و ایجاد ظرفیت های جدید شامل، احداث سالن مطالعه منظم به ظرفیت ۴۰ تا ۵۰ نفر، نمازخانه بسیار عالی و اتاق رسم برای اولین بار در کشور در خوابگاه برای رشته هنر و گرافیک و تعمیرات شامل تعمیرات کامل تأسیسات آب، فاضلاب، گاز، برق که برای روشنایی این خوابگاه از چراغ های فوق کم مصرف ال ای دی استفاده کردیم و این کار موجب صرفه جویی40 تا 60 درصدی مصرف برق شد، تعویض کامل سیستم های گرمایشی - سرمایشی، تعویض پنجره ها و نصب پنجره های دوجداره برای صرفه جویی در انرژی، بازسازی کامل آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی و حمام ها، رنگ آمیزی تمام ساختمان، ساخت کمدهای جدید و ساخت و تعمیر درب اتاق ها، محوطه سازی و... انجام شد. مشابه همین کارها تعمیرات اساسی و بازسازی در دو بلوک خوابگاه های شهیدان بهادربیگی و خوابگاه فرزانگان 3 نیز انجام شد.

در تابستان ۱۳۹۶ تعمیر و بازسازی کامل خوابگاه های غدیر ۱، ۲ و ۳ شروع و به مدت ۳ ماه بطول انجامید و در این عملیات ایجاد درب ورودی جدید با دو درب اتوماتیک، ایجاد اتاق مدیریت جدید و ایجاد اتاق انتظامات جدید و نصب دستگاه خودپرداز بانکی، نصب تابلوهای شکیل درب اصلی ورودی و خوابگاه ها و نمازخانه و رستوران، تعویض تمام سیستم های گرمایشی و سیستم سرمایشی جدید کولر بطور کامل ایجاد شد. توسعه نمازخانه غدیر و مفروش نمودن زیبای آن، ایجاد رستوران صدف و اتاق تلویزیون در غدیر ۲، رفع نقص تأسیسات قدیمی آن بطور کامل و همینطور محوطه سازی سمت مسجد دانشگاه با نور پردازی بسیار عالی انجام شد. تمامی کارهایی که در تابستان ۹۵ برای خوابگاه فرزانگان۳ انجام شده بود، در تابستان ۹۶ برای خوابگاه فرزانگان۲ انجام دادیم. در رابطه با خوابگاه شبنم هم می توان گفت این خوابگاه کم و بیش تعمیر شد ولی همچنان کم و کاستی هایی اعم از نبود میز و صندلی در سالن های مطالعه را دارد. در خوابگاه بهادربیگی برای مقابله با ورود حشرات برای پنجره ها توری نصب شد و درب ورودی خوابگاه را هم اتوماتیک کردیم. البته کار خوبی که در خوابگاه غدیر انجام شده این است که برای جلوگیری از لرزش تخت ها، آنها به دیوار متصل و ثابت شدند و در کنار هر تخت یک پریز قرار گرفت. برای ایمنی بیشتر هم، سیستم اطفاء حریق(رایزر خشک) و دستگاه قطع گاز در هنگام زلزله نصب شد. در خوابگاه های معصومیه و حق گویان هم تعمیرات خیلی خوبی انجام شد. یکی دیگر از کارهایی که انجام شد، ایجاد بوفه های داخل خوابگاه ها و رستوران داخل محوطه دانشگاه بوعلی سینا (رستوران زیتون) و همچنین ایجاد یک واحد نانوایی(بدون استفاده از جوش شیرین) بود.

آقای دکتر بعد از بازسازی خوابگاه ها برخی دانشجویان نظراتی داشتند از جمله در مورد سرامیک کردن کف اتاق ها که می گفتند، سرمای سرامیک ها اذیت کننده است و فرش هم روی سرامیک سر می خورد و چرا کف اتاق ها موکت نشد؟

ما برای سرامیک کردن کف اتاق ها هزینه بسیار زیادی پرداخت کردیم و علت آن هم بحث بهداشت و نظافت بود که به راحتی سرامیک ها قابل نظافت هستند مخصوصا زیر تخت ها در حالی با موکت این امکان وجودندارد، مشکل سرمای کف اتاق ها با یک دمپایی بهداشتی قابل حل است. ما برای اتاق ها هم فرش های ابعاد اندازه شده سفارش دادیم چون اندازه ابعاد اتاق ها در بازار فرش وجود نداشت آن را سفارش دادیم. البته این را هم باید بپذیریم که دانشجویان عزیز سلایق مختلفی دارند و ما به این عزیزان احترام می گذاریم.

در مورد سقف های کاذب مشکلاتی پیش آمده بود، چرا؟

سقف های کاذب به خاطر پوشاندن لوله های آب و در واقع زیبایی بیشتر نصب شده اما چون ارتفاع سقف کم است ممکن است دست با آن برخورد کند که البته دانشجویان عزیز رعایت می کنند و مشکلاتی هم که پیش آمده بود  گویا حل شد. می توانستیم این سقف را نصب نکنیم اما ساختمان ظاهر زیبایی پیدا نمی کرد.

یکی از انتقادات دانشجویان در دوره مسؤولیت شما مشکل صف طولانی گیت های ورودی خوابگاه دخترانه بود، علت چه بود؟

انتقاد دانشجویان را در این زمینه می پذیرم. گیت های ورودی و خروجی طراحی شده در بعضی از خوابگاه ها دارای ضعف هایی بود، تعداد گیت ها با تعداد دانشجویان متناسب نبود که البته برای بازسازی خوابگاه ها از این تجربه استفاده کردیم و محل ایجاد گیت ها را افزایش دادیم،  اما این گیت ها جای حضور و غیاب دستی را گرفت. این گیت ها در خوابگاه های خیلی از دانشگاه های بزرگ از جمله تهران، اصفهان، شیراز و ... نیز  نصب شده است.

آیا استاندارد متراژ اتاق ها و تعداد دانشجویان در هر اتاق رعایت شده؟

خیر، متأسفانه باید گفت که ظرفیت خوابگاه ها به دلیل بالا بودن متقاضی و کم بودن اتاق ها استاندارد نیست. امیدواریم در آینده امکان رعایت این موضوع فراهم شود.

 

لطفا از تغییرات سلف غذاخوری بفرمایید.

ما غذاهای سلف دانشگاه را به صورت دو منویی ارائه کردیم و از دانشجویان و شورای صنفی نظر خواهی کردیم و ترتیب غذاها را جا به جا کردیم و توانستیم رضایت دانشجویان عزیز را تا حدودی جلب کنیم. مسائل بهداشتی را به جد پیگیری کردیم، از جمله نظافت فردی کارکنان، نظافت هر روزه میزها، نظافت محیط، نحوه دفع بهداشتی زباله ها و ...

آقای دکتر، دانشجویان از کیفیت غذاها رضایت کامل ندارند! به نظر شما علت این نارضایتی چیست؟

این را بپذیریم که تهیه بیش از 3500 غذا برای دانشجویان با ذائقه های مختلف برای هر وعده کار بسیار دشواری است. برای بهتر شدن کیفیت غذاها باید پخت عذاها صنعتی شود، که انجام این کار بودجه و هزینه هایِ بسیاری را می طلبد. کار خوبی که انجام شد ایجاد نظم جدید در چینش میزها و گلدان و گل برای هر میز از سوی اداره تغذیه بوده که مورد توجه و رضایت دانشجویان عزیز قرار گرفته بود.

آقای دکتر امکان صنعتی شدن شست و شوی ظروف وجود نداشت؟

مکانیزه شدنِ شستشویِ ظروف بدلیل حجم کاری بالا تقریبا غیر ممکن بود.

وضعیت پرداخت وام های دانشجویان چگونه بود؟

ما تلاش کردیم تمامی عزیزان متقاضی دریافت وام را تحت پوشش قرار بدیم و الحمدلله موفق هم شدیم.

مدتی بحث ایجاد ایستگاه دوچرخه در ورودی دانشگاه و دانشکده ها بود، چرا اجرایی نشد؟

دلیل عدم تأسیس ایستگاه دوچرخه در ورودی دانشگاه و دانشکده ها این بود که اولا تعداد زیادی دوچرخه در اختیار نداشتیم و فقط توانستیم تعداد ۳۰ دوچرخه را تهیه و مستقر کنیم. ثانیا به دلیل شرایط آب و هوایی شهر همدان، امکان استفاده دائم از دوچرخه برای دانشجویان وجود ندارد، امّا با این حال ما در نظر داشتیم که سیستم کارت را در ورودی دانشگاه ایجاد کنیم و دانشجویان با استفاده از این کارت بتوانند دوچرخه را از یک باجه گرفته و در باجه بعدی تحویل دهند، که مستلزم بودجه و پرسنل در دانشگاه بود. اما بحمدلله ما توانستیم این تقاضا را در محیط خوابگاه ها از جمله خوابگاه بعثت به مرحله عمل برسانیم و استقبال خوبی هم شد.

آقای دکتر در حوزه تربیت بدنی در زمان شما چه اتفاقاتی افتاد؟

ما علاوه بر تعمیرات داخلی ساختمان استخر دانشگاه بوعلی سینا، یکی از مدرن ترین روش ها را برای میکروب زدایی استخر، که استفاده از الکترولیزِ آب بجای تزریق کُلُر بود را به کار گرفتیم و حدود 90 تا 100 میلیون تومان هزینه کردیم. استخر دانشگاه بوعلی سینا بواسطه خریداری ربات مخصوص نظافت محوطه داخل استخر و دیواره های آن و استفاده از روش مدرن برای میکروب زدایی، یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین استخرهای غرب کشور شد. در بحث سالن های ورزشی، سالن پشت ساختمان تربیت بدنی و هم چنین بخشی از سالن های ورزشی خوابگاه ها را ترمیم و بازسازی کردیم.

و در مورد اقدامات صورت گرفته در آخرین حوزه معاونت دانشجویی، یعنی مرکز مشاوره بفرمایید.

جا به جایی مرکز مشاوره به مکان جدید و ساختمان وسیع تر و اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات از اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است. ما اولین دانشگاهی بودیم که طرح دانشگاه بدون دخانیات را اجرا کردیم هرچند صد درصدی محقق نشده اما امیدواریم با همکاری همه به طور کامل این طرح محقق بشود. تأسیس مرکز بهداشت که الزام تمامی دانشگاه هاست و باید در بخش سلامت جسم و روان فعالیت کند نیز اتفاق افتاد. استقرار پایگاه نهم اورژانس ۱۱۵ در داخل دانشگاه بوعلی سینا، به عنوان اولین بار در دانشگاه ما بود و الگویی برای تمامی دانشگاه ها شد. همچنین ما بیمارستان محل مراجعه دانشجویان را از فاصله دور داخل شهر به بیمارستان قلب و عروق فرشچیان تغییر دادیم و امکان استفاده از اکثر امکانات پزشکی را هم فراهم‌کردیم.

از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار سپاس گزاریم، اگر به عنوان کلام آخر حرفی دارید، بفرمایید.

ما اعتقاد داریم دانشجویان شایسته بهترین ها هستند، امیدواریم آنچه که شایسته آن هاست محقق شود. موفق باشید. خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
دروغگو
صفحه نخست