پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۸۰۶
|
کد خبر: ۱۸۵۱
دکتر مهدی بیات مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اقدامات صورت گرفته و برنامه های برگزار شده به مناسبت هفته پژوهش در سال 97 را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۷

دکتر مهدی بیات مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، در خصوص برنامه های برگزار شده به مناسبت هفته پژوهش در سال 97 اظهار داشت: هفته پژوهش امسال با شعار پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی، از 24 آذر شروع و 30 آذر خاتمه یافت.

وی افزود: عناوین روزهای این هفته که به صورت کشوری ابلاغ شده بود، عبارت بودند از شنبه 24 آذر روز پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه، یکشنبه 25 آذر روز پژوهش، فناوری و رسانه، دوشنبه 26 آذر روز پژوهش، فناوری و چالش های ملی، سه شنبه 27 آذر روز پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر، چهارشنبه 28 آذر روز پژوهش، فناوری و مسؤولیت های اجتماعی و همچنین 29 آذر روز پژوهش فناوری و تعاملات بین المللی.

بیات خاطرنشان کرد: از روز 24 تا 26 آذر، نمایشگاه دستاورد های فناورانه مرکز رشد، نمایشگاه دستاورد های دانشکده کشاورزی و نمایشگاه های کتب داخلی و خارجی کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه، در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا برپا شده و با استقبال علاقه مندان روبرو شد.

وی بیان کرد: در این هفته تعدادی پیش رویداد از جمله پیش رویداد ارزش افزوده تلفن همراه و تعدادی کارگاه که شتاب دهنده ها برگزار کردند نیز در دستور برنامه ها قرار داشت، که البته زیر نظر مرکز رشد و فناوری دانشگاه صورت گرفت.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا اضافه کرد: در روز دوشنبه 26 آذر، مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر گروه ها، دانشکده ها و دانشگاه بوعلی سینا، از ساعت 18 در سالن همایش های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد؛ در این برنامه 2 سخنران در سطح ملی، دکتر علی گزنی عضو هیأت علمی پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) و دکتر محمود محمدیان استاد دانشگاه علامه طباطبایی به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی گفت: در این مراسم علاوه بر سخنرانی رئیس دانشگاه بوعلی سینا و همچنین گزارش حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و در نهایت تقدیر از پژوهشگران برتر در سطح دانشگاه، دکتر گزنی تحلیلی در مورد وضعیت علمی دانشگاه ها و موقعیت پژوهشگران به خصوص دانشگاه بوعلی سینا داشت و علاوه بر این صبح روز دوشنبه نیز کارگاه علم سنجی با حضور وی برای اعضای هیأت علمی این دانشگاه برگزار شد، دکتر محمدیان نیز در مراسم هفته پژوهش در مورد تئوری پنجره های شکسته سخنرانی کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

دکتر بیات یادآور شد: در روز سه شنبه و چهارشنبه این هفته نیز نمایشگاه استانی هفته پژوهش، با تلاش پارک علم و فناوری، در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد؛ در این برنامه دستگاه های مختلف اجرایی و دانشگاه ها تولیدات علمی و فناورانه جدید خود را ارائه دادند.

وی افزود: براساس آئین نامه هفته پژوهش، امسال زنگ پژوهش توسط آموزش و پرورش برنامه ریزی شده بود و با حضور رئیس دانشگاه بوعلی سینا و دیگر مسؤولین استانی، به صورت نمادین در مدرسه مرحوم موسی خانی به صدا درآمد.

وی بیان کرد: ستاد هفته پژوهش تعدادی کمیته تعریف کرده بود؛ رئیس ستاد، استاندار همدان، جانشین رئیس ستاد، رئیس دانشگاه بوعلی سینا و دبیر ستاد، معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا است.

وی در خصوص کمیته ها به کمیته انتخاب پژوهشگران برتر استانی با مدیریت دانشگاه بوعلی سینا اشاره کرد و افزود: کمیته انتخاب پژوهشگران برتر دستگاه های اجرایی با مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی که به عهده مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود، کمیته اجرایی که وظیفه برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان را داشت، کمیته انتخاب فناوران برتر پارک علم و فناوری، کمیته برگزاری نمایشگاه دستاورد های پژوهشی و فناوری، کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی که در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بود و کمیته دانش آموزی نیز برعهده اداره کل آموزش و پروش استان نهاده شده بود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: به منظور اینکه تمامی دانشگاه های استان شرایطی را فراهم کنند تا دانش آموزان همدانی از امکانات، آزمایشگاه ها و شرایط دانشگاه بازدید داشته باشند، در ستاد هفته پژوهش روز شنبه به عنوان روز درهای باز دانشگاه مشخص شده بود که با استقبال دانش آموزان روبرو شد.

وی در ادامه گفت: کارگاه های علم و فناوری متنوعی در سطح استان توسط دانشگاه ها و مراکز رشد نیز در این هفته برگزار شد.

بیات عنوان کرد: کمیته اجرایی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی، مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر در روز پنجشنبه 29 آذر ماه از ساعت 9:30 تا 12 در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی برگزار کرد.

وی افزود: کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی که برگزاری این جلسه هم از وظایف این کمیته است و کمیته دانش آموزی با محوریت اداره کل آموزش و پروش استان همدان که وظیفه تجلیل از دانش آموزان برتر را برعهده دارد، طی مراسم جداگانه برگزار شد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا گفت: امسال تغییراتی در نحوه انتخاب پژوهشگران داده شد، درسال های قبل به هر دانشگاه سهمیه ای داده می شد و70 نفر را به عنوان پژوهشگر انتخاب می شدند، اما امسال این تعداد کاهش پیدا کرده و به 40 نفر رسیده است.

وی افزود: نظام سهمیه بندی به دلیل ناعادلانه بودن لغو شده است؛ امسال پژوهش ها به 6 رشته مهندسی، کشاورزی، پزشکی، هنر و معماری، ادبیات و علوم انسانی و فنی تقسیم شده و در این شاخه ها پژوهشگر نمونه انتخاب می شود.

بیات خاطرنشان کرد: مجموعا 40 نفر انتخاب شده اند، که 25 نفر از دانشگاه ها، 10 نفر از فناوران برتر و 5 نفر از دستگاه های اجرایی بودند؛ امسال افرادی با امتیاز پژوهشی بالاتر انتخاب شده است.

وی افزود: از گروه هنر و معماری 1 نفر، از گروه کشاورزی 5 نفر، فنی و مهندسی 5 نفر، علوم پزشکی 3 نفر، علوم پایه 5 نفر و گروه علوم انسانی 6 نفر انتخاب شده که از دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ملایر، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه صنعتی انتخاب هستند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: از بین 28 دستگاه اجرایی 60 پرونده برای انتخاب پژوهشگران برتر اجرایی حاصل شد که 2 نفر از دانشگاه علوم پزشکی، 1 نفر دانشگاه بوعلی سینا، 1 نفر دانشگاه فرهنگیان و 1 نفر از اداره کل دامپزشکی همدان انتخاب شده است.

وی در پایان گفت: از فناوران برتر استان، گروه های تخصصی پزشکی، شیمی، کشاورزی، برق و الکترونیک، فناوری و اطلاعات، صنایع غذایی، عمران و مکانیک 10 نفر انتخاب شده است.

خبرنگار: اسماعیلی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست