پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۵۲
|
کد خبر: ۴۰۷۲
دکتر یعقوب محمدی‌فر گفت: در چنین روز‌هایی دغدغه همه ما باید تربیت انسان‌های عالم معنوی و اخلاق‌مدار باشد؛ اگر مسیر را بتوانیم طراحی کنیم به هیچ‌ عنوان نباید از اتفاقات نگران باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، در مراسم تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید سازمان بسیج اساتید استان همدان، عنوان کرد: شرح حضور این جلسه و مناسبت آن، شهادت سردار شهید دکتر مصطفی چمران است. ایشان هم سردار معنویت و‌ هم سردار علم و اسوه‌ای برای چندین نسل بود. شاید روز بسیج اساتید را که با این نام و با شهادت شهید گره زده‌ایم، محتوای این روز را بیشتر برای ما مشخص کند.

وی ادامه داد: مناسبت دیگر این جلسه، تکریم از عزیزی و دعای خیر برای عزیز دیگری است؛ دکتر طاهری پس از سال‌ها زحمت در این عرصه و ‌تلاش‌های بی‌پایان، امروز مسؤولیت را به دکتر رحیمی روشن می‌سپارند. امیدواریم تمام فعالیت‌های ایشان مقبول درگاه حق تعالی قرار بگیرد و‌ دوست عزیزمان دکتر رحیمی روشن هم در انجام وظایفی که گاه سنگین هم خواهد بود، موفق و مؤید باشد.

وی تبیین کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها از تراز دانشگاه اسلامی صحبت شد؛ بسیاری این نگاه را به "صورت" دانشگاه بردند یعنی آنچه که به صورت کالبد فیزیکی از آن می‌توانیم یاد کنیم اما واقع امر این است که اگر در این فرمایشات تدبر کنیم، مطمئنا صرفا بحث فضای کالبدی، ظاهری و فیزیکی نیست.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: دانشگاه اسلامی در شکل ظاهری دانشگاهی همانند سایر دانشگاه‌ها در سایر نقاط دنیا است. شاید تفاوت‌هایی در بعضی نقاط داشته باشند، اما نگاه مقام معظم رهبری نگاه به انسان و تربیت انسانی و انسان‌هایی است که در خدمت تمدن انسانی و اسلامی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر این بیانات را تحلیل کنیم، قطعا می‌فهمیم که بحث تربیت و پرورش انسان و انسان‌هایی که متعهد و معنوی هستند و ‌در تراز انقلاب اسلامی قرار دارند، مد نظر ایشان است.

یعقوب محمدی‌فر ابراز کرد: امروز اگر از بسیج اساتید و دانشگاه اسلامی صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که دانشگاه اسلامی هدفی جز تعالی انسان ندارد‌.

وی اظهار داشت: امروز که دیگر شیوه‌های سنتی جنگ‌ها تغییر پیدا کرده، نقش علم و دانش بسیار موثر است؛ کرونا جنگ جدیدی است که تمدن بشری با آن درگیر است و‌ وظیفه علم است که به جوامع و‌ انسان‌ها کمک کند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: نقش اساتید اسلامی ما در تربیت فرزندانمان در مباحث فرهنگی قطعا باید نمونه و‌ مثال‌زدنی باشد.

وی تشریح کرد: اگر در محتوای انقلاب اسلامی -که در طبقه‌بندی‌های سیاسی پژوهشگران در رده چند انقلاب بزرگ دنیا و تاریخ بشر قرار می‌گیرد- بنگریم، میبینیم انقلاب اسلامی ما با اهداف اقتصادی نبود و امام راحل اهداف فرهنگی و متعالی را تداعی کرد، بر اساس آن صحبت کرد و کشور را جلو برد.

دکتر محمدی‌فر افزود: بنابراین امروز نقش دانشگاه‌، استاد بسیجی، دانشجوی بسیجی و جریان نخبگانی بسیار مهم است چرا که باید به این اعتقاد داشته باشیم که امروز دانش است که برتری می‌دهد؛ اگر این را بپذیریم در بسیاری از حوزه‌ها تکلیف دانشگاه اسلامی، مسیر و‌ هدف استاد بسیجی و بسیج اساتید مشخص می‌شود و این راهی است که در کلام بزرگان ما همچون مقام معظم رهبری، امام راحل و بسیاری از بزرگان کشور، همواره چراغ راه‌ ما بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: اگر گاهی مسیر را اشتباه رفتیم باید جستجو کنیم که چه اتفاقی افتاده است. اگر علم به معنویت و در کنار آن اخلاق مزین باشد، ما نباید هیچ دغدغه‌ای داشته باشیم؛ علم اگر به زیور اخلاق و معنویت آراسته شد، هیچ جامعه‌ای نباید نگران باشد. چه بسا این‌که بزرگترین اتفاقات فاجعه‌بار که در لحظه‌ای هزاران انسان بی‌گناه در آن کشته شدند، محصول علم و انسان‌هایی بود که علم را به مسیر غلط خودش بردند و از آن در راه کشتن بشریت استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین روز‌هایی دغدغه همه ما باید تربیت انسان‌های عالم معنوی و اخلاق‌مدار باشد؛ اگر مسیر را بتوانیم طراحی کنیم به هیچ‌ عنوان نباید از اتفاقات نگران باشیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: جامعه ما نشان داده که در بسیاری از حوادث بدی که رخ‌داده صحنه‌های زیبایی را خلق کرده است؛ در بحث کرونا، زلزله، سیل و حادثه‌های دیگر مردم به هم کمک‌ می‌کنند که در این موارد جنبه‌های زیبای فرهنگ ایرانی اسلامی را می‌بینیم که این ظرفیت در کمتر جای دنیا وجود دارد.

وی بیان داشت: ما کشورهایی به ظاهر متمدن را دیدیم که در لحظه‌ای از زمان به دلیل قرنطینه فروشگاه‌ها را غارت کردند و‌ بسیاری از مکان‌ها را از بین بردند اما صحنه‌های زیبای نوع‌دوستی و انسان‌دوستی و نگاه تفکر معنوی و کنارگذاشتن دنیای مادی موضوعی بود که در ملت ایران بارها و بارها دیده شد.

دکتر محمدی‌فر تاکید کرد: تک‌تک ما به نوعی مسؤولیتی در این کشور داریم؛ هر کدام از ما در مقابل بزرگی این ملت باید تعظیم کنیم و افتخار کنیم که خدمتگزار کوچکی برای آن هستیم.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست