پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۳۸
|
کد خبر: ۲۰۴
معاون دانشجویی دانشگاه در دانشکده فنی و مهندسی کبودرآهنگ گفت:

نیاز امروز، شهر سازی انسان گرا و عادلانه است

دکتر نقدی گفت: ما امروز نیاز داریم به یک بازنگری در شهرساختن، در مهندسی راه سازی، در بیمارستان سازی.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، دکتر اسدالله نقدی معاون دانشجویی دانشگاه در جشن روز مهندس در بین دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی کبودرآهنگ، گفت: کبودراهنگ در سال ۱۳۳۵ یک شهر 6494 بود و امروز 20436 نفر جمعیت دارد. سرعت رشد جمعیت در این شهر کم است. به این علت که کبودراهنگی ها در شهر های دیگری مثل ساوه هستند، بطوریکه در شهر ساوه محله همدانی ها را داریم. بیشترین مهاجرت به ساوه، از شمال همدان بویژه شهر کبودراهنگ صورت می گیرد.

وی افزود: تحولات شهر ایرانی در صد سال اخیر بویژه در نیم قرن اخیر بسیار شتابان بوده است. در سال ۱۳۳۵ ما ۱۹۹ شهر داشتیم ولی حالا ۱۳۱۶ داریم. در سال ۱۳۰۰ حدود ۱۸% شهرنشینی داشتیم ولی الان حدود ۷۵% شهرنشینی داریم. فقط به این چند رقم توجه داشته باشید تا ببینید چه مسؤولیت سنگینی بر دوش مهندسان طراحی و شهرسازی هست. البته این مسؤولیت بر دوش همه شاخه ها اعم از معماری است. یک معمار یا یک طراح شهری با یک خط کشی غلط روی کاغذ، یا یک بی ملاحظگی می تواند یک خانواده یا یک دانشگاه یا یک شهر را پنجاه سال به دردسر بیندارد و بالعکس.

دکتر نقدی گفت: ما امروز نیاز داریم به یک بازنگری در شهرساختن، در مهندسی راه سازی، در بیمارستان سازی. در همه جای دنیا کسی که معمار ساختن پاساژ است، اجازه ندارد برای ساخت یک منزل مسکونی معماری کند. ساختن شهر را باید به متخصصین مربوطه سپرد.

عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: من در دوره قبل انتخابات شورای شهر همدان، نامزد انتخاباتی بودم و دو شعار داشتم: شهر سازی انسان گرا، شهرسازی عادلانه. ما به این نگرش و نگاه نیاز داریم.

وی اضافه کرد: من وقتی خاطرات سازنده آرامگاه بوعلی سینا را خواندم، نوشته بود من شش ماه بر روی فرهنگ و تاریخ و جزئیات همدان کار کردم و این نشان دهنده عظمت کار است.

معاون دانشجویی دانشگاه خاطرنشان کرد: شما باید بیشتر تلاش کنید و این تلاش زیاد بخاطر کوچک بودن شهر نیست.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو