پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۲۱
|
کد خبر: ۱۳۰۸
قائم مقام وزیر علوم در نشست دبیران شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه‌ ها:

مهم‌ترین کارکرد روابط عمومی ها کمک به توسعه روابط و مناسبات سازمان با مخاطبان و ذینفعان است

دکتر عبدالرضا باقری، یکی از مهم‌ترین کارکردهای روابط عمومی ها را "کمک به توسعه روابط و مناسبات سازمان با مخاطبان و ذینفعان" توصیف کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر عبدالرضا باقری در نشست دبیران شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور (مناطق ده‌گانه)، نقش و جایگاه روابط عمومی ها در توسعه سازمان را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت: روابط عمومی آیینه تمام نمای سازمان است و انعکاس فعالیت‌ها و ارتباطات سازمان با مخاطبان از کارکردهای مهم آن تلقی می‌شود.

وی، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، گفت‌وگوی دوسویه، ایجاد روابط و مناسبات سازمان با مخاطبان و ذینفعان را اموری مهمی ذکر کرد که روابط عمومی های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید بیش از گذشته نسبت به آن توجه و اهتمام داشته باشند.

قائم مقام وزیر علوم، یکی از مهم‌ترین کارکردهای روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دوره جدید را "کمک به افزایش سرمایه‌های اجتماعی در مراکز آموزش عالی" دانست و بر ایجاد سرمایه‌های اجتماعی برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور تأکید کرد.

وی در این رابطه اظهار داشت: برقراری ارتباط فعال بین دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها با خانواده‌های دانشجویان، ذینفعان و سایر مخاطبان برای کمک به افزایش سرمایه‌های اجتماعی دانشگاه از مهم‌ترین اقداماتی است که روابط عمومی‌ها می‌توانند انجام دهند.

دکتر باقری خاطرنشان کرد: با ایجاد این ظرفیت‌ها خیل عظیم خانواده‌های دانشجویان که از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی برای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی محسوب می‌شوند، می‌توانند به مدد دانشگاه آمده و آنان را در رسیدن به رسالت‌های خود یاری دهند.

وی بر انعکاس گزارش های مستمر از دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری و سنجش و رصد افکار عمومی و همچنین تلاش برای آگاهی و اقناع افکار عمومی در خصوص این دستاوردها تأکید کرد و گفت: نیازمند آن هستیم که افکار عمومی جامعه را در این مسیر که دانشگاه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار و دارای نیروهای نخبه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به شمار می آید، اقناع کنیم تا نگرش های موجود تغییر یابند.

به گفته قائم مقام وزیر علوم، رفع معضلات کشور تنها با بهره جستن از راه حل های علمی میسر است و یکی از مهم‌ترین نقش‌های روابط عمومی، کمک به ترویج علم است؛ در این راستا باید کارکردها و دستاوردهای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری را به جامعه معرفی کرده و استفاده از این کارکردها در زندگی روزمره مردم را ملموس کنیم.

دکتر باقری خاطرنشان کرد: روابط عمومی از موضع انفعال باید به موضع فعال سوق یابد و با تمام توان در جهت انعکاس به موقع فعالیت‌های سازمان گام بردارد.

وی بیان کرد: شرط موفقیت روابط عمومی در هر سازمان در برقراری ارتباط صمیمی، خاضعانه و خاشعانه با مجموعه مدیران درون سازمان، اصحاب رسانه و سایر دستگاه‌ها می‌باشد.

قائم مقام وزیر علوم بر استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی تأکید کرد و گفت: باید به جای بهره‌‌گیری صرف از روش‌های مرسوم از ظرفیت‌های موجود در فضای دیجیتال و مجازی بیشتر استفاده کنیم.

وی به نقش روابط عمومی‌ها در شرایط تحریم اشاره کرد و گفت: در شرایط تحریم با توجه به محدودیت‌ها و تنگناهای اقتصادی کشور، روابط عمومی های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سراسر کشور باید با ایجاد فضای امیدواری از بروز یأس و ناامیدی و تضعیف روحیه در جامعه جلوگیری نمایند.

قائم مقام وزیر علوم خاطرنشان کرد: علاوه بر این، شفاف‌سازی امور و فعالیت‌ها در شرایط موجود به ایجاد آرامش کمک به سزایی می‌کند و این امر بر عهده روابط عمومی‌هاست.

دکتر باقری افزود: در شرایط تحریم یکی از رسالت‌هایی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می‌کند آن است که با کمک وزارتخانه‌های دیگر کالاها و قطعاتی که با توجه به شرایط تحریم در واردات آن دچار مشکل شده‌ایم شناسایی کرده و با کمک مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری به تولید «کالای باکیفیت ایرانی» کمک کنیم.

دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم نیز در این نشست برگزاری جلسات شورای مدیران روابط عمومی مناطق ده‌گانه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری را دریچه ایجاد امید میان دانشگاهیان و خانواده بزرگ روابط عمومی دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: در دنیای مدرن امروز، روابط عمومی ها از حاشیه به متن تحولات در سازمان ها و نهادهای مختلف آمده و در تسریع و تسهیل ارتباطات درون و برون سازمانی به صورت فعال وارد عمل شده اند.

وی به برخی برنامه های مهم پیش روی روابط عمومی وزارت علوم اشاره و فعال تر کردن مراکز روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از طریق برگزاری دوره های کارگاهی و آموزشی و برگزاری نشست های هم اندیشی در مناطق دهگانه آموزش عالی را از جمله این برنامه ها توصیف کرد.

به گفته عبداللهی نژاد، تشکیل کارگروه‌های تخصصی در شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه ها و ارائه پیشنهادهای مرتبط با اصلاح ساختار و ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و ستاد وزارت علوم می تواند به ایجاد تحرک، نشاط، پویایی و روزآمدی و کارآمدی بیشتر روابط عمومی ها بیانجامد.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، دبیران شورای هماهنگی روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری (مناطق ده‌گانه) ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده، حمایت های بیشتر مقام عالی وزارت علوم و مسئولان ستادی و نیز روسای دانشگاه ها از روابط عمومی‌ها را خواستار شدند و بر ضرورت ارتقای جایگاه روابط عمومی و همچنین اختصاص ردیف بودجه مستقل برای این حوزه تاکید کردند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست