پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۳۲
|
کد خبر: ۱۸۰۵
توسط عضو هیأت علمی پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)؛

وضعیت دانشگاه بوعلی سینا در معیارهای مختلف پژوهشی تشریح شد

دکتر علی گزنی عضو هیأت علمی پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینا، وضعیت این دانشگاه را در معیارهای مختلف پژوهشی تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر علی گزنی عضو هیأت علمی پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در نوزدهمین مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بوعلی سینا که در سالن سرو ‌دانشکده کشاورزی برگزار شد، در مورد توسعه علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: اکنون دانشگاه بوعلی سینا بر اساس پژوهش در جمع دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار دارد، اما در آینده، در سطح بین المللی دانشگاه‌های نوآور برتر اعلام خواهد شد، که ممکن است با توجه عامل نوآوری، رتبه دانشگاه تغییر کند.

وی افزود: ۲۰درصد مقالات دانشگاه بوعلی سینا از کاربرد فناورانه برخوردارند؛ این دانشگاه در شیمی و مهندسی نیز جز دانشگاه‌های ۱ درصد برتر قرار گرفته است.

دکتر گزنی بیان کرد: دانشگاه بوعلی سینا در حوزه شیمی بر اساس تعداد مقالات در بین دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا ،رتبه ۵۹۳ و در حوزه مهندسی رتبه ۸۷۵ را داراست؛ در تعداد مقالات پر استناد در بین دانشگاه‌ها ۱ درصد برتر دنیا، رتبه ۷۳۳ در شیمی و در مهندسی ۶۳۵ است.

وی بیان کرد: در برخی موارد وضعیت دانشگاه بوعلی سینا از وضعیت متوسط کشور، بهتر است؛ متوسط استناد نرمال شده حوزه فنی و حرفه‌ای در دانشگاه بوعلی سینا ۱.۳۷ و این معیار در سطح کشور ۱.۱۶ می‌باشد؛ در علوم پایه رتبه دانشگاه بوعلی سینا ۱.۰۶ و رتبه ایران ۱ گزارش شده است.

عضو هیأت علمی پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) عنوان کرد: سهم دانشگاه از کل تولید علم کشور در کشاورزی ۲ درصد، علوم پایه ۱.۴، فنی و مهندسی ۱.۴ و علوم انسانی و اجتماعی ۱ درصد است.

وی تصریح کرد: سهم مقالات ۱۰ درصد برتر از کل تولید علم، ۱۱ درصد از آن ایران و ۲۰ درصد از آن دانشگاه بوعلی سینا است. سهم مقالات منتشر شده در مجلات ۱۰ درصد برتر دنیا از تولید علم، ۱۶ درصد ایران و ۲۰ درصد بوعلی سینا است.

گزنی خاطرنشان کرد: شاخصه‌های سنجی شامل کمیت تولید علم، کیفیت تولید علم، فعالیت‌های فناورانه، فعالیت‌های اجتماعی‌، دیپلماسی علمی و کیفیت محتوای علم است که یکی از معیارهایی که در آینده دانشگاه با آن سنجیده می‌شود و باید از آن استفاده کرد و نشان‌دهنده میزان اثرگذاری اجتماعی است، خبرگزاری‌ها هستند؛ یعنی درصدی از چیزی را که تولید می‌شود به زبان عامه تغییر داده و از طریق خبرگزاری‌ها عرضه شود.

این عضو هیأت علمی پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در پایان اظهار کرد: در مقایسه دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه استنفورد، آن دانشگاه، ۵۸۲۰۲ برابر دانشگاه بوعلی سینا بازنمایی در رسانه دارد؛ این در حالی است که سهم همکاری با صنعت ۶۰ برابر و نسبت استناد به اختراعات به ازاء مقالات ۳۴ برابر است.

خبرنگار: میرزایی

عکس: اصلانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست