پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۲۷
|
کد خبر: ۴۰۴۹
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خبر داد:

وام‌های دانشجویی تجمیع می‌شوند/ مبلغ وام‌ افزایش می‌یابد

در ترم تحصیلی جاری که با شیوع ویروس کرونا در کشور همراه شد، صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات بیشتری را برای دانشجویان در نظر گرفت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
به گزارش بسنا و به نقل از فارس، در ترم تحصیلی جاری که با شیوع ویروس کرونا در کشور همراه شد، صندوق رفاه دانشجویان تسهیلات بیشتری را برای دانشجویان در نظر گرفت.

براساس این تسهیلات، اعتبارات وام شهریه ۱۰۰ درصد و اعتبارات وام تحصیلی ۵۰ درصد افزایش داده شد تا دانشجویان بیشتری در این ترم بتوانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند. اما این صندوق در صدد است تا حد امکان تسهیلات بیشتری را به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا به دانشجویان ارائه کند.

احتمال افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده

الیاس منیری معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از احتمال افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده خبر داد.

وی توضیح داد: پیشنهاداتی برای افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی در ترم آینده مطرح شده است که در حال بررسی و امکان‌سنجی این پیشنهادات هستیم و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

منیری خاطر نشان کرد: اجرایی شدن این پیشنهادات نیازمند افزایش اعتبارات است که از این رو باید بررسی‌های لازم در این باره صورت بگیرد.

از بین همه وام‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان پرداخت می‌کند، ۴ وام تحصیلی شهریه، ازدواج، مسکن و ضروری، پر متقاضی‌ترین وام‌ها هستند. وام ضروری، ویژه دانشجویان در شرایط خاص است و یکی از کاربرد‌های آن شرایط ویژه امروز کشور است که متاثر از ویروس کرونا شده است.

کاهش درآمد‌های صندوق رفاه دانشجویان با شیوع کرونا

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره با تشریح شرایط مالی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال جاری برای افزایش ارائه خدمات به دانشجویان گفت: امسال ۱۵ درصد افزایش بودجه برای صندوق رفاه دانشجویان پیشنهاد شد که در مقابل شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور، اوضاع را دست‌خوش تغییراتی کرده است.

به گفته وی، بخشی از منابع این صندوق از بودجه دولتی و بخشی از بازپرداخت وام‌های پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال در زمینه تامین منابع مالی و درآمد‌ها با سختی‌هایی رو به رو باشیم.

وی یادآور شد: در همین ۳ ماهه‌ای که از آغاز سال ۹۹ می‌گذرد، درآمد صندوق رفاه دانشجویان نسبت به ۳ ماهه نخست سال قبل به شدت کاهش یافته است.

تعداد وام‌های دانشجویی کمتر و مبلغ وام‌ها بیشتر می‌شود

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از برنامه‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان با جدیت پیگیری می‌کند، تجمیع وام‌های دانشجویی است که معتقدیم اجرای آن طرح، نتایج مفید و ملموسی در افزایش کیفیت ارائه خدمات به دانشجویان خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی به طور کلی، وام‌ها با هم تجمیع می‌شوند و تعداد وام‌ها کمتر می‌شود و در مقابل مبلغ وام‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اجرای این طرح در سال ۹۸ هم در دستور کار بود که امیدواریم در سال ۹۹ به مرحله عملیاتی برسد.

وی همچنین به تازگی و در جدیدترین اخبار در این باره، برای اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی اظهار امیدواری کرده و گفته: اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی آینده در دستور کار است و اگر تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تصویب شود، مبلغ وام‌های دانشجویی افزایش می‌یابد.

وام ضروری دانشجویی در دوران کرونا افزایش می‌یابد

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، ناصر مطیعی در رابطه با روال ثبت نام وام‌های دانشجویی متناسب با کرونا برای سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: دلیل گنجاندن وام ضروری در لیست وام‌های دانشجویان، استفاده از آن در شرایط خاص است و به دانشجویانی اختصاص می‌یابد که از حوادث عمومی و غیرطبیعی مثل کرونا آسیب دیده باشند.

وی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان وام خاصی برای دوران کرونا در نظر ندارد، گفت: در تلاش هستیم با مجوز هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان که در تیرماه امسال تشکیل جلسه می‌دهد، سقف و مبلغ وام ضروری را برای سال تحصیلی آینده وسعت دهیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره میزان افزایش این وام، خاطرنشان کرد: درصد افزایش این وام بستگی به مجوز هیأت امنا و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان دارد؛ در حال حاضر نمی‌توان به درصدی اشاره کرد.

مطیعی همچنین با اشاره به طرح تجمیع وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی آینده، گفت: صندوق رفاه دانشجویان در حال پیگیری برای اعمال طرح تجمیع وام‌های دانشجویی است؛ در حال حاضر ۲۱ نوع وام در حال پرداخت به دانشجویان است که برخی از این وام‌ها در طول زمان‌های گذشته و بنا به شرایط خاص شکل گرفته است.

مشاور وزیر علوم فقط ۵ تا ۶ نوع وام را پرمتقاضی و ضروری برای دانشجویان اعلام کرد و اظهار داشت: در میان این ۲۱ وام که ۲۱ دستورالعمل مختلف دارد، فقط تعدادی از وام‌ها مانند تحصیلی، شهریه، ازدواج و ودیعه مسکن مهمتر است؛ صندوق رفاه دانشجویان در نظر دارد این مجموعه تنوع زیاد وام را به ۵ تا ۶ وام برساند تا در مقررات بازپرداخت هم تسهیل شود.

به گفته مطیعی، در حال حاضر دانشگاه ها، دانش آموختگان، دانشجویان و صندوق رفاه در تفصیل و اعمال مقررات این وام‌ها دچار مشکلاتی هستند که در طرح جدید اصلاح می‌شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: به منظور حمایت از مقاطع بالاتر تحصیلی و بر اساس سیاست‌های کلان کشور، میزان وام‌ها می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، صندوق رفاه دانشجویان امیدوار است طرح تجمیع وام‌ها تا قبل از سال تحصیلی تصویب شود و بر مبنای این طرح، تعرفه‌های جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که مبلغ آن نسبت به وام‌های قبلی افزایش می‌یابد.

مشاور وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا صندوق رفاه دانشجویان قرار نیست به دانشجویان دکتری در شرایط فعلی کشور وام ویژه اختصاص دهد، تاکید کرد: عده‌ای از دانشجویان دکتری شغل، درآمد و مقرری دارند، برخی از آن‌ها حتی مامور به خدمت و عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند؛ بنابراین منابع محدود صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویانی است که هیچ کدام از این شرایط را ندارند.

مطیعی خاطرنشان کرد: اگر تعداد دانشجویان دکتری اندک بود، مجوز‌های لازم دریافت می‌شد، اما منابع صندوق رفاه به سختی پاسخگوی نیاز‌های این دانشجویان است؛ بنابراین دانشجویی که هیچ مفری برای کاهش مشکلاتش ندارد در اولویت صندوق رفاه دانشجویان است.

در حال حاضر مبلغ وام ضروری یک میلیون تومان است و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می‌کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fateme
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
با سلام لطفا اعلام کنید که در چه تاریخی وام های این ترم واریز میشود .سپاس
مح
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
هنوز وام این ترم رو هم ندادند!!!!!!!!!!
دانشجو