پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۸۸
|
کد خبر: ۵۴۴۷
کنگره ملی بزرگداشت آیت الله «سیداسدالله مدنی» دومین شهید محراب، همزمان با چهلمین سالگرد شهادت این عالم و مجاهد نستوه در همدان برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش بسنا، «دکتر محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، «علی آقامحمدی» عضو تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله شعبانی موثقی» نماینده، ولی فقیه در استان همدان، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا و جمعی از اساتید دانشگاهی، طلاب و علمای حوزه علمیه و فرهیختگان از کشور و مسئولان استان همدان از جمله شرکت کنندگان در این کنگره ملی بودند.

رونمایی از تندیس آیت الله مدنی، مرمت بیت این عالم فرزانه در شهر همدان و چاپ و نشر مقاله‌های ارائه شده به کنگره و تجمیع آثار این علم فرهیخته در اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب و بهره برداری از چند طرح عمرانی در مناطق مختلف شهر همدان و انتشار زندگی نامه وی برخی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در برگزاری کنگره ملی آیت الله مدنی بوده است.

انتشار تمبر اختصاصی آیت الله مدنی و چاپ و نشر هفت عنوان کتاب با موضوع این عالم ربانی و توزیع سه هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از دیگر برنامه‌های جنبی برگزاری کنگره ملی شهید آیت الله مدنی در استان همدان است.

آیت الله مدنی (۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) به دنبال مبارزاتش در دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشار‌های طیف مذهبی جامعه در سال ۱۳۵۱ آیت الله مدنی را به دره مرادبیک در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیانگذار حوزه علمیه کمالیه، آیت الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۵۴ اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی (ره) کرد و سخنرانی او به مناسبت دوازهمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

همچنین وی از سوی امام (ره) به عنوان نماینده در استان لرستان انتخاب شده بود و همین عوامل باعث شد تا ساواک وی را به نورآباد ممسنی تبعید کند.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران برای حل مشکلات مردم همدان به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در اولین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان سال ۱۳۵۸ امام راحل وی را به عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

این مجاهد نستوه سرانجام در ۲۰ شهریورماه ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد و مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت و آیت الله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی نامیده شد.
 
عکس: محمدی فیض
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست