پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۷۵
|
کد خبر: ۱۰۳۱
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور گفت: اکنون آموزش عالی در مرحله گذر از تامین نیروی انسانی متخصص است و لازم است در هر بخش به بحث تحقیقات و پژوهش به عنوان تامین نیازهای فنی و مشاوره ای و تخصصی در سطح صنعت و حل مشکلات جامعه توجه جدی شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاحیه پنجاه و یکمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی سراسر کشور که صبح امروز 10 شهریور، به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا در حال برگزار شد، بیان کرد: در 40 سال گذشته، نظام جمهوری اسلامی ایران درهمه ابعاد توسعه، رشد و ارتقای نظام آموزشی عالی در کیفیت بسیار بالاتر از روال عادی سایر کشورها عمل کرده و سیر تکامل قابل توجهی را داشته است که نباید با غفلت در نقدهای اجتماعی به این دستاورد ارزشمند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شده است، آسیبی وارد شود.

وی با اشاره به این که حتی در شرایط بعد از انقلاب اسلامی هم با پذیرش دانشجو در مهرماه سال 1358، آموزش عالی به کار خود ادامه داد، افزود: عملا بعد از انقلاب فرهنگی در نیمسال اول سالتحصیلی 62-1361 دوره جدید آموزش عالی شکل گرفت که تا 12-10 سال مسیر افزایشی توسعه آموزش عالی در رشته ها، مقاطع و مناطق جغرافیایی مختلف را طی کرد.

دکتر غلامی در ادامه گفت: نیاز به نیروی انسانی تحصیل کرده مطابق با آرمان های تعریف شده انقلاب اسلامی و نیز پر کردن خلاهای موجود، ایجاب کرد تا حرکتی جامع و گسترده برای توسعه آموزش عالی داشته باشیم. فلذا در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، با رشد و توسعه تحصیلات تکمیلی ابتدا با جذب مربیان و اساتید آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد و سپس مقطع دکتری، نیروی متخصص مورد نیاز دانشگاه ها تامین گردید.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط و امکانات و نیازهای جامعه در دهه 80، کنترل برنامه های آموزش عالی منجر به توسعه کمی دانشگاه ها در دو بخش افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاه و گسترش مراکز آموزش عالی شد و اکنون در مرحله گذر از تامین نیروی انسانی متخصص، در هر بخش باید به بحث تحقیقات و پژوهش به عنوان تامین نیازهای فنی و مشاوره ای و تخصصی در سطح صنعت و حل مشکلات جامعه توجه جدی شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: رشد پژوهش های مستند شده در قالب مقالات و فعالیت اساتید و دانشجویان همگام با اساتید و دانشجویان سایر کشورها ، بیانگر جایگاه علمی ایران و نظام برخاسته از انقلاب اسلامی در سطح دنیا بوده که موید آن رتبه بندی مجامع بین المللی علمی است. 

وی همچنین با اشاره به سیر پیشرفت دانش، مهارت و فناوری توسط اساتید و دانشجویان، تصریح کرد: اگرچه در حوزه پژوهش و فناوری تاریخ طولانی وجود ندارد، ولیکن در 7-6 سال گذشته با تشکیل پارک های علم و فناوری، فعالیت مراکز رشد متعدد در دانشگاه ها و نیز فعالیت موفق شرکت های دانش بنیان در سطح کشور به دست دانشجویان فارغ التحصیل و صاحبان ایده های برتر، مسیر تبدیل ایده ها به فناوری رو به توسعه و پیشرفت است.

دکتر غلامی ادامه داد: با حمایت تمام نهادها، نگرانی تبدیل ایده های برتر به فناوری رو به کاهش است؛ چنانکه طی قراردادهایی بین دانشگاه ها و وزارت کشور، وزارت دفاع، سازمان حفاظت محیط زیست و نیز قراردادهای فنی و اکتشافی با وزارت نفت، زمینه همکاری های علمی و فنی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر لزوم تحول در حوزه آموزش افزود: حوزه آموزش به عنوان قلب تپنده دانشگاه ها در کنار تامین نیروی انسانی در داخل نباید از منظر نظم و انضباط دچار ضعف شود و در همین راستا باید توجه ویژه ای به اخلاق آموزشی و اخلاق پژوهشی شود. چرا که حیثیت آموزشی یک دانشگاه در گرو اخلاق آموزشی اساتید و دانشجویان آن دانشگاه است و با بد اخلاقی ها و بی اخلاقی ها و تخلفات، باید برخورد جدی صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به اینکه ساماندهی آموزش عالی هم به عنوان یک تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه و هم به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: برنامه های آموزشی عرضه شده باید در اجرا جدی گرفته شوند و نیز با ادغام دانشگاه ها و ایجاد فضا برای دانشگاه های کوچک در پردیس دانشگاه های بزرگتر ولو در استفاده از خدماتی همچون کتابخانه های مشترک، زمینه همکاری های مفید بین مراکز آموزش عالی ایجاد گردد.

وی در پایان گفت: با توجه به آنکه بیش از 35 درصد جمعیت دانشجویی در بخش خصوصی و غیر دولتی آموزش دیده اند، لازم است در افق آینده آموزش عالی توجه بیشتری به بخش خصوصی و غیر دولتی، خصوصا در تامین سرمایه تحقیق و پژوهش، صورت گیرد.

خبرنگار : قاسمیه
عکس: امامی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست