پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۱۹
|
کد خبر: ۱۸۰۳
دکتر مهدی بیات تاکید کرد: برای رفع مشکلات ساختاری پژوهش باید یک اکوسیستم پژوهش و‌ نوآوری طراحی کنیم که زنجیره‌های آن بودجه های پژوهشی، مدیریت های متولی در پژوهش دانشگاه، پژوهشگر با انگیزه و مستعد و ارتباط با جامعه و صنعت که باید شامل یک ارتباط رقابتی باشد، است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۶ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر مهدی بیات مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا در نوزدهمین مراسم هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه که در سالن سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه پژوهشی، در سال گذشته گفت: در زمینه پژوهش اقدامات زیادی صورت گرفته است که می‌توان بازنگری در برخی آیین نامه ها از جمله شیوه نامه ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه که با دید تشویقی تنظیم شده است، راه‌اندازی فصل نامه معاونت پژوهش و فناوری، تأسیس مرکز زبان‌های خارجی، ایجاد سایت علم‌سنجی، راه‌اندازی سایت‌ها و پرتال‌های جدید در واحد‌های مختلف، پیگیری اخذ قطعی مرکز رشد و کارآفرینی پس از ۱۴ سال از موافقت اصولی، ایجاد مرکز کارآفربنی، توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب و کار‌های نوپای استان همدان در مرکز رشد، راه‌اندازی مرکز رشد دانشکده کشاورزی و راه‌اندازی دو شتاب ‌دهنده در دانشکده های مهندسی و کشاورزی را نام برد.

وی افزود: قرارگرفتن نام دانشگاه بوعلی سینا در فهرست مؤثرترین دانشگاه‌های دنیا(۵۰٪ دانشگاه‌های دنیا) در حوزه مهندسی طبق گزارش ESI، قرار گرفتن نام دانشگاه بوعلی سینا در بین هزار دانشگاه برتر دنیا بر اساس رتبه بندی لایدن، قرارگرفتن نام چهار نفر از اساتید دانشگاه در فهرست یک‌ درصد دانشمندان بر اساس پایگاه شاخص‌های اساسی علم و قرارگرفتن نام چند تن از دانش‌آموختگان دانشگاه در فهرست یک‌درصد دانشمندان بر اساس پایگاه شاخص‌های اساسی علم، از دیگر افتخارات دانشگاه بوعلی سینا است.

دکتر بیات تصریح کرد: وضعیت کمیت علمی در سطح کشور در سال ۲۰۰۵ شامل ۸۱۲۲ مقاله بوده و در سال ۲۰۱۸ به ۵۶۴۸۹ مقاله افزایش یافت که به همین نسبت شاهد افزایش این شاخص در دانشگاه بودیم؛ از سال ۲۰۰۰ تا به حال تعداد استنادات شامل ۶۷۸۱۶ و تعداد مقالات ۵۸۴۱ و میانگین استنادات به هر مقاله ۱۱.۵۵ است، که از این میان پراستنادترین مقالات بر اساس داده های ISI داده شده توسط دکتر عزیزیان (تعداد۹۵۶)، دکتر زلفی‌گل (تعداد۳۹۰) و دکتر مرادی (تعداد۳۵۲) می‌باشد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه یادآور شد: از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷، ۴۰درصد انتشارات توسط ۵ درصد اعضای هیأت علمی و ۱۰۰ درصد آن توسط ۶۲ درصد اعضا ثبت شده‌ است.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات ساختاری پژوهش باید یک اکوسیستم پژوهش و‌نوآوری طراحی کنیم که زنجیره‌های آن بودجه های پژوهشی، مدیریت های متولی در پژوهش دانشگاه، پژوهشگر با انگیزه و مستعد و ارتباط با جامعه و صنعت که باید شامل یک ارتباط رقابتی باشد، است.

بیات خاطرنشان کرد: از مشکلات عمده‌ای که در حوزه پژوهش ممکن است وجود داشته باشد می‌توان از سهم صنعت و بخش خصوصی به بها ندادن به تحقیقات در بیشتر صنایع و تحقیقات، عدم وجود رقابت در صنعت، ضعف مدیریت و ضعف درک از پژوهش در واحدهای صنعتی، شایعات در مورد وجود رانت و رابطه‌بازی در واگذاری طرح‌های پژوهشی و دستوری و بخشنامه‌ای شدن پژوهش، از سهم دولت(مشکلات بودجه‌ای) به سهم اندک پژوهش از تولید ناخالص ملی و از سهم پژوهشگران و‌ دانشگاه‌ها به مشتری‌محور نبودن بخش عمده‌ای از پژوهش‌ها، هماهنگ نبودن روند پژوهش و توسعه کشور، عدم استفاده اساتید از تمام پتانسیل‌های خود برای تعریف، حمایت و‌هدایت پایان‌نامه و ارتباط با صنعت و بی انگیزگی برخی از اساتید که عمدتا ناشی از مسائل مالی و ناامیدی از آینده است، اشاره کرد.

وی بیان کرد: یکی از بحث‌های داغ جامعه پاسخ به این سؤال است که پژوهش‌ها کاربردی باشند یا پایه؟ و آیا تولید علوم پایه لازم است؟ در جواب می‌توان گفت علوم پایه به مرور زمان روی هم انباشته می شود و طول عمر آن ها بیشتر و تاثیر آن ها ‌در جامعه و تکنولوژی بالاتر است، تاثیرگذاری علوم کاربردی در مقایسه با علوم پایه کمتر است؛ آمار نشان می‌دهد تعارضی بین علوم کاربردی و علوم پایه وجود ندارد اما باید توجه داشت که تعداد کسانی که تنها در حوزه علوم کاربردی و انجام تحقیقات کاربردی کار می‌کنند تقریبا صفر است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه در پایان سخنان خود درباره برنامه ریزی پژوهش و مسیر تحقیقات دانشگاه گفت: از برنامه‌هایی که دانشگاه برای پژوهش در‌نظر گرفته می توان حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، تقویت مرکز رشد و‌کارآفرینی و انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه، هدایت تحقیقات به سمت تحقیقات کاربردی، تعیین بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری در تولید علم و هدایت کمیت تولید علم به آن سمت با استفاده از مرکز علم سنجی، تحلیل مداوم تحقیقات پژوهشی دانشکده‌ها توسط مسؤولیت دانشکده‌ها به ویژه معاونین پژوهشی و تقویت پژوهشکده های موجود و را‌ه‌اندازی پژوهشکده‌های جدید را نام برد.

خبرنگار: میرزایی

عکس: اصلانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست