پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۸۱
|
کد خبر: ۱۳۰۹
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از ابلاغ آیین‌نامه بازنگری شده تشکیل قطب‌های علمی به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد و آخرین تغییرات این آیین‌نامه را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر برومند با اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری باید ارتقا یابد و جمهوری اسلامی با کسب مرجعیت علمی به قطب علمی و فناوری در جهان اسلام تبدیل شود.

وی افزود: قطب‌های علمی به استناد راهکارهای اجرایی بخش آموزش عالی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بند ج ماده ۴۹ برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند (ه) ماده ۱۵ فصل دوم – بخش دوم قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و در سه دوره مبتنی بر آیین‌نامه‌های مصوب فعالیت کرده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: برای تحقق اهداف پیش بینی شده در سیاست‌های کلان در حوزه علم و فناوری و اقدام ملی شماره ۱۱ از راهبرد کلان شماره ۶ و اقدام ملی شماره ۵ از راهبرد کلان شماره ۱۰ نقشه جامع علمی کشور، قطب‌های علمی در دوره چهارم به منظور استفاده بهینه از ظرفیت آموزشی – پژوهشی عالی کشور و هم‌افزایی بر مبنای این آیین‌نامه تشکیل می‌شوند.

به گفته وی هدف از تشکیل قطب علمی، گسترش مرزهای دانش و فناوری برای ارتقای جایگاه علمی کشور، فراهم ساختن زمینه فعالیت‌های گروهی و ایجاد شبکه‌های علمی و فناوری، کسب مرجعیت علمی و فناوری در زمینه تخصصی خاص، مشاوره و تصمیم‌سازی در برنامه‌ریزی علمی و اجرایی، فراهم ساختن زمینه‌های مناسب برای مشارکت مراکز علمی در سطح ملی و بین‌المللی در مسیر تولید علم و توسعه فناوری در داخل کشور و توسعه و تقویت مطالعات میان رشته‌ای و تولید علم بومی است.

دکتر برومند عنوان کرد: تأیید نشدن عملکرد قطب علمی در طول دو سال متوالی در شورای قطب‌های علمی و از دست دادن شرایط لازم برای تشکیل قطب علمی بر اساس ماده (۵) این آیین‌نامه منجر به انحلال قطب علمی خواهد شد.

وی تعریف قطب علمی را یکی از مهم‌ترین تغییرات این آیین‌نامه دانست و گفت: قطب علمی «گروهی از اعضای هیئت علمی برجسته یک یا چند مؤسسه هستند که از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به فعالیت‌های خود برای انجام یک برنامه مدون به مدت پنج‌سال فعالیت می‌کنند» و بر اساس آیین‌نامه مذکور هر قطب علمی به صورت مستقل در هر موسسه تشکیل می‌شود.

دکتر برومند تصریح کرد: در ماده ۱۲ این آیین‌نامه درخصوص سازوکار تأمین اعتبار پژوهشی قطب‌های علمی (ستاپ قطب های علمی) آمده است که حمایت مالی از قطب‌های علمی بر اساس ارزیابی عملکرد سالانه و گزارش پیشرفت کار آنها خواهد بود. به این منظور ۵۰% اعتبارات مربوط به ردیف قطب‌های علمی در لایحه بودجه هر سال، برای اجرای برنامه‌های مصوّب قطب‌های علمی از طریق موسسه در اختیار قطب مربوطه قرار می گیرد و ۵۰% باقیمانده در قالب فراخوانی عمومی در سطح قطب‌های علمی به پروژه‌های برگزیده واگذار می‌شود.

وی افزود: شورای قطب‌های علمی با بررسی اسناد بالادستی، نقشۀ جامع علمی کشور، نیازهای کشور و سازمان‌ها، اولویت‌های شورای عالی عتف و برنامه قطب‌های علمی، موضوعات پژوهش‌های پیشران را مشخص می کند و دبیرخانۀ قطب‌های علمی اولویت‌ها و نیازها را به اطلاع قطب‌های علمی می‌رساند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: این آیین‌نامه در تداوم و تکمیل آیین نامه قبلی به شماره ۲۲۱۰۴۵/و مورخ ۰۷/‏۱۰/‏۹۵ بوده و جایگزین آن می شود و فقط شامل متقاضیانی است که براساس آیین نامه مذکور و فراخوان به شماره ۲۴۹۲۱۱/۱۸/۳ مورخ ۰۶/‏۱۱/‏۹۵ که در سامانه مپفا به آدرس:http://mapfa.msrt.irاقدام به ثبت‌نام کرده‌اند و ابلاغ جدید به منزله ثبت نام جدید نمی‌باشد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری