پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۳۳۰
|
کد خبر: ۳۷۱۳
دکتر مسیب یارمحمدی واصل گفت: در حال حاضر کار اصلی ما ارتقای سلامت روان و یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز مشاوره مدیریت استرس است؛ بخشی از این موضوع مربوط به آرام‌سازی کسانی‌ است که دچار استرس زیاد هستند. ما باید کمک کنیم تا سلامت روان این افراد بازگردد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

دکتر مسیب یارمحمدی واصل، مدیر مرکز مشاوره و سلامت و عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه بوعلی‌سینا از روز‌های اول شیوع کرونا، در دانشگاه شروع به طراحی پوستر در رابطه با پیشگیری و مقابله با کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن کرد و این پوستر‌ها در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها نصب گردید؛ همچنین بنر‌هایی طراحی کردیم و در نقاط مختلف دانشگاه نصب گردید.

یارمحمدی واصل تشریح کرد: پس از تعطیلی دانشگاه در فضای مجازی به همت مرکز مشاوره و کانون همیاران سلامت روان، مسابقاتی را با شعار کمپین دانشجویی در خانه بمانیم، ترتیب دادیم؛ اولین مسابقه هفت‌سین‌آرایی بود که به بهترین سفره هفت‌سینی که در خانه طراحی شده بود، جایزه اعطا خواهد شد.

وی افزود: در مسابقه عکاس‌باشی دانشجویان از سرگرمی‌هایی که در منزل داشتند، عکس تهیه کرده و برای ما فرستادند. آشپزباشی، خاطره‌نویسی، نویسنده‌باشی، نقاش‌باشی و کاریکاتور نیز از دیگر مسابقات برگزارشده هستند؛ آثار بسیار خوبی به ما رسیده که جوایز در همین هفته مشخص شده و به دانشجویان اعطا خواهد شد.

مدیر مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه تبیین کرد: مسابقات دیگری نیز مانند اسم‌فامیل به صورت آنلاین توسط خود اعضای کانون همیاران سلامت روان تهیه و برگزار شد؛ همچنین ویدئویی با موضوع کرونا و راهکار‌های پیشگیری از آن با همکاری شورای صنفی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی آماده و ارائه گردید.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که در فضای مجازی انجام شد، برنامه ماهرشو بود؛ ما طی فراخوانی کسانی که در زمینه‌ای توانمند بودند را برای آموزش به دیگر دانشجویان شناسایی کردیم. از جمله کارگاه‌های مجازی برگزار شده در این زمینه، کارگاه مجازی اعتماد به نفس و‌کارگاه فن بیان و سخنوری است.

مسیب یارمحمدی واصل عنوان کرد: ویدئو، pdf و عکس‌هایی با هدف مدیریت استرس و اضطراب برای مقابله با ویروس کرونا و پادکست ویژه سیزده بدر کرونایی نیز تهیه و انتشار یافت.

وی شرح داد: بازارچه مجازی جهت حمایت از دانشجویان کارافرین و ماهر تشکیل شد؛ همچنین دلنوشته‌های دانشجویان برای قدردانی و حمایت از کادر درمان نیز جمع‌آوری شد.

یارمحمدی واصل بیان داشت: تمامی برنامه‌های برگزار شده، با شعار کمپین دانشجویی در خانه بمانیم، بوده و ۳۲ پوستری که تاکنون طراحی شده، با همین شعار است؛ با توجه به نامه‌هایی که از طرف وزارت‌خانه برای ما رسید، قرار بر آن شد که کمپین دانشجویی با کانون همیاران سلامت روان هر منطقه و دانشگاه با همین شعار فعالیت کنند.
 
وی در رابطه با برنامه‌های در دست اقدام مرکز مشاوره و سلامت دانشگاه گفت: میخواهیم محتوا‌هایی برای مسابقات کتابخوانی تهیه کنیم؛ عناوین این مسابقات مدیریت استرس، ایجاد امیدواری، روش‌های ایجاد شادکامی و نشاط در خانه، کاهش افسردگی، مدیرت اوقات فراغت در خانه، مهارت همدلی و افزایش همدلی اجتماعی (چگونه هم‌نوع خود را که دچار آسیب است، درک کنیم و دیگران را دچار آسیب نکنیم) و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی است.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی تشریح کرد: بحث دیگری که در حال تهیه محتوا هستیم، مدیریت تناقض اجتماعی است؛ تناقض اجتماعی به زبان ساده در قالب مثال یعنی شخصی فکر می‌کند که هیچ‌کس به سفر نمی‌رود، همه نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند و تنها کسی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کند خودش است، اما وقتی برای سفر اقدام می‌کند، می‌بیند افراد زیادی در حال مسافرتند و این امر باعث شیوع کرونا می‌شود.

وی اعلام کرد: مشاوره تلفنی با شماره ۳۸۳۸۱۳۶۴ از هفته جاری هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۲ آماده پاسخگویی به اقشار دانشگاهی و غیردانشگاهی است؛ با بهره‌مندی از مشاوران مرکز، هم‌اکنون ۴ نفر از مشاوران در حال ارائه مشاوره تلفنی هستند که در صورت استقبال این تعداد به ۲۰ مشاور قابل افزایش است.

دکتر یارمحمدی واصل در ادامه بیان داشت: کسانی که به ادامه مشاوره‌هایی که قبلا از مرکز دریافت کرده‌اند نیز نیاز دارند، می‌توانند با همین مرکز تماس حاصل نمایند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کار اصلی ما ارتقای سلامت روان و یکی از مهم‌ترین وظایف مرکز مشاوره مدیریت استرس است؛ بخشی از این موضوع مربوط به آرام‌سازی کسانی است که دچار استرس زیاد هستند. ما باید کمک کنیم تا سلامت روان این افراد بازگردد.

مسیب یارمحمدی واصل گفت: بخش دیگر مدیریت استرس مربوط کسانی است که استرس ندارند، کرونا را جدی نمی‌گیرند و خود را در مقابل کرونا مصون می‌دانند؛ ایجاد استرس و بیان واقعیات در این زمینه، یکی از وظایف مسئولین و مرکز مشاوره است.

وی توضیح داد: مقدار متوسطی از استرس لازم است تا به وظایف بهداشتی و مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم؛ اگر وظایف بهداشتی رعایت نشود، حتی اگر خود شخص مریض نشود، در صورت ناقل‌بودن، به هم‌نوعان آسیب وارد خواهد شد.

دکتر مسیب یارمحمدی واصل یادآور شد: ایجاد امیدواری به صورت جمعی و خانوادگی یکی دیگر از وظایف مرکز مشاوره و سلامت روان است.

وی متذکر شد: گذراندن اوقات فراغت باید به دو صورت فعال اعم از ورزش، پیاده‌روی، گردش و ... و منفعل، تماشای فیلم و کتاب خوانی و مطالعه باشد. زمانی که فرد اوقات خود را تنها در خانه سپری کند، اوقات فراغت تنها به شکل منفعل خواهد بود؛ وظیفه مرکز مشاوره این است که تشویق کنیم و محتوا‌هایی تولید کنیم که افراد در خانه، اوقات فراغت فعال هم داشته باشند. ما افراد را به کار‌هایی مانند ورزش بدنی در خانه تشویق می‌کنیم تا اوقات شادی را سپری کنند.

مدیر مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه تاکید کرد: آموزش مسؤولیت‌پذیری اجتماعی نیز در دستور کار داریم؛ ما می‌خواهیم با آموزش از طریق تولید محتوا افراد را ترغیب کنیم تا باهم مشارکت داشته باشند و آن را از طریق کارگاه‌های مجازی آموزش خواهیم داد.
 
وی خبر داد: در حال راه‌اندازی کارگاه آشپزی آنلاین و کارگاه زبان انگلیسی آنلاین با هدف آموزش زبان در قالب موضوع‌های روانشناختی هستیم؛ کارگاه‌های مدیریت استرس و اضطراب نیز به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و گروه مراقبه برای آرامش ذهن نیز در برنامه است.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست