پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۲۵
|
کد خبر: ۴۰۷۳
رئیس پیشین سازمان بسیج اساتید استان همدان گفت: اگر بنا بود برای واژه‌هایی مانند همت، ایثار، فرهیختگی، شهادت، وظیفه‌شناسی، ولایتمداری، عرفان، شجاعت یک تصویر عینی ساخته شود، آن‌تصویر شهید چمران است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر علی طاهری رئیس پیشین سازمان بسیج اساتید استان همدان در مراسم تودیع خود از سازمان بسیج اساتید استان همدان، گفت: آنچه که مسلم است، این است که فرهنگ و‌ تمدن بشری مدیون حافظه انسانی است؛ اگر قدرت حافظه در بشر نبود فرهنگ و تمدن مسیری را که تا به امروز طی کرده، نمی‌کرد.

وی متذکر شد: حافظه از توانمندی‌های ذهنی بشر است که خداوند در اختیار انسان قرار داده است؛ روانشناسان معتقدند حافظه با دو اهرم "ارتباط" و‌ "تصویر" کار می‌کند.

دکتر علی طاهری بیان داشت: یکی از انواع ارتباط تشابه است؛ ‌می‌توان با دریافت تشابه‌ها یا خلق تشابه‌ها در میان مفاهیم، آن‌ها را باهم تداعی کرد. یکی از راه‌های توفیق اساتید در تدریس این است که فراگیران خود را قادر کنند تا بتوانند بین مفاهیم ارتباط برقرار کنند که اگر این زنجیره ارتباط برقرار شود، تداعی مفاهیم سریعتر، عمیق‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد.

وی تبیین کرد: بخش دوم از اهرم‌های تاثیرگذار در حافظه تصویر است؛ همه می‌دانیم که چهره‌ها زودتر به یاد ما می‌آید و تصویر قدرت یادآوری، تداعی، ماندگاری و بازآفرینی بیشتری نسبت به زبان و ارتباط دارد.

رئیس پیشین سازمان بسیج اساتید استان همدان تشریح کرد: اشیا مادی که دارای تصاویر مادی هستند، سریع‌تر تداعی می‌شوند و یادآوری آن‌ها راحت‌تر است اما بخشی از فرهنگ و تمدن بشریت برگرفته از مفاهیم مجرد ذهنی انتزاعی است و تصویر زیادی در این زمینه نیست‌.

وی ادامه داد: روانشناسان در این زمینه می‌گویند اگر شما می‌خواهید مفاهیم ذهنی مجرد انتزاعی معنوی را تداعی کنید، می‌توانید برای آن‌ها تصویر بسازید؛ بعضی هم معتقدند در فراسوی ذهن بشر، همه‌ی مفاهیم معنوی تصویر دارند و‌ هنر این است که این تصاویر بازیافت شوند.

دکتر طاهری اظهار داشت: روانشناسان معتقدند بشر به مرور زمان از مصداق‌هایی از این موارد یعنی کاربرد مصداقی این مفاهیم، توانسته یک مفهوم کلی انتزاع کند و با تداعی آن مفهوم این امور معنوی انتزاعی مجرد را تداعی کند.

وی تشریح کرد: از یک یا چند امر ذهنی مجرد یک امر عینی را ذهن استخراج می‌کند؛ مثلا گل لاله تصویر شهادت و ترازو تصویر امر انتزاعی عدالت و علی بن ابی‌طالب تصویر انتزاعی مروت، مردانگی و جوانمردی است.

طاهری گفت: این تصویرها می‌تواند شخصی، ملی مثل شهید چمران و یا جهانی و جهان‌شمول باشند یعنی همه بشریت برای یک امر معنوی ذهنی یک مصداق عینی و تصویری معینی را آورده باشند یا به آن رسیده باشند؛ ویژگی این تصاویر عینی این است که دسترس‌تر‌ و ملموس‌ترند، عمیق‌تر مفاهیم را می‌رسانند و هم دارای ابعادی هستند.

رئیس پیشین سازمان بسیج اساتید استان همدان تصریح کرد: اگر بنا بود برای واژه‌هایی (یا به صورت تک‌واژه و‌ یا مجموع واژگان) مانند همت، ایثار، فرهیختگی، شهادت، وظیفه‌شناسی، ولایتمداری، عرفان، شجاعت یک تصویر عینی ساخته شود، آن‌تصویر چه بود؟ نامگذاری روز بسیج اساتید به نام شهید چمران نوعی تصویرسازی عینی از امور مجرد ذهنی است؛ اگر به نام بسیج اساتید نامگذاری شده یعنی ما همه این ارزشها را بتوانیم در قالب تصویر مجسم عینی نشان دهیم و نیاز به توضیح نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: این نامگذاری یک نامگذاری کاملا علمی، روانشناسانه، هدفمند و تاثیرگذار است و‌ کارکرد دوسویه دارد؛ یعنی ما باید این خصوصیات را در شهید چمران ببینیم و از طرف دیگر آن تصویر از شهید چمران به استاد بسیجی هم منتقل می‌شود و ‌واجب است، استاد بسیجی هم دارای این ویژگی‌ها باشد.

دکتر علی طاهری در ادامه گزارشی از آن‌چه که در سال‌های قبل توسط سازمان بسیج اساتید استان همدان انجام‌شده، ارائه کرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی