پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۱۶
|
کد خبر: ۵۱۸۹
هر ساله با اتمام کنکور، افرادی سودجو برای کسب درآمد به بازار داغ انتخاب رشته روی می‌آورند و داوطلبان زیادی فریب تبلیغات آن‌ها را می‌خورند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۲۰ تير ۱۴۰۰

آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور/ چه کنیم تا در دام این مافیا گرفتار نشویم؟!

به گزارش بسنا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور ۱۴۰۰ شنبه هفته گذشته با برگزاری آزمون آخرین گروه آموزشی (گروه آزمایشی هنر) به پایان رسید؛ می‌توان گفت این پایان برای داوطلبانی که مدت‌ها درس خوانده بودند، شیرین است. اما با اتمام کنکور نمی‌توان گفت استرس داوطلبان کاسته شده است، بلکه بعد از اعلام نتایج بزرگترین ماراتن علمی کشور نوبت به انتخاب رشته درست و صحیح می‌رسد، انتخاب رشته‌ای که ذره‌ای بی‌دقتی در آن می‌تواند آینده فرد را به سمت دیگری تغییر دهد.

روز برگزاری کنکور آموزشی گروه ریاضی و انسانی که پنجشنبه ۱۰ تیر برگزار شد، برای تهیه گزارش به یکی از حوزه‌های امتحانی رفته بودم، بعد از اتمام زمان برگزاری آزمون تعداد زیادی از افراد به همراه کاغذ و قلم منتظر داوطلبانی ایستاده بودند که از درب حوزه امتحانی خارج می‌شدند.

خودشان را بهترین مشاور انتخاب رشته معرفی می‌کردند و با توضیحاتی که نشان از اغراق و تبلیغ زیاد داشت سعی می‌کردند اعتماد داوطلبان و خانواده‌های آنان را جلب کنند.

اگر داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها در این امر دقت کافی نداشته باشند و انتخاب رشته را به فرد غیرمتخصصی بسپارند، علاوه بر صرف هزینه‌های هنگفت ممکن است فرزندشان یک سال از کنکور عقب بیفتد یا با انتخاب رشته‌ای که به آن علاقه ندارند، آینده‌شان دستخوش تغییر شود.

لازم است بدانید که داوطلبان با کسب اطلاعات می‌توانند به راحتی در سایت سازمان سنجش با هزینه کم انتخاب رشته کنند و سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش نیز به منظور راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری (برای رشته‌های با آزمون) از طریق سایت این سازمان در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد.

در حال تکمیل// آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور سراسری/ ریسمان سردرگمی انتخاب رشته

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش، با اشاره به اینکه هر ساله نرم افزار انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد؛ اظهار کرد: هر سال هنگام انتخاب رشته آزمون سراسری، نرم افزار انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش روی سایت این سازمان بارگذاری می‌شود و اطلاعات حداقل نمره قبولی داوطلبان سال گذشته با نمره داوطلب و ظرفیت پذیرش سال جاری مقایسه می‌شود.

او افزود: شانس قبولی از پایین‌ترین امکان قبولی تا بالاترین شانس قبولی در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد، این بهترین گزینه‌ای است که به داوطلبان پیشنهاد می‌شود از آن استفاده کنند، زیرا حداقل نمرات قبولی را تنها سازمان سنجش در اختیار دارد و هیچ موسسه‌ای دسترسی به این نمرات ندارد.

سخنگوی سازمان سنجش کشور تصریح کرد: این روش معتبرترین و دقیق‌ترین پیشنهادی است که برای انتخاب رشته داوطلبان به آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود.

زرین آمیزی ادامه داد: این نرم افزار با بهای خیلی کم در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و نیاز نیست داوطلب پول هنگفتی بپردازد.

پوریا پژوهانفر روانشناس و مشاور تحصیلی، با اشاره به مشاورانی که برای انتخاب رشته هزینه‌های هنگفتی از دانشجویان دریافت می‌کنند، اظهار کرد: زمان انتخاب رشته که فرا می‌رسد، تعدادی از افراد به فکر کلاهبرداری و دادن وعده‌های دروغین به داوطلبان می‌افتند و با اخذ هزینه‌های بالا، وعده قبولی در دانشگاه‌های سراسری را می‌دهند.

او با اشاره به اینکه ۸۵ درصد رشته‌ها بدون کنکور هستند، گفت: اکثرمافیاهای کنکور با گرفتن هزینه‌های بالا دانش‌آموزان را در رشته‌هایی که نیاز به آزمون سراسری ندارد  ثبت نام می‌کنند، دانش آموزان باید به این موضوع توجه کنند که اکثر رشته‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور است.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه داوطلبان نباید فریب این مشاوران تقلبی را بخورند، تصریح کرد: اگر این افراد را به عنوان مشاور انتخاب رشته خود انتخاب کنید، با دادن امید کاذب و انرژی منفی، یک انتخاب بد برای شما می‌کنند.

پژوهانفر با بیان اینکه خانواده‌ها باید در این امر به فرزندانشان کمک کنند، گفت: اگر خانواده‌ای دفترچه راهنمای کنکور را کاملاً مطالعه کند خودش می‌تواند به راحتی برای فرزندش انتخاب رشته کند و هیچ کار پیچیده‌ای نیست.

در حال تکمیل// آغاز بازار داغ مافیای مشاوران انتخاب رشته کنکور سراسری/ ریسمان سردرگمی انتخاب رشته

چگونه یک انتخاب رشته موفق داشته باشیم؟

انتخاب رشته امری ساده است که همه داوطلبان می‌توانند با مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته، این کار را انجام دهند و تنها نیاز است داوطلب به کدرشته‌ها و ظرفیت پذیرش رشته‌ها توجه کند. عوامل زیادی در انتخاب رشته تاثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها علاقه و انگیزه است. متاسفانه انتخاب ناآگاهانه و مطالعه نکردن درباره شغل و بازار کار رشته، بعضاً باعث انصراف داوطلب از رشته انتخابی و کاهش انگیزه می‌شود. پس باید برای علاقه و انگیزه داوطلب احترام قائل شد.

در کنار انتخاب رشته، مهم‌ترین مسئله‌ای که داوطلبان باید به آن توجه کنند، آینده شغلی است. داوطلب می‌تواند ۱۵۰ رشته را به دلخواه خود با توجه به آینده شغلی و درآمد آن انتخاب کند. داوطلبان وقتی ۱۵۰ کدرشته را انتخاب کردند، دوباره یک چک لیست تهیه کنند و سایر رشته‌ها را در سه شاخص تقسیم‌بندی کنند؛ به این صورت که ۲۰ درصد از ۱۵۰ رشته انتخاب‌شده را در شاخص خوشبینانه، ۵۰ درصد را در انتخاب‌های معقولانه و ۳۰ درصد را در انتخاب‌های بدبینانه قرار دهند. توجه شود که این انتخاب رشته باید بر اساس میزان علاقه، شغل و توانایی علمی آن‌ها در نظر گرفته شود.

طبق گفته سازمان سنجش نتایج آزمون‌های سراسری در دهم مردادماه اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند از این تاریخ مطابق با رتبه خود انتخاب رشته کنند، بنابراین نیاز است تا هر داوطلبی با مطالعه و دقت زیاد با توجه به رتبه خود انتخاب رشته صحیحی داشته باشد و اگر داوطلبی فکر می‌کند که نیاز به یک مشاور دارد تا او را در این امر یاری کند، بهتر است تا از مشاوران رسمی و معتبری که سازمان سنجش تایید می‌کند یا از معلمان خود کمک بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش