پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۱۶۶
|
کد خبر: ۵۲۴۱
دکتر محمدی‌فر عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها آموزش مردم است؛ اگر دولتی در هرجای دنیا در آموزش مردم کوتاهی کنند، آن دولت قابل بخشش نیست.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در همایش دانشگاه عاری از دخانیات، آسیب‌های اجتماعی و روانی که به همت مرکز مشاوره دانشگاه بوعلی‌سینا در سالن همایش‌های فجر و به طور همزمان به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا پنجمین سال خود را بدون دخانیات در شعار و قسمتی در عمل طی می‌کند، اظهار داشت: زمانی، دانشگاه‌ها خصوصا در دو دهه اخیر آلوده به دخانیات و موادی شدند که مصرف آن‌ها معقول به نظر نمی‌رسید؛ برگزاری چنین همایش‌هایی به نوعی یادآوری نکته‌ای مهم یعنی سلامت است. موضوعی که امروزه با فرارسیدن ویروس کرونا که قریب به یک‌سال و نیم کره زمین را درگیر خود کرده و بسیاری از رفتار‌های اجتماعی را تحت شعاع قرار داده، هم همین بحث سلامت است.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: قُدمای ما در گذشته بیان می‌کردند، امنیت و سلامت از مواردی هستند که وقتی نباشند، ما قدر آن‌ها را می‌دانیم؛ در واقع سلامت چه جسمانی و چه روانی یکی از مهم‌ترین نعمت‌ها است. امروزه در حیطه علم روانشناسی بحث سلامت روانی موضوعی است به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: سیگار نقطه آغازین انحراف رفتاری ما در بحث سلامت است؛ تحقیقات نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع نخستین گرایش به سمت مواد مخدر، از سیگار شروع می‌شود.

وی یادآور شد: از زمانی که تنباکو از مناطق سرخ‌پوستی وارد دنیای متمدن شد، موضوع سیگار و تنباکو به صورت یک موضوع جدی مطرح شد، اما در ابتدا کسی به بخش سلامت و ضرر‌هایی احتمالی آن توجه نکرد، اما بعد‌ها با روند تحقیقات و بررسی بیماری‌ها متوجه آسیب‌های آن شدند.

یعقوب محمدی‌فر اضافه کرد: اگر بحث استعمار کهنه را در نظر بگیریم، می‌بینیم رابطه جدی‌ای بین مواد مخدر، دخانیات، تریاک و دیگر مواد با استعمار وجود دارد؛ بنابراین بحث دخانیات یک موضوع چند وجهی است و صرفا بخش سلامت آن و نشانه‌رفتن حیات انسان مدنظر نبوده بلکه باید مسائل اقتصادی آن هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی تبیین کرد: انتظار من این است که در این همایش ضمن پرداختن به مباحث تربیتی، اجتماعی و روانشناسی، به مباحث اقتصادی دخانیات هم توجه شود. در بحث اقتصادی باید میزان گردش مالی و رانت‌ها را در نظر بگیریم که جای‌جای دنیا از این موضوع نفع می‌برند. علاوه بر مباحث روانشناختی و جامعه‌شناختی، مباحث اقتصادی دخانیات هم باید مورد توجه قرار بگیرد و به نوعی در آگاهی‌بخشی نسلی از آن استفاده شود.

دکتر محمدی‌فر ابراز کرد: ما وظیفه داریم آموزش دهیم؛ تا دیرزمانی به مواد مخدر به عنوان جرم نگاه کردیم و نتیجه آن پنهان‌کاری و مجرم‌انگاری افراد درگیر با مواد مخدر شد، اما از دهه ۸۰ که با معتادان به چشم افراد بیمار و نیازمند توجه نگاه کردیم، نگاه جامعه ما نسبت به این موضوع تغییر پیدا کرد.

وی تاکید کرد: انسان یک موجود چند وجهی است که به صرف یک وجه، نمی‌توانیم آن را مورد مطالعه قرار دهیم؛ زمانی که محرکی به انسان وارد می‌شود، در مقابل، صد‌ها و هزاران پاسخ را خواهیم داشت و این به نوع نگاه، تربیت و پیش‌زمینه‌های ذهنی ما برمی‌گردد. پس در برنامه‌ریزی‌های انسانی صد‌ها فاکتور باید درنظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: آنچه از جامعه دانشگاهی توقع داریم، بحث مسؤولیت اجتماعی در باب دخانیات است؛ مسؤولیت اجتماعی به ما می‌گوید از جوانان که سرمایه‌های جامعه هستند، حراست کنیم.

وی افزود: امروز سرمایه‌های دنیای مدرن صرفا تجهیزات، کارخانه‌ها، تأسیسات، شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها نیستند. امروزه جوانان که همان نیروی انسانی خلاق هستند، که در بحث دخانیات و مواد مخدر مورد هجمه قرار می‌گیرد، بسیار اهمیت پیدا می‌کنند؛ حفظ نیروی انسانی جوان و شاداب یکی از وظایف دولت‌ها است.

محمدی‌فر در ادامه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها آموزش مردم است؛ اگر دولتی در هرجای دنیا در آموزش مردم کوتاهی کنند، آن دولت قابل بخشیدن نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: خوشحالیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران، مجموعه دانشگاه‌های کشور و آموزش و پرورش کشور، نگاه ویژه‌ای به این موضوعات شده است؛ اگر دغدغه دانشگاه ترویج تفکر دانشگاه عاری از دخانیات است، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع فرهنگی در ذهن برنامه‌ریزان کشور است، اما این کافی نیست؛ هر یک از ما باید سفیرانی برای تبلیغ این موضوع باشیم. باید سفیر و متعهد به تک‌تک افراد جامعه باشیم. تمام افراد باید آموزش ببینند مثلا یک کارگردان متعهد است که در نمایش خود به گونه‌ای رفتار کند که الگوبرداری منفی در بحث تبلیغ دخانیات ایجاد نشود.

یعقوب محمدی‌فر متذکر شد: وقتی از چندوجهی بودن موضوع صحبت می‌کنم، به این معنی است که نباید موضوع پیشگیری از دخانیات را صرفا در دانشگاه ببینیم. دانشگاه علاوه بر دانشجویان خود، در قبال آحاد مردم جامعه از جمله دانش‌آموزان و دیگر اقشار جامعه خصوصا در بخش آگاهی‌بخشی مسؤولیت جدی دارد، زیرا ما انسان‌ها همواره نیازمند آموزش هستیم. ما در زمینه فرهنگ و تربیت همواره نیاز داریم جلوه‌های خوب و تمدن بشری و زیبایی‌های رفتاری آن را تکرار و تقویت کنیم؛ با تقویت رفتار‌های خوب می‌توانیم آن رفتار‌ها را تبدیل به الگوی‌های مناسبی برای جوانان که سرمایه‌های کشور هستند، کنیم.

وی ادامه داد: باید الگو‌های رشد کشور‌هایی مانند ژاپن و کره را ببنیم، اما این به معنی الگوبرداری از آن‌ها نیست؛ باید شبیه به ایران اسلامی شویم پس نیاز داریم که برخی الگو‌ها را از درون خود بیرون بکشیم و از برخی الگوواره‌های جهانی موثر، استفاده کنیم که این کار وظیفه دانشگاه است.

دکتر محمدی‌فر ابراز کرد: بسیار خرسندم که با زحمت همکارانمان این برنامه برپا شد؛ این برنامه هرچند ممکن است تاثیر کمی داشته باشد، اما از نظر من کار ارزنده‌ای است و همین که مخاطبین باارزشی از جای‌جای کشور در این برنامه حضور دارند، حاکی از اهمیت موضوع و نشان‌دهنده توجه به مسؤولیت اجتماعی دانشگاه در باب دخانیات است. امیدوارم این همایش گامی موثر در راستای دانشگاه عاری از دخانیات باشد.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست